PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 123 | 88-103
Tytuł artykułu

Miejsce znormalizowanych systemów zarządzania w rozwoju społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR)

Warianty tytułu
The Role of Standardized Management Systems in the Development of Corporate Social Responsibility (CSR)
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Autorka niniejszego artykułu analizuje wpływ znormalizowanych systemów zarządzania na rozwój społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Podjęła również próbę wskazania podobieństw i różnic, występujących w już funkcjonujących normach dotyczących społecznej odpowiedzialności (np. AA 1000, SA 8000). Ponadto starła się odpowiedzieć na pytanie, na czym może polegać wartość dodana projektowanej normy ISO 26000 w stosunku do już istniejących standardów. (fragment tekstu)
EN
Corporate social responsibility is more and more often a crucial component of company strategies and it offers opportunities for further development. Not seldom, CSR tools are implemented into every-day business practice. Some of these tools have become standards now. They are a continuation and expansion of the main ideas included in the standards concerning quality, environmental and occupational health and safety management. The most significant CSR standards are the following: SA 8000, Social and Ethical Audit according to AA 1000 standard as well as social responsibility guidelines according to ISO 26000. The main aim of the article is to determine how and to what extent the standardized management systems facilitate CSR development in companies. The article is also an attempt to provide an answer to the following question: Where is the value added of standardization (ISO 26000) as far as CSR is concerned? The article describes the basis of CSR, the possible benefits and barriers of its implementation as well as the most important standardization initiatives. Since standardization activities concerning CSR have been taken recently, we can hope that the concept of CSR will be fully understood in the future and that it will be realized in a proper and transparent way. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
88-103
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Adamczyk J., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Teoria i praktyka, PWE, Warszawa 2009.
  • Amalric R, Hauser J., Economic divers of corporate social responsibility activities, „Journal of Corporate Citizenship" 2006, Vol. 20.
  • Carroll A. B., Buchholtz A.K., Business & Society. Ethics and Stakeholder Management, Thomson Leaming, South-Western College 2003, s. 39.
  • Castka R, Balzarova M. A., A critical look on quality through CSR lenses, key challenges stemming from the development of ISO 26000, „International Journal of Quality & Reliability Management" EGPL 2007.
  • Castka R, Bamber Ch. J., Bamber D. J., Sharp J. M., Integrating corporate social responsibility (CSR) into ISO management systems - in search of a feasible CSR management system framework, „The TQM Magazine" EGPL 2004, Vol. 16, No. 3.
  • Filek J., Społeczna odpowiedzialność biznesu - tylko moda czy nowy model prowadzenia działalności gospodarczej, UOKiK, Kraków 2006.
  • Freeman R. E., Strategic Management: A Stakeholders approach, Pitman Publishing Company, Boston 1984.
  • Gasparski W., Lewicka-Strzałecka A., Rok B., Szulczewski G., Etyka biznesu w zastosowaniach praktycznych: inicjatywy, programy, kodeksy, Centrum Etyki Biznesu IFiS PAN & WSPiZ oraz Biuro Stałego Koordynatora ONZ w Polsce, Warszawa 2002.
  • ISO/CD 26000, Guidance on Social Responsibility, 12 grudnia 2008.
  • Kakabadse N. K., Rozuel C., Meaning of corporate social responsibility in a local French hospital: a case study, „Society and Business Review" EGLP 2006, Vol. l.
  • Mc Williams A., Siegel D., Wright P.M., Introduction - corporate social responsibility: strategic implications, „Journal of Management Studies" 2006, No l, s. 1-18.
  • Menedżerowie 500 i odpowiedzialny biznes wiedza, postawy, praktyka, FOB i ARF, Warszawa 2003.
  • Ofori D. F., Hinson R. E., Corporate social responsibility perspectives of leading firms in Ghana, Corporate Governance, EGPL 2007.
  • Postawy wobec społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce, raport z badań, Fundacja Komunikacji Społecznej 2003.
  • Rok B., Standard Społecznej Odpowiedzialności SA 8000, www.cebi.pl/texty/sa8000.doc.
  • Silberhorn D., Warren R. C., Defining corporate social responsibility, a view from big companies in Germany and the UK, „ Europen Business Review" 2007, Vol. 19, Issue 5.
  • Społeczna odpowiedzialność biznesu a bezpieczeństwo i higiena pracy, raport z badań, Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy 2006.
  • Światowa Rada Biznesu ds. Zrównoważonego rozwoju, CSR: Meeting Changing Expectations, 1999, www. wbcsd.org.
  • The Desirability and Feasibility of ISO Corporate Social Responsibility Standards, raport końcowy, ISO COPOLCO 2002.
  • Visser W., Revisiting Carroll's CSR Pyramid - an african perspective, Commission for Africa 2005.
  • Żemigała M., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, budowanie zdrowej, efektywnej organizacji, Oficyna a Wolters Kluwer business, Kraków 2007, s. 101.
  • http://isotc.iso.org.
  • http://wmzdz.infowm.pl/templates/208/files/docs/ExSoRes/publikacja.pdf.
  • http://www.saasaccreditation.org/certfacilitieslist.htm.
  • http://www.sa-mtl.org/_data/n_0001/resources/live/2008StdEnglishFinal.pdf.
  • htrp://www.sa-intl.org/mdex.cfm?fuseaction=Page.viewPage&pageID=473.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171194951
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.