PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 168 | 11-23
Tytuł artykułu

Marketing jako funkcja zawodowych klubów sportowych

Warianty tytułu
Marketing as a Function of Professional Sports Clubs
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zawodowe kluby sportowe w Polsce, podobnie jak inne przedsiębiorstwa, realizują szereg funkcji, w tym funkcję szkoleniową, kadrową, finansową i marketingową. Celem pracy było poznanie poziomu rozwoju funkcji marketingowej w klubach zawodowych, prowadzących działalność w formie spółek kapitałowych. Przedmiotem szczególnego zainteresowania była marketingowa funkcja wykonawcza, związana bezpośrednio z obsługą klientów. Praca została napisana na podstawie studiów literatury z zakresu omawianej problematyki oraz analizy sprawozdań zarządów spółek z działalności marketingowej. W wyniku prowadzonych analiz stwierdzono, zawodowe kluby sportowe w Polsce charakteryzują się bardzo dużym zróżnicowaniem ze względu na poziom rozwoju (wyodrębnienia) funkcji marketingowej. Ustalono także, że funkcja marketingowa w tych klubach zorientowana jest przede wszystkim na zaspokajanie potrzeb i oczekiwań reklamodawców, mediów, kibiców oraz innych klubów, w tym także klubów zagranicznych. Stwierdzono ponadto, że aktywna działalność spółek na rynku reklamowo-sponsoringowym pozostaje w silnym związku z poziomem ich osiągnięć sportowych oraz ogólną sytuacją finansową. (abstrakt oryginalny)
EN
Professional sports clubs in Poland, similarly to other companies in Poland, perform a number of functions, including, but not limited to, training, human resources, financial and marketing functions. The paper aims at determining the level of development (separation) of the marketing function at the sports clubs functioning as limited liability and/or stock joint-stock companies. In particular, the paper focuses on the executive marketing function connected directly with customer service. The paper is based on a study of the literature, as well as on an analysis of the Management Board reports on the marketing activities. On the basis of the analyses carried out, it has been found mat the level of the development (separation) of the marketing function at sports clubs in Poland is diversified. It has also been found that the marketing function at the surveyed clubs is primarily oriented at the satisfaction of the needs and expectations of the advertisers, mass media, fans and other clubs, including also foreign clubs. Additionally, it has been found that active operations of the sports companies on the advertising and sponsoring market are strongly correlated with the level of their sports achievements and the overall financial performance. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
11-23
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Beech J., Chadwick S., 2007, The Marketing of Sport, Prentice Hall, Harlow.
  • Buhler A., Nufer G., 2010, Relationship Marketing in Sports, Butterworth - Heinemann, Elsevier, Amsterdam, Boston, Heidelberg, London, New York, Oxford, Paris, San Diego, San Francisco, Singapore, Sydney, Tokyo.
  • Cygański W., 1991, Zarządzanie, marketing, sponsorowanie w sporcie, Sport Wyczynowy, nr 9-10.
  • Fullerton S., 2009, Sports Marketing (2 nd edn), McGraw-Hill, Maidenhead.
  • Heinemann K., 1991, The future of sport. A challenge for sport science, International Journal of Physical Education, vol. XXIV, 2/37.
  • Klisiński J., 2008, Marketing w biznesie sportowym, Wyższa Szkoła Ekonomii i Administracji w Bytomiu.
  • Mruk H. (red.), 2002, Marketing sportowy - możliwości, szansę, korzyści, zagrożenia, Prodruk.
  • Mruk H. (red.), 2004, Marketing sportowy - teoria i praktyka, Impact Consulting, Poznań.
  • Mruk H., Jordanowski P., Matecki P., Kropielnicki K. (red.), 2005, Marketingowo o sporcie, Sport & Business Foundation, Poznań.
  • Mullin B.J., Hardy S., Sutton W.A., 2007, Sport Marketing (3 rd edn), Human Kinetics, Champaign.
  • Panfil R., 2004, Zarządzanie produktem klubu sportowego, Wyższa Szkoła - Edukacja w Sporcie, Warszawa.
  • Perechuda K. (red.), 2003, Zarządzanie marketingiem w organizacji sportowej, AWF, Wrocław.
  • Shank M.D., 2008, Sports Marketing: A Strategic Perspective (4th edn), Prentice Hall, New Jersey.
  • Smoleń A., Pawlak Z., 2009, Sportowe spółki kapitałowe w Polsce - w świetle baz danych Głównego Urzędu Statystycznego i Krajowego Rejestru Sądowego, w: Kuder A., Perkowski K. i Śledziewski D. (red.), Proces doskonalenia treningu i walki sportowej, PTNKF, Warszawa.
  • Sznajder A., 2008, Marketing sportu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Waśkowski Z., 2008, Uwarunkowania i sposoby wdrażania orientacji marketingowej w klubach sportowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Seria: Prace habilitacyjne, nr 32.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171192431
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.