PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 136 | 479-490
Tytuł artykułu

Przemiany na rynku reklamy w Hiszpanii jako konsekwencja światowego kryzysu gospodarczego oraz zmian w zakresie konsumpcji mediów wśród hiszpańskich konsumentów

Autorzy
Warianty tytułu
Changes in the Advertising Market in Spain as a Consequence of the Global Economic Crisis and Changes in Media Consumption Among Spanish Consumers.
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zapoczątkowany w Stanach Zjednoczonych kryzys finansowy szybko rosprestrzenił się do wielu innych krajów. Wśród państw UE, w zaskakująco cięzkiej sytuacji znalazła się Hiszpania. W ciągu niespełna dwóch lat kondycja wielu zlokalizowanych tu przedsiębiorstw uległa radykalnemu pogorszeniu. Wiele z nich upadło, inne zaczęły redukować koszty i zatrudnienie. Wszystkie te zmiany zaczął odczuwać również hiszpański rynek reklamy. Bazę wyjściową rozważań w tym artykule stanowią przede wszystkim raporty firm badawczych i komunikaty prasowe, a także wyniki własnych obserwacji autorki poczynionych w trakcie semestralnego urlopu naukowego odbytego w Hiszpanii na przełomie lat 2008-2009. (fragment tekstu)
EN
Financial crisis, and later also economic one, initiated in the U.S. in 2007, quickly spread to many other countries. Among EU countries, it is Spain which found itself in a surprisingly hard situation. Within last two years the financial situation of many companies located here has been deteriorated significantly. Many of them went bankrupt, others - looking for savings - have begun to reduce costs (including costs of advertising) and employment. This caused, in the next step, a real explosion of unemployment, and more - has led to deterioration of the material situation of many inhabitants of Spain and caused the changes in their current purchasing behavior. At the same time it accelerated transformations in the area of media consumption among Spanish consumers. It was only a matter of time when all these changes began to be noticed by agencies, media and other companies operating at the Spanish advertising market. Today, many authors observing and describing this market, use in relation to it the term "crisis of publicity". The purpose of this article is to present how (during last two years) the Spanish advertising market has changed under the influence of changes described above, and also to show the direction in which some of these changes can proceed in the near future. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
479-490
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Bibliografia
  • Adagreed Hispania S.L.; http://www.adagreed.com.
  • Alba M., La crisis eleva el interes por las marcas blancas; http://www.publico.es.
  • Asaja afirma que las marcas blancas hunden al sector lechero y pide mas control; http:// www.eleconomista.es.
  • Ayala V.M., Las marcas blancas dań la puntilla a los medios tradicionales; http://www. bottup.com.
  • Benguria J., La mayor crisis publicitaria desde la Grań Depresion; http://www.expansion.com.
  • CCOO advierte de que las empresas agroalimentarias con marcas propias generan mejores condiciones laborales; http://www.ccoo.es.
  • Cerezo J., Primeras marcas vs marcas blancas; http://www.ideacreativa.org.
  • El fin de la publicidad en TVE agravara la crisis en vez de aliviarla, raport firmy Zenith Yigia; http://www.vertele.com.
  • European Interactive Advertising Association; http://www.eiaa.net.
  • Eurostat. Newsrelease euroindicators, Nr 170/2009, 3 December 2009.
  • Garrido C., Las grandes marcas se blindan contra las «blancas»; http://www.abc.es.
  • Guziur R, Marketing w Internecie. Strategia dla małych i dużych firm, Helion, Warszawa 2001.
  • Internet, unico medio en el que aumenta la inversión en plublicidad; http://www.theslogan.com.
  • La crisis y el paro llegan a la creatividad de Telefónica; http://www.periodicopublicidad. com.
  • La inversion publicitaria caera un 19,2% en 2009; http://www.puromarketing.com.
  • La inversión publicitaria se contrajo el 29% hasta junio; http://www.cincodias.com.
  • La publicidad da de lleno en los medios; http://www.cincodias.com.
  • Leche Pascual lanza un ,spot' que remarca su valor anadido y subraya que no fabrica para otras marcas; http://www.terra.es.
  • Leśniewska A., Reklama internetowa, Helion, Warszawa 2006.
  • Los medios interactivos ya son el tercer soporte publicitario en Espana con el 11,3% de la im/ersion, Raport Interactive Advertising Bureau oraz PricewaterHouseCoopers; http://www.iabspain.net.
  • Marquez E., La estetica publicitaria en tiempos de crisis; http://www.baquia.com.
  • Mars A., La crisis impulsa las marcas blancas; http://www.elpais.com.
  • Publicidad en Espana: El animo impactado; http://www.todotvnews.com.
  • Requena A., Los trabajadores de las marcas blancas cobran un 30% menos; http://www. publico.es.
  • RTVE emitira "mas o menos" la mitad de publicidad en los próximos meses; http://www. cincodias.com.
  • . Rubio C., Danone abre la guerra contra las marcas blancas en plena crisis; http://www. bolsacinco.com.
  • Sabate J., Trasladar una campana para televisión o prensa a Internet tiene muchas probabilidades de fracasar; http://www.consumer.es.
  • Telecinco gano el 68,7% menos por la caida del mercado de la publicidad; http://www. cincodias.com.
  • Wiaderek T., SEMna całe zło, Media & Marketing Polska 2009, nr 46.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171194939
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.