PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 171 | 83-92
Tytuł artykułu

Strategie kooperacyjne polskich przedsiębiorstw wobec korporacji międzynarodowych w przemyśle motoryzacyjnym

Warianty tytułu
Cooperative Strategies of Polish Firms and Transnational Corporations in Automotive Industry
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Ekspansja korporacji transnarodowych na nowych rynkach stanowi dla przedsiębiorstw krajowych poważne zagrożenie, ale jest także szansą na poprawę konkurencyjności poprzez współpracę z silnym partnerem międzynarodowym. Autor przedstawia najistotniejsze, jego zdaniem, strategie kooperacji oraz analizowane w literaturze światowej korzyści wynikające ze współpracy podmiotów krajowych z korporacjami. Celem artykułu jest określenie na podstawie badania empirycznego przeprowadzonego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce, jakie strategie kooperacyjne realizują firmy krajowe, a także zweryfikowanie występowania przywoływanych w literaturze korzyści z nawiązania takiej współpracy. (abstrakt oryginalny)
EN
Transnational corporations expansion in emerging markets may have a negative influence on host country companies but it also gives them an opportunity to gain competitive advantage deriving from cooperation with TNCs. This paper investigates crucial cooperative strategies and their advantages presented in the literature. The aim of the paper is to define Polish companies cooperative strategies and verify their effects using data from manufacturers in automotive industry in Poland. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
83-92
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu
Bibliografia
  • Berger M., Diez J.R., 2008, Can host innovation systems in late industrializing countries benefit from the presence of transnational corporations? Insight from Thailand's manufacturing industry, European Planning Studies, Vol. 16, No. 8.
  • Dussauge P., Garrette B., Mitchell W., 2000, Learning from competing partners: Outcomes and durations of scale and link alliances in Europe, North America and Asia, Strategic Management Journal, Vol. 21.
  • Gorg H., Strobl E., 2003, Multinational companies, technology spillovers and plant survival, The Scandinavian Journal of Economics, No. 105(4).
  • Fojutowski Ł., 2011, Strategie firm krajowych wobec korporacji transnarodowych. Uwarunkowania regionalne, Wydawnictwo WSNHiD, Poznań.
  • Ivarsson I., Alvstam C.G., 2004, International technology transfer through local business linkages: The case of Volvo trucks and their domestic suppliers in India, Oxford Development Studies, Vol. 32, No. 2.
  • Moran T., 2005, How does FDI affect host country development? Using industry case studies to make reliable generalizations, w: Moran T., Graham E., Blomstrom M. (red.), Does Foreign Direct Investment Promote Development? Institute for International Economics, Washington.
  • Narula R., Dunning J.H., 2000, Industrial development, globalization and muhinational enterprises: New realities for developing countries, Oxford Development Studies, Vol. 28.
  • Saggi K., 2002, Trade, Foreign Direct Investment and International Technology Transfer. A survey, The World Bank Research Observer, Vol. 17, No. 2.
  • Włodyka S., 2000, Strategiczne umowy przedsiębiorców, C.H. Beck, Warszawa.
  • World Investment Report 2001, Promoting Linkages, United Nations, Geneva - New York.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171194109
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.