PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 135 | 339-347
Tytuł artykułu

Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu w handlu detalicznym

Warianty tytułu
CSR in Retail Industry.
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Nasilenie zainteresowania ideą CSR jest wynikiem trendów jakie można obecnie obserwować wśród przedsiębiorstw, w tym działających w sektorze handlu detalicznego. Idea CSR oraz związane z nią zasady etyki stosowane i komunikowane otoczeniu mogą staniowić czynnik wyróżnający sklepy - odpowiada to pierwszemu z przedstawionych w artykule nurtów. W sytuacji gry obserwuje się powszchność CSR w danym sektorze, przedsiębiorstwa zostają pod wpływem oczekiwań otoczenia zobligowane do uczestniczenia w tym trendzie. Ponadto pojawia się potrzeba zidentyfikowania nowych sposobów pozycjonowania poprzez podejmowanie w obszarze CSR współpracy z innymi organizacjami spoza sektora, działającymi na tym samym obszarze geograficznym. W ten sposób umocniona zostanie pozycja firmy na lokalnym rynku. Drugi nurt dotyczy ustalania standardów dla CSR w branży. W warunkach polskich, z racji wczesnych etapów popularyzowania koncepcji CSR trudno wskazać odrębne dla tego rynku zasady związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. (fragment tekstu)
EN
Corporate social responsibility is a theme that scrolls in scientific publications morę frequently. Less commonly considerations apply to the retail trade. This article aims to identify the development of CSR and an indication of the conditions for its development and directions in which this concept is evolving today. Considerations have been presented on the base of the retail industry, where large, especially international companies are under strong pressure from the environment in order to balance its activities with social expectations and environmental protection. These companies arę engaging in programs directed to broadly defined groups of stakeholders- their aim is to consolidate a positive image and build competitive advantage. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
339-347
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Bertels S., Pelota J., Running Just to Stand Still? Managing CSR Reputation in an Era of Ratcheting Expectations, Corporate Reputation Review, 2008, Vol. 11, No. l, s. 57--61, 70.
  • Calabrese A., Lancioni F, Analysis of Corporate Social Responsibility in the Service Sector: Does Exist a Strategic Path, Knowledge and Process Management 2008, Vol. 15, No. 2, s. 108.
  • Friedman M., Capitalism and Freedom, University of Chicago Press, Chicago 1962.
  • Friedman M., Kapitalizm i wolność, Centrum im. A. Smitha&Rzeczpospolita, Warszawa 1993, s. 127-128.
  • Girod S., Michael B., Branding in European Retailing: A Corporate Social Responsibility Perspective, European Retail Digest, 2003, Vol. 38, s. 2-4.
  • Globalization. Numerous Federal Activities Complement U.S. Business's Global Corporate Social Responsibility Efforts, GAO, Report for Congressional Requester, August 2005, s. 6.
  • Hohnen P, Corporate Social Responsibility, a Guide for Business, International Institution for Sustainable Development, Wyd. J. Potts, 2007, s. 10-11.
  • Lavorata L., Pontier S., The Success of a Retailer's Ethical Policy: Focusing on Local Actions, Academy of Marketing Science Review 2005, No. 12, s. 6.
  • Midttun A., Global Governance and the Interface with Business: new Institutions, Processes and Partnership, Corporate Governance 2008, Vol. 8, No. 4, s. 408.
  • More G., Corporate Social and Financial Performance: An Investigation in the UK Supermarket Industry, Journal of Business Ethics 2001, No. 34, s. 308.
  • Pfau M., Haigh M.M., Sims J., Wigley S., The Influence of Corporate Social Responsibility Campaigns on Public Opinion, Corporate Reputation Review 2008, Vol. 11, No. 2, s. 147.
  • Stefańska M., Koncepcja społecznej odpowiedzialności mikroprzedsiębiorstw jako źródło ich przewagi konkurencyjnej w handlu detalicznym, (w druku).
  • Stoner J.A.R, Freeman R.E., Gilbert D.R., Kierowanie, PWE, Warszawa 1999, s. 112.
  • Wizerunek sieci handlowych, Raport On Board PR, Warszawa 2006, s. 4.
  • Wyrwisz J., Cichorzewska M., Społeczna odpowiedzialność biznesu jako standard działania współczesnego marketingu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 473, Szczecin 2007, s. 319.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171193917
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.