PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 6 | 83-97
Tytuł artykułu

The Good, the Bad, and the Ugly : the Case of a Multinational Corporation in Croatia

Warianty tytułu
Dobry, zły i brzydki - przypadek międzynarodowej korporacji w Chorwacji
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Panujący obecnie kryzys daje potencjalnie dobrą szansę na sprawdzenie i ponowne przemyślenie roli przedsiębiorstwa jako niezbędnego środka w budowaniu sprawiedliwych społeczeństw. Przekonania i preferencje dotyczące tego, co jest sprawiedliwe, bywają bardzo różne, zatem chcemy pokazać, dlaczego międzynarodowe przedsiębiorstwo, aby być konkurencyjne, musi zyskać większe znaczenie pod względem społecznym i zwiększyć swoją odpowiedzialność na lokalnych rozwijających się rynkach. Jest tak dlatego, że sposób, w jaki firma kształtuje swoje relacje z pracownikami, lokalnymi społecznościami i rynkiem, może w dużej mierze przyczynić się do powodzenia jej działań biznesowych i ich zrównoważonego rozwoju. Niniejszy artykuł przedstawia jeden z przypadków, w których działania były potrzebne, a który okazał się tragiczny - jest to przypadek międzynarodowego przedsiębiorstwa w gospodarce chorwackiej znajdującej się w okresie przejściowym. (abstrakt oryginalny)
EN
The current crisis can provide a very useful opportunity to review and reconsider the role of business as having a vital contribution in building fair societies. In a world where it is harder than ever before to balance conflicting stakeholder demands and where production of quality products or the providing services to satisfy customers' needs is no longer enough for the economic advancement and sustainable development of a company, a way of doing business apart from legal and regulatory settings is needed more than at any other time to date. This is especially the case with multinational companies that, by default, deal across a spectrum of different environments. As it is true that specific beliefs and preferences regarding what is fair vary widely, so in this case we tried to present the reason why the multinational company has to become more socially relevant and responsible on local, developing markets in order to be competitive. The way it relates to workers, host communities, and the marketplace can greatly contribute to the sustainability of its business success. This paper follows one such tragic case where action was needed-the case of a multinational company in the transitional Croatian economy. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
83-97
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Zagreb, Croatia
  • University of Zagreb, Croatia
Bibliografia
  • Arena, C. (2004), Cause for Success, Ten Companies that Put Profits Second and Came in First, New World Library, Novato, California.
  • Bazerman, M.H. and Tenbrunsel, A.E. (2011), "Ethical Breakdowns", Harvard Business Review, April, pp. 59-65.
  • Bird, R. et al (2007), "What Corporate Social Responsibility Activities Are Valued by the Market?", Journal of Business Ethics, 76:2, pp. 189-206.
  • Crane, A., McWilliams, A., Matten, D., Moon, J., and Siegel, D.S. (2008), The Oxford Handbook of Corporate Social Responsibility, Oxford University Press, New York.
  • Dahlsrud, A. (2008), "How Corporate Social Responsibility Is Defined: An Analysis of 37 Definitions", Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 15, pp. 1-13.
  • Gugler, P. and Shi, J.Y.J. (2009), "Corporate Social Responsibility for Developing Country Multinational Corporations: Lost War in Pertaining Global Competitiveness?", Journal of Business Ethics, 87:1, pp. 3-24.
  • Hartman, L.P., Rubin, R.S., and Dhanda, K.K. (2007), "The Communication of Corporate Social Responsibility: United States and European Union Multinational Corporations", Journal of Business Ethics, 74:4, pp. 373-389.
  • Hemingway, C.A. and Maclagan, P.W. (2004), "Manager's Personal Values as Drivers of Corporate Social Responsibility", Journal of Business Ethics, 50:1, pp. 33-44.
  • Hollender, J. and Fenichell, S. (2004), What Matters Most - Business, Social Responsibility and the End of the Era, Random House Business Books, London.
  • Jenkins, H. (2006), "Small Business Champions for Corporate Social Responsibility", Journal of Business Ethics, 67:3, pp. 241-256.
  • Mamic, I. (2005), "Managing Global Supply Chain: The Sports Footwear, Apparel and Retail Sectors", Journal of Business Ethics, 59:1-2, pp. 81-100.
  • McWilliams, A. and Siegel, D. (2001), "Corporate Social Responsibility: A Theory of the Firm Perspective", The Academy of Management Review, 26:1, pp. 117-127.
  • Murillo, D. and Lozano, J. (2006), "SMEs and CSR: An Approach to CSR in Their Own Words", Journal of Business Ethics, 67:3, pp. 227-240.
  • Omazić, M.A. (2008), "Corporate Responsibility and Paradigm Shift", in D. Tipurić et. al. (2008), Corporate Governance, Sinergija, Zagreb, pp. 332-360.
  • Pedersen, E.R. and Neergaard, P. (2009), "What Matters to Managers? The Whats, Whys, and Hows of Corporate Social Responsibility in a Multinational Corporation", Management Decision, 47:8, pp. 1261-1280.
  • Porter, M.E. and Kramer, M.R. (2006), "Strategy and Society: The Link between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility", Harvard Business Review, December, pp. 78-92.
  • Porter, M.E. and Kramer, M.R. (2011), "Creating Shared Value", Harvard Business Review, January-February, pp. 62-87.
  • Roman, R., Hayibor, S., and Agle, A.A. (1999), "The Relationship between Social and Financial Performance", Business and Society Review, 38:1, pp. 109-125.
  • Treviño, L.K. and Nelson, K.A. (2011), Managing Business Ethics - Straight Talk about How to Do It, 5th edition, John Wiley and Sons, Hoboken, New Jersey.
  • Vogel, D. (2005), The Market for Virtue - The Potential and Limits of Corporate Social Responsibility, The Brookings Institution, Washington DC.
  • Waddock, S. (2004), "Parallel Universes: Companies, Academics, and the Progress of Corporate Citizenship", Business and Society Review, 109:1, pp. 5-42.
  • Heineken Nederland Sustainability Report (2009), available at http://www.heinekeninternational.com/content/live/corporate%20responsibility/2009%20The%20Netherlands%20Sustainability%20Report%20-%20English.pdf, retrieved on June 10, 2011.
  • Karlovačka pivovarova (2010), Informatologija, 43:3, pp. 262-263.
  • Sustainability Report of Karlovačka Brewery (2009), Karlovačka Brewery, Karlovac, pp. 1-32.
  • Ubrzanje praksi društveno odgovornog poslovanja u novim zemljama članicama EU i zemljama kandidatkinjama, kao sredstvo usklađivanja, konkurentnosti i društvene kohezije u EU (2007), UNDP Croatia, Zagreb.
  • What Is Corporate Social Responsibility (2002), Catalyst Consortium, available at http://www.rhcatalyst.org/site/DocServer/CSRQ_A.pdf?docID=103, retrieved on June 10th 2011.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171198641
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.