PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 135 | 195-204
Tytuł artykułu

Kultura prawna jako warunek komunikacji rynkowej gospodarstw domowych

Warianty tytułu
Legal Culture as a Requirement of Marketing Communication in Households.
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W opracowaniu wskazano, że istnieją dwa podstawowe sposoby ochrony konsumentów i gospodarstw domowych jako "słabszych" partnerów negocjacji rynkowych.Pierwszy z nich to obostrzenia przepisów regulujących działanie profesonalistów, tak aby w żaden sposób , w związku z lepszą znajomością tematu, nie mogli oni wykorzystać swej przewagi w stosunku do klientów. Nie jest to jednak rozwiązanie najkorzystniejsze, gdyż w znacznym stopniu ogranicza i utrudnia działania producentów, usługodawców i pośredników nie do końca jest zgodne z ideą wolnej konkurencji i gospodarki rynkowej. Drugi sposób ochrony konsumentów i gospodarstw domowych oparty jest na dotarciu do konsumenta i "uzbrojeniu" go w wiedzę rynkową i prawną, która umożliwi mu samodzielną ochronę przed nieuczciwymi przedsiebiorcami i dokonywanie racjonalnych wyborów. Rozległa kultura prawna konsumentów jest więc swoistym warunkiem równoprawnego funkcjonowania na rynku gospodarstw domowych i przedsiębiorstw. (fragment tekstu)
EN
The character of human relations results in their division into economical, political and cultural. An individual becomes a consumer only in the market, in the economic relation. However, an individual does not have the same knowledge as the producer of goods and services, who has professional knowledge. The marketing communication stimulates effect on the awareness of human communication in order to permanently encode some information in it, or to change existing information is already there. These actions do not always conform to the actual needs of household members and do not bring them benefits. One of the ways of compensating for this situation is information and education, aiming at improving consumer's legal awareness and culture, thus enabling him or her to make rational market choices through effecive marketing communication. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
195-204
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Wrocławski
Bibliografia
  • Borucka-Arctowa M., Wstęp, w: Świadomość prawna robotników, Warszawa 1974.
  • Czeczerda W., Rodzina i jej potrzeby w zakresie mieszkania, IGM, Materiały i Studia, Warszawa 1969.
  • Grodziski S., Z dziejów staropolskie kultury prawne], UNIYERSITAS, Kraków 2004.
  • Holody A., Gospodarstwo domowe i jego rola społeczno-ekonomiczna, KiW, Warszawa 1971.
  • Łetowska E., Prawo umów konsumenckich, Warszawa 2002.
  • Materialny wymiar życia rodzin, oprac. Bogna Wciórka, CBOS, kwiecień 2009 r.
  • Pałecki K., O użyteczności pojęcia kultura prawna, Państwo i Prawo 1974, z. 2.
  • Piotrowski J., Społeczne problemy rodziny, Polityka Społeczna, Warszawa 1979.
  • Podgórecki A., Kojder A., Ewolucja świadomości prawnej i postaw moralnych społeczeństwa polskiego, Warszawa 1974.
  • Podgórecki A., Prestiż prawa, Warszawa 1966.
  • Poglądy społeczeństwa polskiego na stosowanie prawa, red. M. Borucka-Arctowa, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1971.
  • Polacy o kondycji materialnej swoich rodzin. Opinie z lat 1987-2007, CBOS, Warszawa 2007.
  • Szczepański J., Konsumpcja a rozwój człowieka, PWN, Warszawa 1977.
  • Tokarczuk R., Współczesne kultury prawne, Zakamycze, Kraków 2000.
  • Turska A., Łojko E., Kryzys prawa i spadek jego prestiżu, w: Kultura prawna i dysfunkcjonalność prawa, t. l, Warszawa 1988.
  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93, ze zm.).
  • Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o sprzedaży konsumenckiej (Dz.U. nr 141, poz 1176).
  • Wiszniewski E., Gospodarstwa domowe - problemy ekonomiki i funkcjonowania, Monografie i Opracowania SGH, Warszawa 1993.
  • Zalega T., Gospodarstwo domowe jako podmiot konsumpcji, Studia i Materiały, Wydział Zarządzania UW, Warszawa 2007.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171191909
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.