PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 134 | 83-102
Tytuł artykułu

Strategiczne wybory podstaw konkurowania przedsiębiorstw

Warianty tytułu
Company Strategic Choice of Competing Bases.
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedstawiono teoretyczne podstawy wyborów w zakresie konkurowania - fundamentalne sposoby konkurowania i inne, zweryfikowane poprzez wyniki badań prowadzonych przez Katedrę Zarzadzania Strategicznego Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Informacje empiryczne powstały jako rezultat pracy Katedry w trakcie realizacji "badań stanowych" podejmowanych w ostatnich dwóch latach. (fragment tekstu)
EN
The aim of this article is identification and appraisal of competing bases, accepted by companies doing business in Poland. The article presents results of empirical research. The theoretical studies allowed to formulate hypotheses and to accept essential assumptions. The Porter's strategy classification is considered as a criterion to distinguish competing bases. The theoretical analysis points out that this concept is still a predominant model in the management theory. The first part of the article refers to general problems connected with the essence of competing and indicates ongoing scientific discussions in this area. The next part contains introduction of competitive strategy models, oriented towards the search for their convergent features. In the last part of the article research results concerning the revision of hypotheses are presented. The dominance of the hybrid and a significant role of inter-organizational cooperation in the success of mix strategy are the major conclusions of this article. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
83-102
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Cambell-Hunt, C., What Have We Learned about Generic Competitive Strategy? A Meta-Analysis, Strategic Management Journal 2000, Vol. 21..
  • Dallas, M.F., Value&Risk Management. A Guide to Best Practise, Blackwell Publishing, Oxford 2006.
  • Faulkner, D., Bowman, C., The Essence of Competitive Strategy, Prentice Hall, 1995.
  • Gołębiowski, T., Zarządzanie strategiczne. Planowanie i kontrola, Difin, Warszawa 2001.
  • Hassard, J., A Matrix Model of Corporate Decision Making, Management Decision 1988, 26(6).
  • Hax, A.C., Majluf, N.S., The Strategy Concept and Process. A Pragmatic Approach, Prentice Hall International, New Jersey 1991.
  • Hill, C.W.L., Differentiation versus Low Cost or Differentiation and Low Cost: a Contingency Framework, Academy of Management Review 1998, Vol. 13, No. 3.
  • Johnson, G., Scholes, K., Whittington, R., Exploring Corporate Strategy, Prentice Hali, Harlow 2005.
  • Kaleta, A., Strategie konkurencji współczesnych przedsiębiorstw, w: S. Lachiewicz i M.' Matejun (red.), Konkurencyjność jako determinanta rozwoju przedsiębiorstwa, Monografie Politechniki Łódzkiej, Łódź 2009.
  • Krupski, R. (red.) Zarządzanie strategiczne. Koncepcje. Metody, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 1998.
  • March, J.G., Exploration and Exploitation in Organizational learning, Organization Science 1991, 1(2).
  • Miles, R.E., Snow, C.C., Organizational Strategy, Structure and Process, McGraw-Hill, New York 1978.
  • Miller, D., The Generic Strategy Trap, Journal of Business Strategy 1992, Vol. 13, No. 1.
  • Moore, G.A., Darwin and the Demon: Innovating Within Established Enterprises, Harvard Business Review 2004 July-August.
  • Ormandi, O., Stringa, O., Porter 's Model of Generic Competitive Strategies. An Insightful and Convenient Approach to Firms' Analysis, Business Economics 2008 July.
  • Porter, M.E., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1992.
  • Rokita, J., Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2005.
  • Romanowska, M., Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa 2004.
  • Stankiewicz, M. J., Istota i sposoby oceny konkurencyjności przedsiębiorstwa, Gospodarka Narodowa 2000, nr 7-8.
  • Thornhill, S., White, R.E., Strategic Purity: a Multi-industry Evaluation of Pure vs. Hybrid Business Strategies, Strategic Management Journal 2007, Vol. 28.
  • Treacy, M., Wiersema, F., Customer Intimacy and Other Value Disciplines, Harvard Business Review 1993 January-February.
  • Urbanowska-Sojkin, E., Banaszyk, P., Witczak, H., Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa 2004.
  • Urbanowska-Sojkin, E., Zarządzanie przedsiębiorstwem. Od kryzysu do sukcesu, wyd. 2, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 1999.
  • Werenrfelt, B., A Resource-based View of the Firm, Strategiec Management Journal 1984, Vol. 5, No. 2.
  • Williamson, O.E., Strategizing, Economizing and Economic Organization, Strategic Management Journal 1991, Vol. 12, Issue S2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171191413
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.