PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | z. nr 19 | 397-407
Tytuł artykułu

Konkurencyjność przedsiębiorstw i jej uwarunkowania : na przykładzie firm z woj. podkarpackiego

Warianty tytułu
Competitiveness of Enterprises and its Determinants : on the Example of Podkarpackie Voivodeship
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Funkcjonowanie polskich przedsiębiorstw na rynku europejskim i nasilające się symptomy globalizacji gospodarki wymagają od nich ciągłych dostosowań do tej nowej sytuacji, zwłaszcza poprawy konkurencyjności w wymiarze międzynarodowym. W tym kontekście celem opracowania była analiza obszarów dostosowawczych przedsiębiorstw o zróżnicowanej skali działania do warunków konkurencyjnych. Również w ujęciu teoretycznym, w oparciu o literaturę przedmiotu rozpatrzono istotę konkurencyjności. Ponieważ głównym kreatorem skali obrotu międzynarodowego są przedsiębiorstwa, przedmiotem wstępnych rozważań były tendencje w ich liczbowym rozwoju w latach 1999-2009 (w Polsce i woj. podkarpackim). Natomiast tendencje w strategiach marketingowych firm na Podkarpaciu przeanalizowano w oparciu o wyniki badań empirycznych, przeprowadzonych w 2010 г., kwalifikując do charakterystyki badanych zjawisk kwestionariusze ankietowe zebrane w 94 firmach o zróżnicowanej skali działania. (abstrakt oryginalny)
EN
The functioning of Polish enterprises on the European market and increasing signs of economic globalization require continuous adjustments to this new situation, especially improvement of competitiveness on international level. In this context, this paper's objective was to analyze the development of areas of adaptability of entcipriscs of different scale of activity to competitive conditions. Also, in theoretical grasp of a problem, on the basis of subject literature the essence of competitiveness was investigated. As the principal creator of scale of international trading are companies, the subject of preliminary considerations were trends in their development in the period 1999-2009 (in Poland and Podkarpackie voivodeship). However, tendencies in marketing strategies of companies in Podkarpackie were analyzed on the basis of results of empirical research conducted in 2010, classifying to the characteristics of the studied phenomena survey questionnaires collected from 94 companies of different scale of activity. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
397-407
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Rzeszowski
Bibliografia
  • Daszkiewicz N., 2008, Konkurencyjność. Poziom makro, mezo i mikro, PWN, Warszawa.
  • Flejterski S., 1984, Istota i mierzenie konkurencyjności międzynarodowej, „Gospodarka Planowa" nr 9.
  • Nowakowski M.K. (red.), 2000, Biznes międzynarodowy - obszary decyzji strategicznych, Key Text, Warszawa.
  • Piecuch Т., 2010, Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne, C.H. Beck, Warszawa.
  • Pierścionek Z., 2003, Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa.
  • Porter M., 1990, The Competitive Advantage of Nations, Macmillan Press.
  • Safin K. (red.), 2008, Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem, Wrocław.
  • Strużycki M. (red.), 2004, Małe i średnie przedsiębiorstwa w gospodarce regionu, Warszawa.
  • Wziątek-Kubiak M., 2003, Konkurencyjność polskiego przemysłu, Wydawnictwo Bellona, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171197857
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.