PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 172 | 242-251
Tytuł artykułu

System badania i oceny kompetencji zawodowych pracowników jako warunek trwałego rozwoju organizacji

Warianty tytułu
Workers' Occupational Competencies Assessment and Evaluation System as a Condition of the Organization's Continued Development
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie systemu badania i oceny kompetencji zawodowych pracowników, który jest warunkiem koniecznym dla rozwijających się organizacji. Na wstępie zostało wyjaśnione pojęcie kompetencji zawodowych pracowników, a następnie zaprezentowano główne kroki podczas badania i oceny kompetencji pracowniczych. W dalszej części publikacji został przedstawiony schemat rozwoju przedsiębiorstwa, który uwzględnia omawiany system. Wskazano na konieczność ciągłego rozwoju kompetencji społecznych i technicznych pracowników jako najważniejszego zadania dla rozwijających się przedsiębiorstw. (abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of the article is to discuss the assessment and evaluation system of workers' occupational competencies, which is a necessity for developing organizations. First, the definition of workers' occupational competencies is explained, followed by a presentation of the main stages of occupational competencies assessment and evaluation. Next, a diagram of organization's development, which includes the described system, is presented. Finally, the necessity for a continual development of workers' technical and social competencies is emphasized as the most important objective in growing enterprises. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
242-251
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Poznańska
Bibliografia
  • Borkowska S., 2005, Zarządzanie talentami, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa.
  • Dipboye R.L., Wooten K., Halverson S.K., 2004, Behavioral and situational interviews, w: Thomas J.C. (ed.), Comprehensive Handbook of Psychological Assessment, Industrial and organizational assessment, John Wiley & Sons, New Jersey.
  • Dubois D.D., Rothwell W.J., 2008, Zarządzanie zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach, Helion, Gliwice.
  • Filipowicz G., 2004, Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, PWE, Warszawa.
  • Jurek P., 2008, Analiza wybranych metod oceny kompetencji zawodowych, w: Witkowski A., Listwan T. (red.), Kompetencje a sukces zarządzania organizacją, Difin, Warszawa.
  • Levy-Leboyer C., 1997, Kierowanie kompetencjami. Bilanse doświadczeń zawodowych, Poltex, Warszawa.
  • McClelland D.C., Boyatzis R.E., 1982, Leadership motive pattern and long-term success in management, Journal of Applied Psychology, Vol. 67, No. 6.
  • Paluchowski W.J., 2008, Kompetencyjny model zawodu psychologa, w: Witkowski A., Listwan T. (red.), Kompetencje a sukces zarządzania organizacją, Difin, Warszawa.
  • Pocztowski A., 2007, Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie - procesy - metody, PWE, Warszawa.
  • Reilly P., Williams T., 2009, Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi. Rozwijanie potencjału organizacji dzięki funkcji personalnej, Oficyna a Wolters Kluwer business, Kraków.
  • Senne P.M., 1998, Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Smółka P., 2008, Kompetencje społeczne, metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Sidor-Rządkowska M., 2006, Kompetencyjne systemy ocen pracowników. Przygotowanie, wdrożenie i integrowanie z innymi systemami ZZL, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Stankiewicz J., Bortnowska H., 2008, Permanentne doskonalenie kompetencji kluczowych pracowników szansą na rozwój organizacji, w: Witkowski A., Listwan T. (red.), Kompetencje a sukces zarządzania organizacją, Difin, Warszawa.
  • Tyrańska M., Walas J., 1998, Kierownik pod lupą, Personel, nr 11.
  • Walkowiak R., 2008, Problemy metodologiczne pomiaru i raportowania kompetencji, w: Witkowski A., Listwan T. (red.), Kompetencje a sukces zarządzania organizacją, Difin, Warszawa.
  • Whiddett S., Hollyforde S., 2003, Modele kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171195033
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.