PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 1 | 23-29
Tytuł artykułu

Zarządzanie procesowe w administracji publicznej

Warianty tytułu
Process Management in Public Administration
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jednym z obszarów poprawy działania w administracji publicznej jest wprowadzanie koncepcji zarządzania procesowego. W artykule zaprezentowano podejście procesowe w różnych koncepcjach stosowanych w praktyce zarządzania organizacjami publicznymi. (abstrakt oryginalny)
EN
The goal of this analysis is presentation of process approach in different concepts of public organizations functioning. The significant field of research on using process management in public administration is working on efficiency evaluation system of these processes. The starting point of this should be describing the level of process advancement in particular offices of public administration. The identification of process advancement in the offices of public administration let also for using appropriate tools helping in management adequate to knowledge and employees' competences, and information resources as well. The interest on process in public administration is demonstrated in various areas of it functioning, not only in the context of New Public Management. The following concepts as Total Quality Management, Knowledge Management, Reengineering, E-government, Digital Era Governance and Lean Government can be included to these areas. The important elements in process management in public administration is also identification and concentration on operations that give values for citizens. From public organization's point of view these process let for standardization of actions and behavior of organization. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
23-29
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Bibliografia
  • 1. Bugdol M., (2008), Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa.
  • 2. Dale B.G., Wu P.Y., Zairi M., Williams A.R.T., van der Wiele T., (2001), Total Quality Management and Theory: An Exploratory Study of Contribution, "Total Quality Management" Vol. 12 (4).
  • 3. Dunleavy P., Margetts H., Bastow S., Tinkler J., (2005), New Public Management is Dead - Long Live Digital-Era Governance, "Journal of Public Administration Research and Theory" Vol. 16.
  • 4. Grajewski P., (2007), Organizacja procesowa, PWE , Warszawa.
  • 5. Kaplan R.S., Norton D.P., (2001), Strategiczna Karta Wyników. Jak przełożyć strategię na działania, PWN, Warszawa.
  • 6. Kasprzak T., (2005), Modele referencyjne w zarządzaniu procesami biznesu, Difin, Warszawa.
  • 7. Kock N.F., Jr., McQueen R.J., Baker M., (1996), Re-engineering a Public Organization: An Analysis of a Case of "Successful Failure", "International Journal of Public Sector Management" Vol. 9, No. 4.
  • 8. Krukowski K., (2010), Zarządzanie wiedzą w organizacjach publicznych, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego" nr 597, "Ekonomiczne Problemy Usług", nr 57.
  • 9. Matla J., (2010), Jak przeprowadzić samoocenę w urzędzie jednostki samorządu terytorialnego, [w:] Przewodnik po samoocenie według metody CAF 2006. Materiały projektu "CAF w samorządzie lokalnym", F5 Konsulting sp. z o.o, Poznań.
  • 10. Opolski K., Modzelewski P., (2008), Zarządzanie jakością w usługach publicznych, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa.
  • 11. Pollitt C., Bouckaert G., (2004), Public Management Reform. A Comparative Analyses, Oxford University Press, Oxford.
  • 12. Swiss J.E., (1992), Adapting Total Quality Management (TQM) to Government, "Public Administration Review" Vol. 52 (4).
  • 13. Vinni R., (2007), Total Quality Management and Paradigms of Public Administration, "International Public Management Review" Vol. 8, Iss. 1.
  • 14. Wiatrak A.P., (2006), Zarządzanie w jednostkach sektora publicznego i jego uwarunkowania, [w:] K. Krukowski (red.), Zarządzanie organizacjami publicznymi, UWM, Olsztyn.
  • 15. Zaheer A., Mushtaq K., Ishaq H.M., (2008), Reengineering the Procurement Process in a Public Sector Organization: A Case Study, "International Bulletin of Business Administration", Iss. 3.
  • 1. Lean Government Metrics Guide, Ross & Associates Environmental Consulting, Ltd., [online], www.epa.gov/lean/leangovernment, [15.03.2011].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171195451
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.