PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 167 | 15-22
Tytuł artykułu

Zarządzanie przedsiębiorcze szkołą wyższą w Polsce - aspekt strategiczny

Warianty tytułu
Entrepreneurial Management of Polish Higher Education Institution - Strategic Aspect
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł koncentruje się na wskazaniu możliwości implementacji filozofii zarządzania przedsiębiorczego w realiach polskich uczelni, w szczególności publicznych, w kontekście strategicznym. Prezentuje również wiele barier wynikających z różnorodnych uwarunkowań zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych stojących na przeszkodzie przyjęcia orientacji przedsiębiorczej w zarządzaniu uczelniami. Autor wskazuje wybrane przykłady działań przedsiębiorczych w obszarze strategicznym i operacyjnym funkcjonowania uczelni oraz prezentuje ich efekty. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper focuses on showing the possibilities of implementing entrepreneurial management philosophy in the reality of Polish universities, particularly the state ones in a strategic context. It also presents a number of barriers, arising from a variety of conditions both external and internal, to the adoption of entrepreneurial orientation in the management of universities. The author gives some examples of entrepreneurial activities in the area of strategic and operational functioning of a university and presents their results. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
15-22
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Bibliografia
  • Antonowicz, D., 2005, Uniwersytet przyszłości, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
  • Bauman, T., 2003 Zagrożona tożsamość uniwersytetu, w: A. Ładyżyński, J. Raińczuk, Uniwersytet - między tradycją a wyzwaniami współczesności, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
  • Bielecki, P., Macioł, S., 2005, Uzupełniające studia magisterskie jako czynnik konkurencyjności uczelni, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
  • Clark, B., 1998, Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Pathways of Transformation, Pergamon.
  • Drucker, P.F., 2004, Natchnienie i fart, czyli innowacja i przedsiębiorczość, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa.
  • George, G., Jain, S., Maltarich, M.A., 2005, Academics or Entrepreneurs? Entrepreneurial Identity and lnvention Disclosure Behavior of University Scientists, September 6, http://ssrn.com/abstract=799277.
  • Jabłecka, J., 2000, Misja organizacji a misja uniwersytetu, Nauka i Szkolnictwo Wyższe 2/16.
  • Jabłecka, J., 2000, Strategia sukcesu w tworzeniu i transformacji instytucji - przykład WSBNLU w Nowym Sączu: kronika wydarzeń i wywiad z rektorem dr Krzysztofem Pawłowskim, Nauka i Szkolnictwo Wyższe 2/16.
  • Koźmiński, A., 1999, Misje i strategie szkół wyższych, w: Model zarządzania publiczną instytucją akademicką, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
  • Leja, K., 2006, Uniwersytet tradycyjny - przedsiębiorczy - oparty na wiedzy, Nauka i Szkolnictwo Wyższe 2/28, Warszawa.
  • Pawłowski, K., 2004, Przyszłość polskiego szkolnictwa wyższego w kontekście wyzwań postawionych przed uczelniami europejskimi przez Komisję Europejską, w: Model współdziałania uczelni publicznych i niepublicznych - stan obecny i perspektywy, FPiAKE i ISW, Warszawa.
  • Schumpeter, J., 1960, Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa.
  • Stankiewicz, M., 2005, Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń.
  • Świtalski, W., 2005, Innowacje i konkurencyjność, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Woźnicki, J., 2007, Uczelnie jako instytucje życia publicznego, Fundacja Rektorów Polskich, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171191973
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.