PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 151 Orientacja na klienta jako kryterium doskonałości | 249-260
Tytuł artykułu

Możliwości wykorzystania modeli doskonałości w systemach zarządzania jakością wyższych uczelni

Autorzy
Warianty tytułu
The Role of the Models of Excellence in Quality Management Systems of Higher Education Institutions
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W opracowaniu przedstawiono koncepcję modelu rozwojowego systemu zarządzania jakością dla wyższych uczelni, uwzględniającego specyficzne uwarunkowania występujące w tych organizacjach i ich otoczeniu społeczno-prawnym. Szczególna uwagę zwrócono na możliwości wykorzystania samoceny na podstawie modelu CAF jako narzędzia wspierającego usystematyzowane doskonalenie projakościowego systemu zarządzania w szkole wyższej. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper presents the concept of the development model of quality management system for higher education institutions, considering specific conditions existing in these organizations and their social and legal environment. The opportunities of the application of the CAF (Common Assessment Framework) model as a university quality management system improvement tool are emphasized.(original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Gdańska
Bibliografia
  • Buchacz T., Pierwsze kroki w stosowaniu Modelu EFQM, "Problemy Jakości" 2005 nr 5.
  • Burlton R., Business Process Management: Profiting From Process, lndianapolis, Sams 2001 .
  • Dendura K., Metodyka wdrażania systemu zarządzania jakością w kształceniu akademickim, Fundacja WSM, Gdynia 2002.
  • Grudowski P., Podejście procesowe w systemach zarządzania jakością w małych i średnich przedsiębiorstwach, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Seria Monografie, 2007.
  • Grudzewski W.M., Hejduk l., Metody projektowania systemów zarządzania, Difin, Warszawa 2004.
  • Hammcr M., Champy J., Reengineering w przedsiębiorstwie, Neumann Management Institute, Warszawa 1996.
  • Harrington H.J., Esseling E.C., Van Nimwegen H., Business Process lmprovement - Documentation, Analysis, Design and Management, McGraw-Hill, New York 1997.
  • Harrington H .J., Totall improvement Management - The Next Generation in Performance lmprovement, McGraw-Hill, New York 1995.
  • Karwowski W., Zarządzanie wiedzą (cz. 1),"Bezpieczeństwo Pracy" 2004 nr 11 .
  • Lin Ch., Wu Ch., Managing knowledge contributed by ISO 9001:2000, " International Journal of Quality and Reliability Management" 2005 no 9.
  • Senge P.M., Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1998.
  • Skrzypek E., Czynniki sukcesu firmy w warunkach GOW, [w:] VII Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Success 2004 - Uwarunkowania sukcesu przedsiębiorstwa w gospodarce opartej na wiedzy", Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Lublin 2004.
  • Standardy i wskazówki dotyczące zapewnienia jakości kształcenia w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego, Europejskie Stowarzyszenie na rzecz Zapewnienia Jakości w Szkolnictwie Wyższym, ME , Warszawa 2005.
  • Thijs N., Staes P., From self-assessment to external feedback, "Eipascope" 2010 no 1.
  • Van Wart M., Public-sector leadership theory: an assessment, "Public Administration Review" 2003 no 63 (2).
  • Wspólna metoda oceny. Doskonalenie organizacji poprzez samoocenę (the Common Assessment Framework (CAF). Improving an organization through self-assessment), Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa 2008.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171191505
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.