PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 167 | 54-67
Tytuł artykułu

Kilka uwag o misjach i strategiach uczelni technicznych

Autorzy
Warianty tytułu
Remarks on Missions and Strategies of Technical Universities
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedstawiono poglądy wybranych badaczy szkolnictwa wyższego na temat wyzwań stojących przed współczesnymi szkołami wyższymi. Opierając się na pracy de Wita i Meyera, wskazano wybrane napięcia strategiczne (paradoksy) w obszarze tworzenia strategii na uczelniach oraz pokazano możliwości zarządzania nimi. W dalszej części artykułu krótko scharakteryzowano misje i strategie kilku wybranych uczelni technicznych. W podsumowaniu stwierdzono, że misje uczelni technicznych wymagają wyraźniejszego akcentowania tego, dokąd zmierza uczelnia, natomiast w strategiach szczególną uwagę trzeba zwrócić na realizację trzeciej misji, czyli służenia społeczeństwu. (abstrakt oryginalny)
EN
The author presents selected opinions on the challenges facing contemporary universities. Basing on the work of de Wit and Meyer, the author identifies strategic paradoxes and the ways of managing them. In the second part of the paper missions and strategies of the selected Polish technical universities have been presented. The author concludes that the mission should clearly emphasize where the university is going, and the strategies should pay attention to the implementation of the third mission, namely to serve the public. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
54-67
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Gdańska
Bibliografia
  • Chrostowski, A., 2008, Wiedza i refleksja -podejście action research, w: D. Jemielniak, A.K. Koźmiński, Zarządzanie wiedzą, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  • Clark, B.R., 1998, Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Pathways of Transformation, Pergamon , For IAU Press, Oxford, ISBN O 08 0433545.
  • Clark, B.R., 2005, Sustaining Change in Universities. Continuities in Case Studies and Concepts, Society for Research into Higher Education & University Press, New York 2005.
  • Collins, J.C., Porras, J.I., 2003, Wizjonerskie organizacje. Praktyki zarządzania najlepszych firm, Jacek Santorski Wydawnictwa Biznesowe, Warszawa, ISBN 83-89267-15-2.
  • de Wit, B., Meyer, R., 2007, Strategy Synthesis: Resolving Strategy Paradoxes to Create Competitive Advantage., Synteza strategii, tłum. J. Sawicki, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, ISBN 978-83-208-1701-0.
  • Dominiak, P., Leja, K., 2000, Czy uniwersytet potrzebuje strategii?, Nauka i Szkolnictwo Wyższe 2/16, ISSN 1231-02-98.
  • Fulton, O., Santiago, P., Edquist, Ch., El-Khawas, E., Hackl, E., 2007, Raport OECD na temat szkolnictwa wyższego. Polska, OECD Paryż, ISDN 978-92-64-03912-4.
  • Gibbons, M., Limoges, C., Nowotny, H., Schwartzman, S., Scott, P., Trow, M., 1994, The New Production of Knowledge, the Dynamics of Science and Research in Contemporary Societies, London Sage.
  • Jabłecka, J., 2000, Misja organizacji a misja uniwersytetu, Nauka i Szkolnictwo Wyższe 2/16, ISSN 1231-02-98.
  • Jasiczak, J., Kochalski, C., Sapała, M., Wyniki badań nad projektowaniem i wdrażaniem strategii rozwoju w publicznych szkołach wyższych w Polsce, materiały niepublikowane prezentowane podczas konferencji pt. Zarządzanie strategiczne publiczną szkolą wyższą - teoria i praktyka, Poznań 28 maja 2010.
  • Koźmiński, A.K., 2004, Zarządzanie w warunkach niepewności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, ISBN 83-01-14142-5.
  • Kyvik, S., 2009, The Dynamics of Change in Higher Education, Higher Education Dynamics, vol.27, Springer Science, ISBN 978-1-4020-9245-9.
  • Leja, K., 2006, Zarządzanie wiedzą w uczelni publicznej, w: G. Prawelska-Skrzypek (red.), Zarządzanie w sektorze publicznym i obywatelskim. Wybrane problemy, Fundacja Współczesne zarządzanie i Instytut Spraw Publicznych UJ, Kraków, ISBN 83-923509-2-8.
  • Łasiński, G., 2007, Rozwiązywanie problemów w organizacji. Moderacje w praktyce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, ISBN 978-83-208-1716-4.
  • Międzynarodowe Stowarzyszenie Prezydentów Uniwersytetów. Deklaracja misji - synteza,
  • Mintzberg, H., Waters, T., 1985, Of strategies: deliberate and emergent, Strategic Management Journal vol.6, no. 3, s. 257-272.
  • Nauka i Szkolnictwo Wyższe 2/16/2000, ISSN 1231-02-98.
  • Nowak, G., 1998, O misji uniwersytetu, Forum Akademickie nr 3.
  • Perechuda, K., 2005, Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, ISBN 83-01-14492-0.
  • Prahalad, C.K., Krishnan, M.S., 2010, Nowa era innowacji, Wydawnictwa Profesjonalne PWN, Warszawa, ISBN 978-83-01-16192-7.
  • Shattock, M., 2000, Strategic management in european universities in an age of increasing institutional self reliance, Tertiary Education and Management vol. 6
  • Sporn, B., 2001, Building adaptive university: emerging organizational forms based on experiences of european and US universities, Tertiary Education and Management vol. 7.
  • Szkoły wyższe i ich finanse w roku 2000, GUS Warszawa 2001, ISSN 1506-2163.
  • Szkoły wyższe i ich finanse w roku 2008, GUS Warszawa 2009, ISSN 1506-2163.
  • van Yught, F., 1999, Innovative universities, Tertiary Education and Management, vol. 5.
  • van Yught, F., 2009, Diversity and differentiation in higher education, w: Mapping the Higher Education Landscape. Towards a European Classification of Higher Education, Higher Education Dynamics vol. 28, Springer Science, ISBN 978-90-481-2248-6.
  • Wizje szkolnictwa wyższego w teorii i praktyce, 2009, rozmowa z prof. dr. hab. Tadeuszem Lutym, Nauka i Szkolnictwo Wyższe 1/33, ISSN 1231-02-98.
  • Wróblewski, A.K., 2010, Uniwersytet z przeceny, Wprost nr 4.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171192021
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.