PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 171 | 234-243
Tytuł artykułu

Wpływ nowoczesnych systemów informatycznych na konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw turystycznych

Warianty tytułu
The Influence of Computerized Information Systems on Competitiveness of Small and Medium Tourist Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Sukces działalności gospodarczej na współczesnych rynkach jest coraz bardziej zdeterminowany umiejętnością wykorzystywania nowoczesnych systemów informatycznych (NSI) do budowania konkurencyjności. Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie o wpływ NSI na konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw turystycznych. W odpowiedzi na to pytanie zostanie uwzględniony fakt, że badany wpływ nigdy nie jest bezpośredni, lecz przejawia się poprzez nowe procesy, struktury i modele działania, które są wspierane i warunkowane przez technologie informacyjne. Cel zostanie osiągnięty na podstawie wyników badań zrealizowanych przez zespół Katedry Zarządzania w Turystyce UJ w ramach projektu pt. "Przedsiębiorczość w gospodarce turystycznej opartej na wiedzy". (abstrakt oryginalny)
EN
Contemporary economy is often referred to as digital economy. Digitalization of many markets results in stronger dependence of business success on the utilization of IT competences in companies. The aim of this paper is to analyze the influence of computerized information systems on competitiveness of small and medium tourist enterprises. As a result of the analysis, a claim is made that there is no direct transition from IT to competiveness. It is always mediated by IT-supported and IT-enabled processes, structures and business models. The analysis is based on the results of research project: Entrepreneurship in knowledge based tourist economy, executed by Department of Management in Tourism at Jagiellonian University. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
234-243
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Bibliografia
  • Bednarczyk M., 1999, Wpływ otoczenia komunikacyjnego na redefinicje strategii konkurencyjnej polskich przedsiębiorstw, w: Konkurencyjność przedsiębiorstw wobec wyzwań XXI wieku, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, s. 239-243.
  • Buhalis D., Law R., 2008, Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the Internet - The state of eTourism research, Tourism Management, Vol. 29, s. 609-623.
  • Buhalis D., 2003, eTourism: Information Technology for Strategic Tourism Management, Pearson (Financial Times/Prentice-Hall).
  • Comport J., Prentice S., Smith D.M., 2007, The Consumerization-IT Civil War, Gartner Voice [online] http://www.gartner.com/it/products/podcasting/asset_175790_2575.jsp [dostęp: 15 grudnia 2010].
  • Doolin B., Burgess L., Cooper J., 2002, Evaluating the use of the Web for tourism marketing: a case study from New Zealand, Tourism Management No. 23, s. 557-561.
  • Kay J., 1996, Podstawy sukcesu firmy, PWE, Warszawa.
  • Kubiak B.F., Korowicki A., 2007, Computer networks and multimedia techniques in development of organisations and e-commerce, Polish Association For Knowledge Management, Series: Studies & Proceedings, No. 9.
  • Tapscott D., 1998, Gospodarka cyfrowa. Nadzieje i niepokoje Ery Świadomości Systemowej, Business Press, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171194161
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.