PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2012 | nr 3 | 11-22
Tytuł artykułu

Siła przetargowa przedsiębiorstw hurtowych we współpracy z partnerami biznesowymi

Warianty tytułu
Bargaining Power of Wholesale Enterprises in Cooperation with Business Partners
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule dokonano przeglądu źródeł siły przetargowej przedsiębiorstw, a następnie podjęto próbę określenia siły przetargowej przedsiębiorstw hurtowych w kontaktach z ich kluczowymi partnerami biznesowymi, tj. producentami artykułów codziennego zapotrzebowania - Fast Moving Consumer Goods (FMCG) - i firmami detalicznymi. W analizie wykorzystano dostępne dane GUS dotyczące liczebności i struktury przedsiębiorstw hurtowych w Polsce, ich zasobów oraz skali zakupów towarów dokonywanych w hurcie przez różne podmioty. Dla analizy informacyjnej, doradczej i prawnej siły przetargowej przedsiębiorstw hurtowych posłużono się wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2011 roku przez Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur wśród przedstawicieli producentów FMCG i przedsiębiorstw handlowych, metodą zindywidualizowanych wywiadów. Korzystano także z dostępnej literatury dotyczącej relacji przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych w kanałach dystrybucji FMCG. (abstrakt oryginalny)
EN
In her article, the author carried out a review of enterprises' bargaining power and, next, she undertook an attempt to determine the bargaining power of wholesale enterprises in contacts with their key business partners, i.e. manufacturers of fast moving consumer goods (FMCG) and retailing companies. In the analysis, there are used the available CSO data on the number and structure of wholesale enterprises in Poland, their resources and the scale of purchases of goods being made in wholesale trade by various entities. For the purposes of information, advisory and legal analysis of the bargaining power of wholesale enterprises, there are used the findings of research carried out in the mid-2011 by the Institute for Market, Consumption and Business Cycles Research (IBRKK) among representatives of manufacturers of FMCG and trade enterprises by the method of individualised interviews. There was also used the available literature on the relationships between manufacturing and trade enterprises in the FMCG distribution channels. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
11-22
Opis fizyczny
Twórcy
  • Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur w Warszawie
Bibliografia
  • Czy właścicielowi sklepu opłaca się samemu jeździć po towar do hurtowni?, "Wiadomości Handlowe", 2011, nr 7-8.
  • Kłosiewicz-Górecka U., 2011, Handel detaliczny [w:] Handel wewnętrzny w Polsce 2006-2011, Raport roczny, red. Kłosiewicz-Górecka U., IBRKK, Warszawa.
  • Kłosiewicz-Górecka U., Trendy w sektorze handlu, referat w formie prezentacji w Power Point wygłoszony na konferencji pt. Perspektywy rozwoju handlu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, Warszawa 2011.
  • Kłosiewicz-Górecka U. red., Raport z badania nt. Współpraca różnych grup przedsiębiorstw w łańcuchach dostaw (ze szczególnym uwzględnieniem małych i dużych przedsiębiorstw). Opracowanie wykonane na zlecenie Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, IBRKK, Warszawa 2011.
  • Kowalska K., Rozwój polskich sieci detalicznych jako sposób ograniczania siły rynkowej międzynarodowych korporacji handlowych, Difin, Warszawa 2012.
  • Krężlewicz A., 2011, Od i do z zakupami przez Internet?, "Wiadomości Handlowe", nr 5.
  • Milczarek-Andrzejewska D., 2012, Siła przetargowa gospodarstw rolnych w łańcuchach żywnościowych, "Gospodarka Narodowa", nr 1-2.
  • Porter M. E., Strategie konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1992.
  • GUS, Rynek wewnętrzny w 2010 r. Informacje i opracowania statystyczne, Warszawa 2011.
  • Słomińska B., 2011, Struktura podmiotowa handlu wewnętrznego, [w:] Raporty. Handel wewnętrzny w Polsce 2006-2011, red. Kłosiewicz-Górecka U., Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa.
  • Tajer S., 2011, Wybrane problemy rozwoju handlu wewnętrznego w Polsce [w:] Handel wewnętrzny w Polsce 2006-2011, Raport roczny, red. Kłosiewicz-Górecka U., IBRKK, Warszawa.
  • Teleżyńska K., 2011, Czego oczekują od hurtowni handlowcy?, "Poradnik Handlowca", nr 12.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171220365
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.