PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 63 | 45-53
Tytuł artykułu

Europejskie i krajowe ramy kwalifikacji jako kolejny etap wdrażania procesu bolońskiego na przykładzie kierunku: finanse i rachunkowość

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
European and National Qualification Frameworks as the Next Phase of Implementing the Bolognese Process on the Example of the Specialization of Finance and Accounting
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Podstawowymi elementami procesu bolońskiego jest wprowadzenie:trzystopniowej struktury studiów (studiów I, II i III stopnia);europejskiego systemu transferu i akumulacji punktów (ECTS);suplementu do dyplomu opisującego typ i poziom kształcenia, treści nauczania i status ukończonych studiów. Kolejnym elementem doskonalenia systemu bolońskiego powinny być krajowe ramy kwalifikacji (KRK), których odpowiednikiem w naszym kraju są polskie ramy kwalifikacji (PRK). Warto podkreślić, że zgodnie z Ustawą z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (DzU z 2005 r., nr 164, poz. 1356, ze zm.) krajowe ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego definiuje się poprzez określenie efektów kształcenia, kwalifikacji zdobywanych w polskim systemie szkolnictwa wyższego. Ponadto w art. 6 wymienionej Ustawy wskazuje się, że uczelnia ma prawo do ustalenia planów studiów i programów kształcenia, uwzględniających efekty kształcenia zgodnie z krajowymi ramami kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego. Dlatego warto podjąć dyskusję nad istotą, znaczeniem i zasadami wdrożenia ERK i KRK. W związku z tym celem artykułu jest przedstawienie istoty ERK i KRK oraz próba ich implementacji na przykładzie kierunku: finanse i rachunkowość, ze szczególnym uwzględnieniem specjalności: rachunkowość. (fragment tekstu)
EN
National Qualifications Frameworks are an element of improving the Bolognese System. The purpose of the paper is to present the essence of the European and National Qualification Frameworks as well as the try of their implementation on the example of the specialization "Finance and Accounting", with particular attention paid to the specialty "Accounting". The Author proposes particular procedure of constructing the study program for the specialty, which should be based on determining the effects of educating and the range of knowledge and skills. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
45-53
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Cele Europejskich Ram Kwalifikacji, www.krk.org.pl, dostęp dn. 17.09.2010 r.
  • Chmielnicka E. Polskie Krajowe Ramy Kwalifikacji - postępy prac, wyzwania, www.erazmus.org.pl, dostęp dn. 16.09.2010 r.
  • Deskryptory nauczania, www.forumadad.pl, dostęp dn. 15.09.2010 r.
  • Europejskie Ramy Kwalifikacji, www.ec.europa.eu/dgs/education, dostęp dn. 12.07.2010 r.
  • Okoń W. 1996. Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa, PWN.
  • Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym. DzU z 2005 r., nr 164, poz. 1356, ze zm.
  • Wejście w ramy, www.perspektywy.pl, dostęp dn. 14.09.2010 r.
  • Załącznik nr 9 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 lipca 2010 roku w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach. DzU z 2010 r., nr 154, poz. 1033.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171215465
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.