PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 168 | 230-241
Tytuł artykułu

Wykorzystanie postawy proaktywnej i innowacyjności kibiców w działalności klubów piłkarskich w Polsce

Autorzy
Warianty tytułu
Utilization of Supporters' Proactive Attitude and Innovativeness in Polish Football Clubs
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł dotyczy kwestii podstawy proaktywnej i innowacyjnej kibiców w działalności polskich klubów piłkarskich. Prezentowane są w nim przykłady zaangażowania interesariuszy zewnętrznych organizacji w jej procesy wewnętrzne lub sposoby budowania relacji między organizacją a otoczeniem. Wykazano również, że oceny efektywności tejże relacji należy dokonywać wielowymiarowe, uwzględniając jej finansowe, organizacyjne, wizerunkowe i społeczne kryteria. W tekście starano się dowieść, że mimo wad (wynikających głównie ze specyfiki branży) wykorzystywanie zaangażowania i pomysłowości kibiców piłkarskich może przynieść klubom piłkarskich olbrzymie korzyści w zakresie innowacyjności i świadczenia wysokiej jakości usług, tym samym przynosząc też korzyści samym kibicom (wynikające nie tylko z rezultatów konkretnych rozwiązań, ale samego faktu poczucia wpływu na swój ukochany klub). Ponadto istnieją takie obszary na styku organizacji i otoczenia, gdzie jedynie inicjatywy oddolne są w stanie przynieść zamierzone efekty. (abstrakt oryginalny)
EN
The article outlines the possibilities of utilizing football supporter's proactive attitude and innovativeness by football clubs' management. It shows examples of successful social initiatives, in which external stakeholders were engaged in internal processes. The paper emphasizes that relation between an organization and the lead users should be assessed based on a multidimensional analysis, consisting of financial, organizational, brand and social costs and benefits analysis. Despite some cons, the general results prove that lead users actions and innovations can be extremely beneficial both for clubs and the supporters. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
230-241
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Adams R. i in., 2006, Innovation management measurement: A review, International Journal of Management Reviews Vol. 8, Iss. 1.
  • Chesbrough H., 2006a, Open Innovation. The New lmperative for Creating and Profiting from Technology, Harvard Business Review Press, Boston.
  • Chesbrough H., 2006b, Open Business Models. How to Thrive in the New Innovation Landscape, Harvard Business Review Press, Boston.
  • Coakes E., Smith P., 2007, Developing communities of innovation by identifying innovation champions, The Learning Organization: The International Journal of Knowledge and Organizational Learning Management Vol. 14, No. 1.
  • Drucker P.F., 2004, Natchnienie i fart czyli innowacja i przedsiębiorczość, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa.
  • Encyklopedia popularna PWN, 1994, PWN, Warszawa.
  • Franke N., Shah S., 2002, How Communities Support Innovative Activities: An Exploration of Assistance and Sharing Among End-Users, Sloan Working Papers, January 2002.
  • Kaplan R.S., Norto D.P., 2001, Strategiczna karta wyników, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Karnat-Jasicka B., 2007, Innowacja jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego, regionalne systemy innowacji, regiony uczące się, prezentacja na Akademię Rozwoju Regionalnego, Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych UW, Warszawa.
  • Koźmiński A.K., 2004, Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Koźmiński A.K, Obłój K., 1989, Zarys teorii równowagi organizacyjnej, PWE, Warszawa.
  • Tracey P., Clark G.L., 2003, Alliances, networks and competitive strategy: Rethinking clusters of innovation, Growth and Change Vol. 34, No. 1.
  • Von Hippel E., 1988, The Sources of Innovation, Oxford University Press, Oxford.
  • Von Hippel E., 2005, Democratizing Innovation, The MIT Press, Cambridge.
  • Yin R.K., 1991, Case Study Research: Design and Methods, Wyd. 9 zm., Sage Publications, Newbury Park - London - New Delhi.
  • Żółcińska W., 2005, Nieoceniony kreatywny klient, CEO: Magazyn Top Menedżerów, na podstawie The Economist: The rise of creative customer, [online], data dostępu: 13.02.2008, http://ceo.cxo.pl/news/76539.html.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171192619
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.