PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 142 | 148-157
Tytuł artykułu

Ocena wpływu polityki udzielania kredytu handlowego przez małe przedsiębiorstwa na wartość przychodów ze sprzedaży towarów i usług - w świetle wyników badań empirycznych

Autorzy
Warianty tytułu
The Assessment of the Influence of Trade Credit Extension Policy by Small Business on the Amount of Revenue form Sales of Goods and Services - in the Light of Empirial Research Results
Języki publikacji
PL
Abstrakty
|Celem arytkułu jest ocena wpływu polityki kredytu handlowego stosowanej przez małe przedsiębiorstwa na ich przychody ze sprzedaży towarów i usług. W badaniach przyjęto tezę, iż oddziaływanie instrumentów polityki udzielania kredytu handlowego na wartość przychodów ze sprzedaży jest zróżnicowana w grupie małych przedsiębiorstw. Estymilacji dokonano na postawie wyników 231 mikroprzedsiębiorstw oraz 137 małych przedsiębiorstw zatrudniających powyżej dziewięciu osób, uzyskanych w toku badania ankietowego.Populację celu stanowiły przedsiębiorstwa w Polsce z regionu Pomorza Środkowego. Objęto nim dane przedsiębiorstw dotyczące 2005 roku. Kryterium wielkości ustalono agodnie z definicją zawartą w ustawie o swobodzie działąlności gospodarczej.(fragment tekstu)
EN
The aim of the study presented in this paper is the assessment of the influence of trade credit extension policy by small businesses on the amount of revenue from sales. The study advances the thesis that the effect of instruments of trade credit extension policy on the value of revenue from sales is diverse in the group of small businesses. Micro businesses, aiming at strengthening their competitive position on the market and reducing the asymmetry of information on the quality of goods and services offered, exploit the instruments of crediting their contractors in generating revenue from sales to a greater extent than small businesses employing more than 9 people. Thus the variation of revenue from sales in micro businesses is chiefly a consequence of terms and conditions on sales offered. Small businesses employing more than 9 people extend relatively less trade credit, as their market position is more competitive than micro businesses. Sales in this group of suppliers usually take place on less diverse terms and conditions and in a stable group of buyers. Therefore the variation of revenue from sales is to a lesser degree contingent on trade credit extension policy than in the case of micro businesses. Empirical verification was conducted based on models using multiple regression. The study spanned 368 small businesses, including 231 micro businesses. The analysis conducted confirmed the initial thesis. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
148-157
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Koszalińska
Bibliografia
  • Bień W. (2001), Wybrane problemy udzielania kredytu handlowego, Rachunkowość, nr 9.
  • Bień W. (2002), Windykacja należności z tytułu kredytu handlowego, Rachunkowość, nr 2.
  • Michalski G. (2005), Płynność finansowa w małych i średnich przedsiębiorstwach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Rutkowski A. (2000), Podejście inwestycyjne przy udzielaniu kredytu kupieckiego, Rachunkowość, nr l.
  • Sierpińska M. (1996), Nadzór nad należnościami przedsiębiorstwa, Rachunkowość, nr 5.
  • Wędzki D. (1996), Analiza należności i polityki udzielania kredytu kupieckiego, Rachunkowość, nr 6.
  • Wędzki D. (2000), Ocena sploty należności, Rachunkowość, nr 11.
  • Zawadzka D. (2009), Determinanty popytu małych przedsiębiorstw na kredyt handlowy. Identyfikacja i ocena, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171198285
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.