PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | 256 Prace z zakresu ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem | 7-23
Tytuł artykułu

Nie wszystkie zyski przedsiębiorstwa społecznego mogą być równe

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Not All Profits of Social Enterprise May Be Equal
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jan Duraj w artykule zatytułowanym: "Nie wszystkie zyski przedsiębiorstwa społecznego mogą być równe", zwrócił uwagę na konieczność analizowania działalności przedsiębiorstw społecznych z wykorzystaniem zysku społecznego realizowanego przez te hybrydowe jednostki. Społeczne przedsiębiorstwa są traktowane jako nienastawione na zysk przedsięwzięcia zorientowane w swej koncepcji i praktyce działania na trwałą realizację społecznych i komercyjnych celów. To jednoczesne generowanie społecznych i komercyjnych celów przez przedsiębiorstwa społeczne odbywa się nie tylko na wysokim poziomie złożoności ich działań strategicznych i operacyjnych, lecz także trudnych do wypełnienia wymagań wygenerowania dochodów wystarczających dla ich reinwestowania w oba wymienione rodzaje działalności. (fragment tekstu)
EN
The main goal of this article is to highlight the need for introducing a profit in the system of criteria and evaluation of social enterprises. The direct premise for application of social profit in the performance evaluation and development of social enterprises is the taking up and implementation by those entities that integrate specific tasks in referred area of its activities on both the economic and social fronts. This combination of economic goals with social objectives, taking place, albeit in the conduct of any business, in the case of social enterprises have distinctive content, form and terms of implementation. Placed objective of this paper and its implementation is used in its intention to more fully reflect the scientific visions, missions and social conditions for the effective operation of social enterprises pursuing many different goals. The article is divided into three parts. The first part presents the problems of the mission and objectives and organizational forms of social enterprises. The second part included reflections on the essence of social profit and its role in creating social value system of the company. The third part contains an analysis of forms of commercial and social mission of social enterprises. (original abstract)
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • J. Austin, H. Stevenson, and J. Wei-Skillern. Social and Commercial Entrepreneurship: Same, Different, or Both? "Entrepreneurship Theory and Practice" January 2006
  • T. Baker and R. Nelson, Creating Something From Nothing: Resource Construction Through Entrepreneurial Bricolage, "Administrative Science Quarterly" 2005, vol. 50
  • E. Bibb, M. Fishberg, J. Harold, E. Layburn, The Blended Value Glossary, 2004
  • C. Borzaga, J. Defourny, The Emergence of Social Enterprise, Routledge, London and New York 2001
  • I. Cunningham, Sweet charity! Managing employee commitment in the UK voluntary sector, Employees Relations 23 (3), 2001
  • J.G. Dees, Enterprising nonprofits. "Harvard Business Review", vol.76, 1998
  • M. Di Domenico, H. Haugh, P. Tracey, Social Bricolage: Theorizing Social Value Creation In Social Enterprises, "Entrepreneurship: Theory & Practice", 2010 July
  • J. Duraj, Przedsiębiorstwa i instytucje przedsiębiorczości społecznej, "Humanizacja pracy" 2009, nr 3-4
  • A. Fowler, NGOs as a Moment in History: Beyond Aid to Social Entrepreneurship or Civic Innovation? "Third World Quarterly" 2000, vol. 21, No 4
  • C. Gilligan, L. Golden, Rebranding Social Good: A Social Profit Approach, "Academy of Marketing Studies Journal" vol. 13, 2009
  • F. A. Hayek, The Use of Knowledge in Society, "American Economic Review" 1945, vol 35, s. 519-530
  • A. Karnani, Social Entrepreneurship: Beyond the Hype, "Ross School of Business Working Paper" No. 1142, February 2010
  • F. Knight, Risk, Uncertainty and Profit, University of Chicago Press, Chicago & London 1921
  • C. Levi-Strauss, The Savage Mind, London, Weidenfeld and Nicholson, 1967
  • I. Maignan, O. C. Ferrell, Corporate Social Responsibility and Marketing: An Integrative Framework, "Journal of the Academy of Marketing Science" 2004, no 32
  • J.D. Moizer, P. Tracey, Strategy Making in Social Enterprise: The Role of Resource Allocation and its Effects on Organizational Sustainability, "System Research and Behavioral Science" 2010, vol. 27, s. 252-266
  • G. Mort, J. Weerawardena, K. Carnegie, Social Entrepreneurship: Towards Conceptualisation. "International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing" 2003, Vol 8.
  • M. Nyssens, Social Enterprise: At The Crossroads Of Market, Public Policies And Civil Society , London : Routledge 2006
  • T. L. Osterhus, Pro-Social Consumer Influence Strategies: When And How Do They Work? "Journal of Marketing" 61 (1997)
  • A. M. Peredo, M. McLean, Social Entrepreneurship: A Critical Review of the Concept, "Journal of World Business" 2006, vol. 41
  • J. Schumpeter, The Theory of Economic Development, Oxford University Press, 1934
  • G. Sullivan Mort, J. Weerawardena, K. Carnegie, Social entrepreneurship: Towards conceptualization, "International Journal of Nonprofit & Voluntary Sector Marketing" 2003, vol 8
  • J.L. Thompson, The world of the social entrepreneur, "The International Journal of Public Sector Management". Vol 15(5), 2002
  • D. Walczak-Duraj, Socjologia dla ekonomistów, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010
  • S. Zahra, E. Gedajlovic, D.O. Neubaum and J.M. Shulman, A Typology of Social Entrepreneurs: Motives, Search Processes and Ethical Challenges, "Journal of Business Venturing", 24 (2009), pp. 519-532
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
DOI
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171194655
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.