PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 1 | 12-16
Tytuł artykułu

Bariery etycznego zarządzania w opinii polskich menedżerów i przedsiębiorców

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest prezentacja czynników, które w opinii menedżerów i przedsiębiorców utrudniają stosowanie etycznych standardów w zarządzaniu polskimi przedsiębiorstwami. Materiał został zebrany w ramach eksploracyjnych badań jakościowych finansowanych ze środków na naukę w latach 2008–2010. Analizę wykonano na zbiorze 65 wywiadów z menedżerami i przedsiębiorcami. Podstawowe bariery w etycznym zarządzaniu to – w przekonaniu badanych – amoralne przywództwo i niewłaściwe relacje pomiędzy kadrą zarządzającą a strukturami właścicielskimi. Dla menedżerów trzecią przeszkodą jest amoralny typ kultury organizacyjnej, oparty na dążeniu do sukcesu za wszelką cenę, wewnętrznej rywalizacji i przedmiotowym traktowaniu pracowników. Brak formalnych narzędzi zarządzania CSR nie jest wskazywany jako przeszkoda w stosowaniu etycznych standardów. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the article is to present the obstacles on the way towards adjustment to ethics standards in managing of Polish companies, as perceived by managers and entrepreneurs. Research material has been collected as a part of a research grant financed by the Ministry of Science and Higher Education in 2008-2010. The analysis was based on a sample of interviews with 65 CEO's and entrepreneurs. The main obstacles to ethical management were: immoral leadership and malfunction of the corporate governance. A third factor, as also indicated by the managers was: the immoral corporate culture based on striving for success at any price, inner rivalry and unfair treatment of employees. On the contrary, deficiency of formal CSR instruments was not perceived by respondents as an obstacle to moral management. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
12-16
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski; Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
Bibliografia
  • K.S. CAMERON, R.E. QUINN, Kultura organizacyjna - diagnoza i zmiana, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.
  • W. GASPARSKI (z zespołem: A. LEWICKA-STRZALECKA, B. ROK, G. SZULCZEWSKI), Odpowiedzialność społeczna i etyka biznesu w polskim życiu gospodarczym: infrastruktura na rzecz rozwoju etyczności funkcjonującego w Polsce biznesu (wstępny raport z badań), Warszawa 2004, s. 11-12 (http:// www.cebi.pl/text/raport.doc).
  • A.Z. KAMIŃSKI, Instytucje i organizacje, w: Z. KRAWCZYK, W. MORAWSKI (red.), Socjologia. Podstawowe problemy, PWN, Warszawa 1991.
  • E.H. SCHEIN, Organizational Culture and Leadership, 2nd ed., Jossey-Bass, San Francisco 1992.
  • P. SZTOMPKA, Zaufanie. Fundament społeczeństwa. Wydawnictwo Znak, Kraków 2007.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171197909
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.