PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 170 | 9-18
Tytuł artykułu

Rola przewagi kooperacyjnej w procesie budowy przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw

Autorzy
Warianty tytułu
The Role of Cooperative Advantage in Creating the Businesses' Competitive Advantage
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Coraz mniej organizacji jest w stanie samodzielnie realizować swą przewagę konkurencyjną, gdyż wciąż rosną wymagania co do niezbędnych do tego nie tylko strategicznych zasobów, umiejętności i kompetencji, ale także zasobów progowych. W takich warunkach kluczowymi kompetencjami są specyficzne, zintegrowane zasoby i umiejętności (namacalne i nienamacalne) łączące jednostki i grupy ludzi, które umożliwiają im wspólne realizowanie odpowiednich działań, oraz strategie ich efektywnego wykorzystania (strategie współpracy, kooperacji, aliansów itp.). Są one w stanie tworzyć unikatową dla wielu organizacji wartość w postaci przewagi kooperacyjnej w wielu jej odmianach (np. kooperacyjnej przewagi: kosztowej, dyferencjacyjnej, naturalnej, relacyjnej, informacyjnej, elastyczności lub czasowej). Niniejszy artykuł poświęcono zrozumieniu istoty procesów jej kreowania oraz funkcji, jaką pełni ona w działaniach strategicznych i mechanizmach konkurowania współczesnych przedsiębiorstw. Analizy teoretyczne zobrazowano w nim wynikami badań empirycznych polskich małych i średnich przedsiębiorstw. (abstrakt oryginalny)
EN
The business cooperation nowadays is more and more important for the competitiveness of modern enterprises. It not only provides them with a base for successful functioning, but also gives them a chance to create competitive advantage. The cooperative advantage is a special type of competitive advantage, where the company's privileged relationships with selected partners from their business environment are the sources of the advantage. Studies show that there are various types of advantage built on effectively cooperating companies. We can observe, among others, the cooperative cost leadership advantage, the cooperative differentiation advantage, the cooperative natural advantage, the cooperative information superiority, the cooperative flexibility advantage, the collaborative temporal advantage. The present study shows the practical application of the above types of advantage in Polish small and medium-sized companies. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
9-18
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Politechnika Łódzka
Bibliografia
  • Adamik A., 2006, Wielopłaszczyznowość konkurowania jako szansa dla rozwoju MŚP na rynkach Unii Europejskiej, w: Otto J., Maciaszczyk A. (red.), Funkcjonowanie MŚP w warunkach Jednolitego Rynku Europejskiego, Monografie Politechniki Łódzkiej, t. 1, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź.
  • Adamik A., 2008, Creating of Competitive Advantage Based on Cooperation, A Series of Monographs Technical University of Lodz.
  • Bengtsson M., Kocks S., 2000, "Coopetition" in Business Networks - Cooperate and Compete Simultaneously, Industrial Marketing Management, Vol. 29.
  • Branderburger A.M., Nalebuff B.J., 1996, Coopetition. 1. A Revolutionary Mindset that Combines Competition and Cooperation. 2. The Game Theory Strategy that's Changing the Game of Business Currency, Doubleday, New York.
  • Cygler J., 2002, Alianse strategiczne, Difin, Warszawa.
  • Czakon W., 2007, Dynamika więzi międzyorganizacyjnych przedsiębiorstwa, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
  • Dowling M.J., Roering W.D., Carlin B.A., Wiśniewski J., 1996, Multifaceted Relationships under Coopetition. Description and Theory, Journal of Management Inquiry, Vol. 5, No. 2.
  • Haberberg A., Rieple A., 2001, The Management of Organisation, Financial Times - Prentice Hall, Harlow.
  • Himmelman A.T., 1996, On the theory and practice of transformational collaboration: from social service to social justice, w: Huxham Ch. (ed.), Creative Collaborative Advantage, Sage Publications, London.
  • Lado A., Boyd N., 1997, Competition, Cooperation and the search for economic rents: A syncreatic model, Academy of Management Review, Vol. 22, No.1.
  • Lambe C.J., Spekman R.E., Hunt S.D., 2000, Intermistic relational exchange: Conceptualization and propositional development, Academy of Marketing Science Journal, Vol. 28, Nr 2.
  • Lambin J.J., 2001, Strategiczne zarządzanie marketingowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Lechner Ch., Dowling M., Welpe I., 2006, Firm networks and firms development: The role of the relational mix, Journal of Business Venturing, Vol. 21.
  • Lichtarski J. (red.), 1992, Współdziałanie gospodarcze przedsiębiorstw, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • Lynch R., 1997, Corporate Strategy, Pitman, London.
  • Mesjasz Cz., 1995, Relacje międzyorganizacyjne w gospodarce rynkowej, Przegląd Organizacji, nr 9.
  • Mitchel R.K., Agle B.R., Wood D.J., 1997, Toward a theory of stakeholder. Identification and salince: Defining the principle of who and what really counts, Academy of Management Review, No. 22, 4.
  • Pierścionek Z., 2003, Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Porter M.E., 1985, Competitive Advantage, Creating and Sustaining Superior Performance, The Free Press, New York.
  • Porter M.E., 1985, Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, Free Press, New York.
  • Rogoziński K., 2006, Wpisanie relacji w marketingowy kontekst, w: Rogoziński K. (red.), Zarządzanie relacjami w usługach, Difin, Warszawa.
  • Skawińska E., 2009, Teoretyczne i praktyczne aspekty konkurencji i konkurencyjności, w: Skawińska E., Zalewski R., 2009, Klastry biznesowe w rozwoju konkurencyjności i innowacyjności regionów, PWE, Warszawa.
  • Stankiewicz M. J., 2002, Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Dom Organizatora, Toruń.
  • Winterschied B.C., 1994, Building capability from within: The insider's view of corporate competence, w: Hamel G., Heene A. (red.), Competence-Based Competition, John Wiley&Sons, Chiecherster.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171193521
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.