PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | 2 | nr 2 | 47-59
Tytuł artykułu

Market growth strategies of Polish companies : from local global markets

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Market growth strategy is one of the basic strategies followed by enterprises. There is no difference with regards to Polish companies. The research undertaken in Poland and the author's own observations confirm that Polish companies tend to increase the scale of their business on the Polish market. Frequently, as they have achieved a suitable position they decide to enter a foreign market, beginning in this way the process of internationalisation of their business. Polish companies more and more often enter the European markets and as it appears also the global ones. They develop not only export but also foreign direct investment, constructing factories and taking over foreign competitors. The present stage of development of internationalisation of Polish companies is not high yet. But it may be expected that they will overcome geographical growth barriers more quickly both on the domestic and foreign market and their internationalisation rate will dynamically grow in the future. (original asbtract)
Rocznik
Tom
2
Numer
Strony
47-59
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Ansoff H. I., Corporate Strategy, Penguin Books, London 1987.
  • Beamish P W., Morrison A., Rosenzweig Ph. M., International Management, 3rd edition, IRWIN, Boston 1997.
  • Cavusgil S. T., Knight G., Riesenberger J. R., International Business. Strategy, Management and the New Realities, Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River, 2008.
  • Gierszewska G., Strategie restrukturyzacyjne dużych polskich przedsiębiorstw (Restructuring strategies of large Polish companies), materials from conference Report on Management, Warsaw 1999.
  • Gorynia M., Zachowania przedsiębiorstw w okresie transformacji. Mikroekonomia przejścia (Corporate behaviour in the period of transformation), Wydawnictwo AE in Poznań, Poznań 1998.
  • Jain S. C., International Marketing Management, 2nd edition, PWS-Kent Publishing Company, Boston 1987.
  • Kuemmerle W., The Entrepreneur's Path to Global Expansion, "MIT Sloan Management Review", Vol. 46, No. 2, Winter 2005.
  • M. Gorynia, Podstawy strategii przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym, w: Strategie przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym edited by M. Gorynia (Introduction to Corporate Strategy in International Business, in: Corporate Strategies in International Business)Akademia Ekonomiczna in Poznań, Poznań 2000.
  • M. Jarosiński, Strategie dywersyfikacji na przykładzie przedsiębiorstw w szybkoglobalizujących się sektorach, w: Zachowania strategiczne polskich przedsiębiorstw w szybkoglobalizujących się sektorach (Diversification strategies exemplified by companies in fast globalising sectors, in: Strategic behaviour of Polish companies in fast globalising sectors), research report, SGH, Warsaw 2000.
  • Moen O., The born globals: A new generation of small European exporters, "International Marketing Review", Vol. 19, No, 2, 2002.
  • Nowakowski M. K., Wprowadzenie do zarządzania międzynarodowego (Introduction to International Management), Difin,^Warszawa 1999. 12. Rybicki A., I ty możesz zostać globalnym graczem (Also you can become a global player), "Harvard Business Review Polska", June 2006.
  • Rymarczyk J., Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa (Corporate internationalisation and globalisation), PWE, Warsaw 2004.
  • Stankiewicz M. J., Sudoł S., Polskie przedsiębiorstwa po ośmiu latach transformacji ustrojowej, w: Przedsiębiorstwo wobec wyzwań przyszłości, (Polish companies after eight years of systemic reform, in: Enterprise and its future challenges) edited by M. Haffer, UMK, Toruń 1998.
  • www.adbglobal.com
  • www.atlas.com.pl
  • www.famur.com.pl
  • www.gus.gov.pl
  • www.htl-sfera.pl
  • www.nbp.pl
  • www.paiz.gov.pl
  • www.pkm.duda.pl www.pkm.duda.pl
  • www.selena.pl
  • www.solarisbus.pl
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171194551
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.