PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | z. 124 | 59-71
Tytuł artykułu

Potencjał kolei jako miejskiego i podmiejskiego środka transportu w wybranych aglomeracjach Europy Środkowo-Wschodniej

Autorzy
Warianty tytułu
Potential of Urban and Suburban Railroad Transportation in Selected Central and Eastern European Cities
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem opracowania jest analiza możliwości wykorzystania kolei w wewnątrzmiejskich i aglomeracyjnych przewozach pasażerskich. Dokonano jej na przykładzie pięciu miast Europy Środkowo-Wschodniej, leżących w trzech krajach o różnych kierunkach rozwoju kolei (Polska, Republika Czeska, Łotwa). Potencjał kolei oceniono i porównano przede wszystkim w świetle aktualnej oferty przewozowej oraz wybranych rozwiązań organizacyjnych, takich jak przestrzenna oraz taryfowa integracja kolei z pozostałymi systemami transportowymi. Uwzględniono również rozmieszczenie istniejących stacji i przystanków osobowych oraz główne funkcje obsługiwanych przez nie obszarów. (abstrakt oryginalny)
EN
The principal aim of the study was to analyze opportunities associated with passenger railroads in intra-urban and metropolitan areas. Five Central and Eastern European cities were selected for analysis. The cities are located in three countries characterized by significantly different degrees of railroad development: Poland, the Czech Republic, and Latvia. The five cities selected were: Kraków and Wrocław, the second and fourth largest cities in Poland; Brno and Ostrava, the second and third largest cities in the Czech Republic; and Riga, the largest city as well as the capital of Latvia. The potential of passenger railroad transportation was evaluated for each city. Comparisons of carrier offerings and selected organizational solutions were performed. This includes geographic integration and ticket validation for multiple modes of transportation between different transportation systems. It was observed that cities in the Czech Republic tend to benefit the most from the aforesaid solutions. In addition, the locations of existing train stations and stops as well as the main functions of areas served were taken into consideration. One city distinguished by convenient locations of train stops is Riga. Special attention was paid to recent investments and upgrades made to each railroad network of interest. These included new stops, additional intra-urban rail links, and reactivated rail routes in cities. Examples of this include Kraków and Wrocław. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Bibliografia
  • Basic Performance Indicators 2008, 2009, Latvijas Dzelzceīš, Rļga.
  • Bogdaniuk B., 2006, Integracyjna rola dworców kolejowych w obsłudze transportowej miast i regionów, [w:] D. Załuski (red.), Dworzec kolejowy w strukturze miasta. Biblioteka Urbanisty, 8, Wydawnictwo Urbanista, Warszawa.
  • Hebel K, Miecznikowski S., 2005, Przyszłość systemu transportu szynowego w obsłudze miast, metropolii miejskich i regionów w Europie, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. K. Adamieckiego, Katowice.
  • Hebel K., Wyszomirski O., 2005, Integracja transportu zbiorowego z punktu widzenia interesów pasażera, operatora i organizatora, [w:] M. Stróżyński (red.), Integracja lokalnego i regionalnego transportu zbiorowego. Szansę i bariery, Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej, Warszawa.
  • Massel A., Wołek M., 2007, Podręcznik rewitalizacji linii kolejowych, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Gdańsk.
  • Rozkład jazdy Kolei Łotewskich (Latuijas Dzelzceīš) - wersja elektroniczna (www.ldz.lv), data dostępu: 01.03.2010.
  • Sieciowy rozkład jazdy pociągów 2009/2010, 2009, PKP Przewozy Regionalne, Warszawa.
  • Taylor Z., 2007, Rozwój i regres sieci kolejowej w Polsce, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk, Monografie, 7, Warszawa.
  • Wołek M., 2003, Globalizacja a regionalny transport kolejowy: szanse i zagrożenia, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego, Ekonomika Transportu Lądowego, 2, Gdańsk.
  • Železniční jízdní rad 2009/2010, 2009, Sprava železniční dopravní cesty, Praha.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000168283199
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.