PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 125 | 167-180
Tytuł artykułu

Kooperacja międzynarodowa polskich przedsiębiorstw. Przykład przedsiębiorstw przemysłu elektromaszynowego

Warianty tytułu
International Cooperation of Polish Enterprises. The Case of Engineering Industry
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Burzliwe otoczenie biznesowe silnie wpływa na interfirm relacje w dzisiejszych czasach. Najważniejszymi czynnikami są: rosnąca intensywność i zmieniające się zasady konkurencji w dobie globalizacji, rozwoju i upowszechniania nowoczesnych technologii i rosnące znaczenie zarządzania wiedzą. Badanie przedstawione w niniejszej pracy skupia się na kwestii współpracy międzynarodowej przedsiębiorstw w polskim przemyśle maszynowym. Badanie zostało przeprowadzone w marcu 2009 roku na ogólnopolskiej próbie 155 polskich przedsiębiorstw. Próbka zawiera 91 dużych i 64 średnich firm. 71 przedsiębiorstwa były członkami grup kapitałowych w (31 grup z polskim kapitałem, 32 z dominującym udziałem kapitału zagranicznego i 8 z udziałów mniejszościowych kapitału zagranicznego), podczas gdy 84 firmy były w pełni niezależne. Firmy w próbce są głównie zaangażowane we współpracę z niezależnymi partnerami w dziedzinie B + R, produkcji komponentów i materiałów, jak również w zakresie sprzedaży i usług transportowych. Relacje z krajowymi partnerami są częstsze niż z partnerami zagranicznymi. (fragment tekstu)
EN
Turbulent business environment strongly affects the interfirm relationships nowadays. The most important factors are the growing intensity and changing rules of competition in the era of globalization, the development and diffusion of modern technologies and the growing importance of knowledge management. The research presented in this paper, focuses on the issue of international cooperation of enterprises in Polish engineering industry. Study has been conducted in March 2009 on the sample of 155 Polish enterprises. The sample included 91 large- and 64 medium-size firms. 71 enterprises were the members of capital groups (31 groups with Polish capital, 32 with dominant foreign capital and 8 with minority shares of foreign capital), while 84 firms were fully independent. Firms in the sample are predominantly involved in the cooperation with independent partners in the field of R+D, manufacturing of components and materials, as well in the area of sales and transport services. Cooperative relationships are declared in most cases to be solid and long lasting. The relationships with domestic partners are more frequent than those with foreign partners. Among firms - members of capital groups the number of those engaged in cooperation with other group members is generally not significantly higher than in relationships with independent parties. But in the case of this group of firms, especially those with foreign capital, the cooperation is more often declared to be stable, what is probably determined by the influence of dominant firm in the capital group. What should be underlined, the percentage of stable and solid relationships between mother-firms and daughter-firms in the capital groups with foreign capital in significantly higher than the average for the whole population of capital group members. Involvement of capital groups with dominant foreign capital in cooperation with independent Polish partners is less intense and less stable as compared with the intra-group relationships. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
167-180
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Cygler J., Alianse strategiczne, Difin, Warszawa 2002.
  • Cygler J., Kooperencja przedsiębiorstw. Czynniki sektorowe i korporacyjne, SGH, Warszawa 2009.
  • Donaldson B., O'Toole T., Strategie Market Relationship, 2 ed., J. Wiley, Chichester 2007.
  • Fonfara K., Marketing partnerski na rynku przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2004.
  • Ganesan S., Determinants of Long-Term Orientation in Buyer-Seller Relationship s, „Journal of Marketing" 1994, No. 2.
  • Gummeson E., Total Relationship Marketing, 2 ed., Butterworth-Heinemann, Oxford 2002.
  • Hunt D.S., Morgan R.M., Relationship Marketing in the Era ofNetwork Competition. „Marketing Management" 1994, No. 1.
  • Lang M. T., Rozwiązywanie konfliktów między organizacjami w strukturach sieciowych, praca doktorska, SGH, Warszawa 2008.
  • Marketing na rynku instytucjonalnym, (red.) T. Gołębiowski, PWE, Warszawa 2003.
  • Morgan R. M., Hunt, S. D., The Commitment-Trust Theory of Relationship Marketing, „Journal of Marketing" 1994, No. 3.
  • Ritter T., A Framework for Analyzing Interconnectedness of Relationships, „Industrial Marketing Management" 2000, No. 4.
  • Ruigrok W, van Tulder, R. The Logic of International Restructuring, Routledge, London 1995.
  • Wilson D.T., An Integrated Model of Buyer-Seller Relationships, „Journal of the Academy of Marketing Science" 1995, No. 4.
  • De Wit B., Meyer R., Synteza strategii. PWE, Warszawa 2007.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171198475
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.