PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 134 | 46-61
Tytuł artykułu

Podejście zasobowe jako podstawa wyborów strategicznych

Autorzy
Warianty tytułu
Resource-Based Theory of the Firm as a Basic for Strategic Choices.
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł zawiera analizę roli uwarunkowań wewnętrznych dla tworzenia potencjału strategicznego. Autorka dokonuje przeglądu klasyfikacji zasobów przedsiebiorstwa i określa ich rolę w tworzeniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, odnosząc się do głównej w tym zakresie teorii. Ogół przyszłych uwarunkowań działalności przedsiębiorstw wpływa na określenie opcji strategicznych i wybór strategii. (fragment tekstu)
EN
This paper concerns resource - based view (RBV) and its widespread application, heterogenity, and usefulness as a strategic approach. At present the resources - based view of the firm is perhaps the most influential frame-work for understanding strategic management. The studies try to answer the question: why do some firms manage to become successful and gain competitive advantage, while other firms do not. The article examines the ways in which company resources and capabilities develop, and change over time, and their effects on the firm's performance. It also presents how valuable and rare resources and capabilities can generate sustained competitive advantage of the firm. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
46-61
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Acedo, F., Barroso, C., Galan, J., The Resources Based Theory: Dissemination and Main Trends, Strategic Management Journal 2006, No. 27.
  • Banaszyk, R, Współczesne interpretacje dorobku klasyków nauki o organizacji i zarządzaniu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2003.
  • Barney, J.B., Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, Journal of Management 1991.
  • Barney, J.B., Gaining and Sustaining Competitive Advantage, Addison-Wesley, New York 1997.
  • Bratnicki, M., Kompetencje przedsiębiorstwa. Od określenia kompetencji do zbudowania strategii, Agencja Wydawnicza "Placet", Warszawa 2000.
  • DeWit, W. B., Mayer, R., Strategy Synthesis. Resolving Strategy Pardox.es to Create Competitive Advantage, International Thomas Business Press, London 1999.
  • Fabiańska, K., Rokita, J., Zarządzanie strategiczne. Ewolucja koncepcji i warunków zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, Wydawnictwo AE im. K. Adamieckiego w Katowicach, Katowice 1993.
  • Fang, Y., Wadę, M., Delios, A., Beamish, R, International Diversyfication, Subsidiary Performance and the Mobility of Knowledge Resources, Strategic Management Journal 2007, No. 28.
  • Hamel, G., Prahald, C. K, Strategic Inent, Harvard Business Review, May-June 2004.
  • Helfat, C.E., Raubitschek, R.S., Product Sequencing: Co-evolution of Knowledge, Capabilities and Products, Strategie Management Journal 2000, No. 21.
  • Hunt, S., Morgan, R., The Comparative Advantage Theory of Competention, Journal of Marketing 1995, No. 59.
  • Kay, J., Podstawy sukcesu firmy, PWE, Warszawa 1996.
  • Ketchen, D., Hult, G., Slater, S., Toward Greater Understanding of Market Orientation and the Resources Based View, Strategic Management Journal 2007, No. 28.
  • Klasik, A., Planowanie strategiczne, PWE, Warszawa 1993.
  • Krupski, R., Redefiniowanie strategii organizacji, Przegląd Organizacji 2007, nr 3.
  • Lippman, S.A., Rumelt, R.P., Uncertain Imitability: an Analysis of lnterfirm Differences in Efficiency under Competition, Bell Journal of Economics 1982.
  • Moszkowicz, M. (red.), Zarządzanie strategiczne, Systemowa koncepcja biznesu, PWE, Warszawa 2005.
  • Nag, R., Hambrick, D., Chen, M., What is Strategic Management Really? Inductive Derivation of a Consensus Definition of the Field, Strategie Management Journal 2007, No. 28.
  • Obłój, K., Strategia sukcesu firmy, PWE, Warszawa 2000.
  • Obłój, K., Pułapki teoretyczne zasobowej teorii strategu, Przegląd Organizacji 2007, nr 5.
  • Page West, G., Noel, T., The Impact of Knowledge Resources on New Venture Performance, Journal of Small Business Management 2009, No. 47(1).
  • Penrose, E., Edith Penrose s Contribution to the Resources Based View of Strategic Management, Strategic Management Journal 2002, No. 23.
  • Perez, R., Wen, H., Mahatanankoon, P, Systems Development Project Team Management: A Resources Based View, Human Systems Management 2004, No. 23.
  • Peteraf, M., The Cornerstone of Competive Advantage: A Resources Based View, Strategic Management Journal 1993, No. 14.
  • Rouse, M., Daellenbach, U., Morę Thinking on Research Methods for the Resources Based Perspective, Strategic Management Journal 2002, No. 23.
  • Sanchez, R., Heene, A., The New Strategic Management. Organization, Competition and Competence, John Wiles & Sons, New York 2004.
  • Say, B., Traktat o ekonomii politycznej, Warszawa 1960.
  • Sulimowska-Formowicz, M., Nurt zasobowy w teorii firmy, Gospodarka Narodowa 2002, nr 5-6.
  • Urbanowska, E., Banaszyk, P, Witczak, H., Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.
  • http://www.quickmba.com/strategy/core-competences/.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171191343
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.