PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 171 | 408-417
Tytuł artykułu

Ekosystem biznesowy - model powiązania przedsiębiorstwa z otoczeniem

Warianty tytułu
The Business Ecosystem as a Model of Combining an Organization with its Environment
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule zaprezentowano sposób analizy związków zachodzących pomiędzy przedsiębiorstwami i wykorzystanie narzędzia pomocnego w tej analizie, jakim jest model ekosystemu biznesowego. Scharakteryzowano pojęcie ekosystemu biznesowego oraz określono uczestników tworzących ekosystem. Istotne znaczenie w zrozumieniu wzajemnych relacji pomiędzy przedsiębiorstwami oraz efektów wynikających z tych powiązań ma teoria złożoności. Kluczowe miejsce zajmuje w niej złożony system adaptacyjny, którego cechy, takie jak samoorganizacja, koewolucja czy emergencja, charaktery żuj ą także ekosystem biznesowy. Przyjęcie określonej strategii przez przedsiębiorstwo powinno poprzedzać szczegółowe określenie interakcji zachodzących pomiędzy organizacjami tworzącymi ekosystem biznesowy. Rozwój bądź przetrwanie na rynku mogą zapewnić strategie kolektywne, w których przedsiębiorstwa realizują wspólne przedsięwzięcia, aby sprostać coraz nowszym wymaganiom stawianym przez otoczenie. Zidentyfikowanie pojedynczej organizacji (dotychczas nieuświadomionej), od której działania są uzależnione podejmowane decyzje, może mieć istotne znaczenie dla ponownego zdefiniowania strategii firmy. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper presents an analysis of the relations between organizations and the application of the helpful business tool of the ecosystem model. In this article the ecosystem definition has been provided, and the ecosystem's participants have been characterized. The fundamental significance in the understanding of the mutual relations among enterprises and the effects of these connections comes from the theory of complexity. The main part in complexity theory is played by the complex adaptive system characterized by self-organization, co-evolution and emergence. These attributes also apply to the business ecosystem. The implementation of a specific strategy by an organization should be preceded by an interaction analysis among business ecosystem organizations. The development or survival on the market can be ensured by collective strategies. Singling out an organization in the business ecosystem whose activities are decisive may be crucial in redefining the strategy. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
408-417
Opis fizyczny
Twórcy
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Bibliografia
  • Andersen P., 1999, Complexity theory and organization science, Organization Science, Vol. 10, No. 3.
  • Bartholdi J.J., Eisenstein D.D., Lim Y.F., 2010, Self-organizing logistics systems, Annual Reviews in Control, Vol. 34.
  • Bengtsson M., Soren K., 2000, Coopetition in business networks - to cooperate and compete simultaneously, Industrial Marketing Management, Vol. 29.
  • Chandes J., Pache G., 2010, Investigating humanitarian logistics issues: From operations management to strategic action, Journal of Manufacturing Technology Management, Vol. 21, No. 3.
  • Choi T.Y., Dooley K.J., 2001, Supply networks and complex adaptive systems: control versus emergence, Journal of Operations Management, Vol. 19.
  • Desai D.A., 2010, Co-creating learning: insights from complexity theory, The Learning Organization, Vol. 17, No. 5.
  • Dollinger M.J., 1990, The evolution of collective strategies in fragmented industries, Academy of Management Review, Vol. 15, No. 2.
  • Gothlich S.E., Wenzek, H.R., 2005, Underlying principles of business ecosystems, w: Theurl T., Meyer E.Ch. (red.), Strategies for cooperation, Aachen.
  • Gueguen G., Pellegrin-Bouchen E., Torres O., 2006, Between cooperation and competition: the benefits of collective strategies within business ecosystems. The example of the software industry [online] http://www.sciencesdegestion.com/travaux/fichierspdf/GGEPBOTcoopetitionmilan.pdf [dostęp: 7 grudnia 2010].
  • Halley J., Winkler D.A., 2008, Classification of emergence and its relation to self-organization, Journal Complexity, Vol. 13, No. 5.
  • Hartigh E., Tol M., Visscher W., 2006, The health measurement of a business ecosystem. The health measurement of a business ecosystem, European Chaos/Complexity in Organisations Network (ECCON) [online] http://www.chaosforum.com/docs/nieuws/health.pdf [dostęp 20 grudnia 2010].
  • Huang L., Ganglan H., Xianghua L., 2009, E-business ecosystem and its evolutionary path: the case of the Alibaba group in china, Pacific Asia Journal of the Association for Information Systems, Vol. 1, No. 4.
  • Iansiti M., Levien R., 2004, Strategy as ecology, Harvard Business Review, Vol. 82, No. 3.
  • Kowalski R., 2003, Efekty sieciowe a błędy rynku, w: Bernat T. (red.) Problemy globalizacji gospodarki, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Szczecin.
  • Lamberg J.A., Pajunen K., Parvinen P., Savage G.T., 2008, Stakeholder management and path dependence in organizational transitions, Management Decision, Vol. 46.
  • Mesjasz C., 2004, Organizacja jako system złożony, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie nr 652, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
  • Moore J.F., 1993, Predators and prey: A new ecology of competition, Harvard Business Review, Vol. 71, No. 3.
  • Moore J.F., 1996, The Death of Competition - Leadership and Strategy in the Age of Business Ecosystems, Harper Business, New York.
  • Peltoniemi M., 2006, Preliminary theoretical framework for the study of business ecosystems, E:CO, Vol. 8, No. 1.
  • Peltoniemi M., Vuori E., 2005, Business ecosystem as the new approach to complex adaptive business environments, w: Seppa M., Hannula M.,. Jarvelin A., Kujala J., Ruohonen M., Tiainen T. (red.), FeBR 2004 - Frontiers of e-Business Research 2004, Conference proceedings of eBRF 2004, Trampere University of Technology, University of Tampere, Tampere, s. 267-281.
  • Plowman D.A., Solansky S., Beck T.E, Baker L., Kulkarni M., Travis D.V., 2007, The role of leadership in emergent, self-organization, The Leadership Quarterly, Vol. 18.
  • Rammel C., Stagl S., Wilfing H., 2007, Managing complex adaptive systems - A co-evolutionary perspective on natural resource management, Ecological Economics, Vol. 63.
  • Schneider M., Somers M., 2006, Organizations as complex adaptive systems: implications of complexity theory for leadership research, The Leadership Quarterly, Vol. 17, No. 4.
  • Smith A., 2005, Complexity theory for organisational futures studies, Foresight, Vol. 7, No. 3.
  • Smith A., Graetz F., 2006, Complexity theory and organizing form dualities, Management Decision, Vol. 44, No. 7.
  • Tilebein M., 2006, A complex adaptive systems approach to efficiency and innovation, Kybernetes, Vol. 35, No. 7/8.
  • Wolf T., Holvoet T., 2005, Emergence versus self-organisation: different concepts but promising when combined, Engineering Self-Organising Systems Lecture Notes in Computer Science, Vol. 3464.
  • Wollin D., Perry Ch., 2004, Marketing management in a complex adaptive system. An initial framework, European Journal of Marketing, Vol. 38, No. 5/6.
  • Zukowski R., 2004, Historical path dependence, institutional persistence, and transition to market economy. The case of Poland, International Journal of Social Economics, Vol. 31, No. 10.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171194273
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.