PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2011 | nr 6 | 815-830
Tytuł artykułu

Distributional Effects of the Child Tax Credit in Poland and Its Potential Reforms

Warianty tytułu
Efekty dystrybucyjne ulgi podatkowej z tytułu wychowania dzieci w Polsce i jej potencjalne reformy
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Ulga podatkowa z tytułu wychowywania dziecka zaproponowana w 2007 r. miała na celu pomoc rodzinom o niskich zarobkach. Zmiana wprowadzona jeszcze w tym samym roku znacząco rozszerzyła zakres dostępności tego instrumentu, co zwiększyło jego koszt do około 0,5% PKB. W wartościach absolutnych ulga dostarcza obecnie największych korzyści podatnikom z górnej połowy rozkładu dochodów. W wartościach względnych największe korzyści odnoszą podatnicy o średnich dochodach. Dzięki uldze dochód gospodarstw domowych z dziećmi na utrzymaniu z pierwszej grupy decylowej wzrasta o około 7,60 zł miesięcznie, podczas gdy gospodarstwa należące do 40% najbogatszych zyskują ponad 100 zł miesięcznie. Autorzy analizują wpływ wprowadzenia zmian dotyczących zasad przyznawania ulgi i jej wysokości na koszt dla finansów publicznych. Autorzy wykazują, że ograniczenie dostępności ulgi do rodzin z trojgiem i większą liczbą dzieci zmniejszyłoby jej koszt o ponad 80%, natomiast ograniczenie kwoty o 50% pozwoliłoby zaoszczędzić około 2,2 mld zł. Druga z tych propozycji nie zmieniłaby dochodów rodzin z dolnych grup decylowych, natomiast zmniejszyłaby - przeciętnie o 50% - korzyści odnoszone przez gospodarstwa z górnej połowy rozkładu dochodów. (abstrakt oryginalny)
EN
The Child Tax Credit (CTC) in Poland now differs substantially in its generosity and distributional implications from the original policy proposals. While initially designed as an instrument addressed to low income working families, the tax credit was implemented without any upper earnings limit, and its generosity was substantially extended in 2007 implying an annual budgetary cost of about 0.5% of the GDP. The current design of the credit grants largest income gains in absolute terms to families in the upper half of the income distribution, while proportional gains are most significant for those in the middle of the income distribution. Households with children in the bottom 10% of the income distribution gain on average about 7.60 PLN per month, and those in the top 40% gain over a 100 PLN per month on average. The paper also analyses the possible effects of potential reforms of the CTC aimed at reducing its cost. The recently proposed eligibility limitation to families with three or more children would reduce the fiscal cost of the tax credit by 80-90%, while a simulated reduction of generosity of the credit by 50% would save in the state budget about 2.2 bn PLN per year. The latter policy would leave the incomes of families with children in the lowest deciles largely unchanged, and it would reduce the benefits from the credit to households in the upper half of the income distribution by about 50% on average. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
815-830
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Warsaw, Poland; Centre for Economic Analysis (CenEA) in Szczecin, Poland
autor
  • Centre for Economic Analysis (CenEA) in Szczecin; DIW-Berlin; Institute for Fiscal Studies
Bibliografia
  • Bargain O., Morawski L., Myck M., Socha, M., As SIMPL as That - Introducing a Tax-Benefit Microsimulation Model for Poland, "IZA Discussion Paper" 2007, No. 2988.
  • Blundell R., Duncan A., McCrae J., Menhir C, The Labour Market Impact of the Working Families Tax Credit, "Fiscal Studies" 2000, No. 21(1).
  • Brewer M., Comparing In-Work Benefits and the Reward to Work For Families With Children in the US and the UK, "Fiscal Studies" 2001, No. 22(1).
  • Brewer M., Clark T., Myck M., Credit Where it's Due? An Assessment of the New Tax Credits, "IFS Commentary" 2001, No. 86.
  • Brewer M., Goodman A., Muriel A., Sibieta L., Poverty and Inequality in the UK: 2007, . "IFS Briefing Notes" 2007, No. BN73.
  • Clark T., Dilnot A., Goodman A., Myck M., Taxes and Transfers, "Oxford Review of Economic Policy" 2002, No. 18(2).
  • Haan P., Morawski L., Myck M., Taxes, Benefits and Financial Incentives to Work: The United Kingdom, Germany and Poland Compared, "Bank i Kredyt" 2008, No. 39(1).
  • Levy H., Morawski L., Myck M., Alternatywne rozwiązania podatkowo-zasiłkowe wspierające rodziny z dziećmi, "Bank i Kredyt" 2009, nr 40(4).
  • Marcinkiewicz K., Prime Minister's Expose, 2005 (available online, e.g.: http://wyborcza. pl/l,76842,3010111.html).
  • Morawski L., Efekty wprowadzenia dwóch stóp w podatku dochodowym od osób fizycznych w 2009 roku, "Gospodarka Narodowa" 2009, nr 7-8.
  • Morawski L., Myck M., 'Klin'-ing up: Effects of Polish Tax Reforms on Those in and on Those out, "Labour Economics" 2010, No. 17(3).
  • Myck M., Analizy polskiego systemu podatkowo-zasiłkowego z wykorzystaniem modelu mikrosymulacyjnego SIMPL, "Problemy Polityki Społecznej" 2008, nr 11.
  • PiS, Prawo i Sprawiedliwość - Program 2005: IV Rzeczpospolita. Sprawiedliwość dla wszystkich, 2005, available online: www.pis.org.pl
  • Steiner V, Wrohlich K., Household Taxation, Income Splitting and Labor Supply Incentives. A Microsimulation Study for Germany, "CESifo Economic Studies" 2004, No. 50.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171194865
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.