PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 180 | 208-223
Tytuł artykułu

Warunki skutecznej kooperacji międzynarodowej w opinii teoretyków i praktyki gospodarczej

Autorzy
Warianty tytułu
Conditions of Effective International Economic Collaboration in Theory and Practice
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Kooperacja gospodarcza, występująca w wielu odmianach i formach, staje się coraz bardziej popularnym sposobem pomnażania zysku i rozwoju przedsiębiorstw, nie tylko na skalę lokalną, ale i międzynarodową. Aby jednak móc stwierdzić, że kooperowanie to skuteczna i efektywna forma uprawiania biznesu, musi być spełnionych kilka warunków. W niniejszym artykule opisano, w których obszarach teorie z obszaru nauk ekonomicznych wskazują na krytyczne elementy warunkujące skuteczność i efektywność szeroko pojętej współpracy gospodarczej, a w jej ramach kooperacji o międzynarodowym charakterze. Paletę czynników uznanych w teorii za determinanty skuteczności kooperacji zestawiono z opiniami 137 przedsiębiorstw polskich i międzynarodowych, a w razie rozbieżności pomiędzy zaleceniami teoretycznymi a polską rzeczywistością gospodarczą opisano prawdopodobne ich przyczyny. (abstrakt oryginalny)
EN
Economic collaboration, occurring in practice in many forms, becomes a more and more popular way of gaining profit and companies' development, not only on the local, but also on the international scale. In order to state firmly that collaboration is in fact an effective way of doing business, some conditions have to be met. This article describes what factors are highlighted in some economic theories as crucial for the effectiveness of collaboration. These conditions were also a subject of the survey conducted in 137 international and Polish enterprises. Both theoretical and empirical findings were then subject to comparison and analysis of the possible discrepancies. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
208-223
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Frazier, G., 1983, Interorganizational Exchange Behavior in Marketing Channels. A Broadened Perspective, Journal of Marketing, vol. 47.
  • Gomez-Mejia, L.R., Palich, L.E, 1997, Cultural Diversity and the Performance of Multinational Firms, Journal of International Business Studies, vol. 28, no. 2.
  • Hansen, M.H., Hoskisson, R.E., Barney, J.B., 2008, Competitive Advantage in Alliance Governance: Resolving the Opportunism Minimization-Gain Maximization Paradox, Managerial and Decision Economics, no. 29.
  • Holtbrilgge, D., 2004, Management of International Strategic Business Cooperation: Situational Conditions, Peformance Criteria, and Success Factors, Thunderbird International Business Review, May-June.
  • Kogut, B., 2000, The Network as Knowledge: Generative Rules and the Emergence of Structure, Strategic Management Journal, no. 21.
  • Morgan, R.M., Hunt, S.D., 1994, The Commitment-Trust Theory of Relationship Marketing, Journal of Marketing, vol. 58 (July).
  • Stępień, B., Szarzec K., 2007, Ewolucja poglądów teorii ekonomii na temat koncepcji człowieka gospodarującego, Ekonomista, nr 1, s. 13-35,
  • Stępień, B. red., 2011, Międzynarodowa kooperacja gospodarcza - z polskiej perspektywy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, w druku.
  • Trapido, D., 2007, Competitive Embeddedness and the Emergence of Interfirm Cooperation, Social Forces, vol. 86, no. 1.
  • Whitley, R., 1999, Divergent Capitalisms: The Social Structuring and Change of Business Systems; Oxford University Press, Oxford.
  • Whitley, R., 1992, European Business Systems: Firms and Markets in Their National Contexts, Sage, London.
  • Williamson, O.E, 1998, Ekonomiczne instytucje kapitalizmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171198477
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.