PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 191 Faces of Competitiveness in Asia Pacific | 117-127
Tytuł artykułu

Competitiveness of Chinese Mnes. Innovation Versus Imitation, Branding Versus Price, Acquiring Versus Developing?

Warianty tytułu
Konkurencyjność chińskich przedsiębiorstw wielonarodowych. Innowacja kontra imitacja, branding kontra cena, przejęcia kontra rozwój organiczny?
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Chiny, osiągając pozycję światowego lidera w eksporcie, jednocześnie stworzyły własne konkurencyjne przedsiębiorstwa. Dynamicznie rosnące chińskie bez-pośrednie inwestycje zagraniczne rodzą pytanie co do przewag konkurencyjnych ich firm. Celem artykułu jest przedstawienie czynników determinujących konkurencyjność chińskich przedsiębiorstw. Wiodące firmy eksportowe i BIZ budują swoją konkurencyjność na innowacjach. Jednak wizerunek Chin-eksportera opiera się na towarach konsumpcyjnych o małym zaawansowaniu technologicznym i półproduktach średnio i wysoko zaawansowanych wytwarzanych przez inwestorów zagranicznych. Chińskie firmy wydają się "kupować" międzynarodową konkurencyjność poprzez agresywne fuzje i przejęcia. Nowy plan 5-letni kładzie nacisk na popyt wewnętrzny i chiński rząd wydaje się świadomy konieczności poprawy konkurencyjności krajowych przedsiębiorstw poprzez rozwój ich możliwości innowacyjnych, marketingowych i organizacyjnych. (abstrakt oryginalny)
EN
China's rapid rise to world's top exporter enabled the emergence of its competitive companies. In the second phase of China's internationalization its exploding outward foreign investment (OFDI) raises questions about the competitive advantages of its multinational enterprises. The paper aims to shed light on the factors determining competitiveness of Chinese multinationals. Most enterprises in the leading export and OFDI industries build their competitiveness on innovation. China's image as an exporter is based on low-tech consumer products and intermediate products for medium and high-tech industries carried out by foreign companies. China's MNEs seems to "buy" international competitiveness by an aggressive M&A strategy. The new Five-Year Plan stresses the increase of the domestic demand and Chinese government seems to be aware of the necessity to improve Chinese MNEs' competitiveness by supporting development of innovative, marketing and organizational capabilities.(original abstract)
Twórcy
  • East Asian Center, World Economy Research Institute
  • Warsaw School of Economics, Poland
Bibliografia
  • Buck T., Liu X., The internationalisation strategies of Chinese firms: Lenovo and BOE, Journal of Chinese Economic and Business Studies 2009, Vol.7, No. 2, pp. 167-181.
  • Buckley P.J., Casson M.C., The Future of Multinational Enterprise, 25th anniversary edition, Palgrave MacMillan, London 2002.
  • Chinese companies expand to U.S. soil and markets, Business Week, 28 December 2010.
  • Chinese takeovers. Being eaten by the dragon, The Economist, 11 November 2010.
  • Davies K., Outward FDI from China and Its Policy Context, Columbia FDI Profiles, 2010.
  • Dilling-Hensen M., Jensen S., Lifestyle production: Transformation from manufacturing to knowledge based production using innovation, International Journal of Economic Sciences and Applied Research 2011, Vol.4, No.1, pp. 35-54.
  • Dunning J.H., Trade, location of economic activity, and the MNE: A search for an eclectic approach, [in:] B. Ohlin et al. (eds.), The International Allocation of International Activity. MacMillan, London 1977, pp. 385-418.
  • Dunning J.H., Lundan S.M.. Multinational Enterprises and the Global Economy [2nd edition], Edward Elgar Publishing, Cheltenham 2008.
  • Dunning J.H., The eclectic (OLI) paradigm of international production: Past, present and future, International Journal of the Economics of Business 2001, Vol. 8, No. 2, pp. 173-190.
  • Helpman E., A simple theory of international trade with multinational corporations, Journal of Political Economy 1984, Vol. 92, No. 3, pp. 451-471.
  • Helpman E., Krugman P., Market Structure and International Trade, MIT Press, Cambridge, MA, 1985.
  • Hymer S.H., The International Operations of National Firms: A Study of Direct Foreign Investment, MIT Press, Cambridge, MA, 1976.
  • Markusen J.R., Multinationals, multi-plant economies, and the gains from trade, Journal of International Economics 1984, Vol. 16, pp. 205-226.
  • Jin Z., Corporate strategies of Chinese multinationals, [in:] J.-P. Larcon (ed.), Chinese Multinationals, World Scientific Publishing, London 2008, pp. 1-29.
  • Larcon J.-P. (ed.), Chinese Multinationals, World Scientific Publishing, London 2008.
  • Liu B.J., Wu Y-Y., Development zones in China: Are STIPs a substitute or a complement to ETDZs? Taipei Economic Inquiry Journal 2011, Vol. 47, No. 1, pp. 97-146.
  • Long G., Zadet S., Wickerham J., Advancing Sustainable Competitiveness of China's Transnational Corporations, AccountAbility, London 2009.
  • Luo Y., Xue Q., Han B., How emerging market governments promote outward FDI: Experience from China, Journal of World Business 2010, Vol. 45, pp. 68-79.
  • MOFCOM, 2009 niandu zhongguo duiwai zhijie touzi tongji gongbao [2009 Statistical Bulletin of China's Outward Foreign Direct Investment], 2010.
  • Ohlin B., Interregional and International Trade, MIT Press, Cambridge, MA, 1933.
  • Schüler-Zhou Y., Schüller M., The internationalization of Chinese companies. What do official statistics tell us about Chinese outward foreign direct investment?, Chinese Management Studies 2009, Vol. 3, No. 1, pp. 25-42.
  • Vernon R., International investment and international trade in the product cycle, The Quarterly Journal of Economics 1966, Vol. 80, pp. 190-207.
  • Woo Y., Zhang K., China Goes Global: The Implications of Chinese Outward Direct Investment for Canada, Canadian Economics Association, 2006, http://economics.ca/2006/papers/0892.pdf.
  • World Economic Forum (ed.), The Global Competitiveness Report 2010-2011, WEF, Geneva 2010.
  • Wu X., Zhongguo kuaguo gongsi quanqiu yingxiao zhanlue [Chinese MNCs Global Marketing Strategy], Gaodeng Jiaoyu Chubanshe, Beijing 2006.
  • Zhou Y., The Inside Story of China's High-Tech Industry: Making Silicon-Valley in Beijing, Lanham, MD 2008.
  • Zhou Y., Tong X., An innovative region in China: Interaction between multinational corporations and local firms in a high-tech cluster in Beijing, Economic Geography 2003, Vol. 79, No. 2, pp. 129-152.
  • Zhu B., Internationalization of Chinese MNEs and Dunning's Eclectic (OLI) Paradigm: A Case Study of Huawei Technologies Corporation's Internationalization Strategy, master thesis, Lund University, Lund 2008.
  • www.money.cnn.com, Fortune Global 500.
  • www.rolandberger.com/news/2009-11-06-rbsc-news-chinesecompanies.html (official website of Roland Berger Strategy Consultants).
  • www.zhenji.info/2010/09/herborist-an-innovative-beauty-brand-in-china/ (official website of Zhenji).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171193203
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.