PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 169 | 40-54
Tytuł artykułu

Formowanie strategii: od hierarchii trójkątnej do relacyjnej sieci wartości

Autorzy
Warianty tytułu
Strategy Formation: from Triangular Hierarchy to Relational Value Web
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Niniejszy artykuł przedstawia ewolucję strategii z perspektywy ery przemysłowej oraz ery informacji. Strategie w pierwszej erze są oparte na hierarchii trójkątnej, w drugiej zaś na relacyjnej sieci wartości. Strategie oparte na hierarchii trójkątnej można podzielić na dwie szerokie szkoły: racjonalistyczną szkołę projektowo-planistyczną "z góry w dół" oraz adaptacyjną szkołę emergentną "z dołu w górę". Wśród zwolenników obu podejść toczy się ożywiona dyskusja, jak rzeczywiście organizacje opracowują strategię. Główna krytyka podejścia racjonalistycznego w myśleniu strategicznym dotyczy ignorowania stopnia, do którego w realnym biznesie strategia jest rzeczywiście bardziej emergentną niż kierowana. W niniejszym artykule autor utrzymuje, że strategia siłą rzeczy jest emergentną, co nie oznacza jednak, że nie może lub nie powinna być analizowana, zarządzana i kontrolowana. Gwałtowne i głębokie zmiany zachodzące we współczesnym otoczeniu biznesu podkopują podstawy hierarchii trójkątnej. Organizacje pionowo zintegrowane są stopniowo zastępowane przez organizacje sieciowe. Autor utrzymuje, że organizacja sieciowa w celu osiągnięcia i utrzymania przewagi konkurencyjnej powinna efektywnie orkiestrować zarówno kluczowe, jak i poboczne kompetencje posiadane i obsługiwane przez uczestników relacyjnej sieci wartości. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper presents the evolution of strategy from the perspective of the industrial and the information era. The strategies in the first era are based on a triangular hierarchy, and in the second on a relational value web. Triangular hierarchy strategies can be divided into two broad schools: the rationalist top-down design-planning school and the adaptive bottom-up emergence school. There has been an intense debate between the supporters of the two approaches on how organizations really make strategies. The principal criticism of the rational approach to strategie thinking comes from the fact that such a strategy ignores the degree to which is emergent rather than directed in real business. The paper argues that a strategy is necessarily emergent and adaptive, but that it does not imply that its evolution cannot be analyzed, managed, and controlled. Rapid and profound changes in the contemporary business environment are undermining the foundations of a triangular hierarchy. Vertically integrated organizations have gradually been replaced with network organizations. The author argues that, in order to gain and sustain a competitive advantage, a network organization has to orchestrate effectively the core as well as the peripheral competences possessed and operated by the actors of the relational value web. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
40-54
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
Bibliografia
  • Andrews K.R., 1971, The Concept of Corporate Strategy, Richard D. Irwin, Homewood, IL.
  • Angwin D., Cummings S., Smith Ch., 2007, The Strategy Pathfinder. Core Concepts and Micro-cases, Blackwell Publishing, Malden, MA - Oxford.
  • Ansoff H.I., 1965, Corporate Strategy, McGraw-Hill, New York.
  • Ansoff H.I., 1969, Toward a strategic theory of the firm, w: Ansoff H.I. (red.), Business Strategy: Selected Readings, Penguin Books, Harmondsworth.
  • Chandler A.A., 1977, The Visible Hand: The Managerial Revolution in American Business, MIT Press, Cambridge, MA.
  • Christensen C.R., Learned E.P., Andrews K.R., Guth W.D., 1965, Business Policy: Text and cases, Richard D. Irwin, Homewood, IL.
  • Cummings S., Wilson D. (red.), 2003, Images of Strategy, Blackwell Publishing, Malden, MA - Oxford.
  • Cyrson E., 2002, Nowy paradygmat strategii konkurencji, w: Skawińska E. (red.), Konkurencyjność przedsiębiorstw - nowe podejście, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań.
  • Cyrson E., 2004, Strategia konkurencji. Wyzwania ery informacji i globalizacji, w: Olesiński Z., Szplit A. (red.), Przedsiębiorstwo i region w zjednoczonej Europie, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce.
  • Evans Ph.B., Wurster T.S., 1997, Strategy and the new economics of Information, Harvard Business Review, September-October, s. 71-82.
  • Evans Ph.B., Wurster T.S., 2000, Blown to Bits: How the new economics of Information transforms Strategy, Harvard Business School Press, Boston, MA.
  • Flood P.C., Dromgoole T., Carroll S.J., Gorman L. (red.), 2000, Managing Strategy Implementation: An Organizational Behavior Perspective, Blackwell Publishers, Malden, MA - Oxford.
  • Ghyczy T. von, Oetinger B. von, Bassford Ch., 2002, Clausewitz o strategii, PWE, Warszawa.
  • Grant R.M., 2005, Contemporary Strategy Analysis, Concepts. Techniques. Applications, Blackwell Publishing, Malden, MA - Oxford.
  • Hagel J., Brown J.S., 2001, Your next IT strategy, Harvard Business Review, October, s. 105-113.
  • Hamel G. Prahalad C.K., 1993, Strategy as stretch and leverage, Harvard Business Review, March-April, s. 75-84.
  • Hamel G., Prahalad C.K., 1999, Przewaga konkurencyjna jutra, Business Press, Warszawa.
  • Kay J., 2004, Wielkie projekty: strategie i złudzenia, w: Liber K.E. (red.), Zarządzanie strategiczne, t. 1, Firma na rynku globalnym, Financial Times, Warszawa.
  • Magretta J., 2003, What Management is? Profile Books, London.
  • McAfee A., 2009, Enterprise 2.0 - New Collaborative Tools For Your Organization's Toughest Challenges, Harvard Business Press, Boston, MA.
  • McGee J., Thomas H., Wilson D., 2005, Strategy: Analysis and Practice, McGraw-Hill Education, Maidenhead.
  • Mintzberg H., 1983, Stuctures in Fives: Designing Effective Organizations, Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ.
  • Mintzberg H., Waters J.A., 1985, Of strategies, deliberate and emergent, Strategic Management Journal, Vol. 6, s. 257-272.
  • Mintzberg H., 1994, The Rise and Fall of Strategic Planning, The Free Press, New York-Toronto.
  • Mintzberg H., Ahlstrand B., Lampel J., 1998, Strategy Safari: A guided Tour through the Wilds of Strategic Management, The Free Press, New York.
  • Mintzberg H., Ahlstrand B., Lampel J., 2005, Strategy Bites Back: It is Far More and Far Less than you Ever Imagined, Financial Times - Prentice Hall, Harlow.
  • Normann R., Ramirez R., 1998, Designing Interactive Strategy: From Value Chain to Value Constellation, John Wiley & Sons, Chichester.
  • Porter M.E., 1980, Competitive Strategy. Techniques for Analyzing Industries and Competitors, The Free Press, New York.
  • Porter M.E., 1985, Competitive Advantage. Creating and Sustaining Superior Performance, The Free Press, New York.
  • Shih C., 2009, The Facebook Era, Pearson Education, Boston, MA.
  • Stacey R., 1990, Dynamic Strategic Managemen for the 1990s, Kogan Page, London.
  • Sun Tzu 2004, Sztuka wojny, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
  • Thomke S., von Hippel E., 2002, Customers as innovators: A new way to create value, Harvard Business Review, April, s. 74-81.
  • Wallin J., 2006, Business Orchestration: Strategic Leadership in the Era of Digital Convergence, John Wiley & Sons, Chichester.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171192891
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.