PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | 13 | nr 55 Aspekty informatyzacji organizacji | 472-485
Tytuł artykułu

Uwarunkowania rozwoju systemów Business Intelligence w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw

Autorzy
Warianty tytułu
The Main Conditions of the Business Intelligence Development in Small and Medium Sized Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedsiębiorstwa małe i średniej wielkości (MŚP) stanowią dominującą grupę podmiotów gospodarczych w Polsce, podobnie jak ma to miejsce w Unii Europejskiej. W doskonaleniu metod zarządzania MŚP w znacznym stopniu mogą pomóc zaawansowane rozwiązania informatyczne klasy Business Intelligence. Wdrożenia Business Intelligence, kojarzone zazwyczaj z dużymi organizacjami, coraz częściej trafiają do sektora MŚP, jednak powszechne funkcjonowanie tej klasy rozwiązań w MŚP obwarowane jest szeregiem problemów, które poruszone zostały w artykule. Podstawowym celem artykułu jest wskazanie na te uwarunkowania zastosowań BI w małych i średnich przedsiębiorstwach, które - zdaniem autora - mogą mieć wpływ na wykorzystywanie tych rozwiązań przez coraz więcej tego typu firm. (abstrakt oryginalny)
EN
Small and medium sized enterprises (SME) are the main business organizations in Poland. SMEs are characterized as businesses where their owners at the same time are the top management with the low management knowledge base. Today, Business Intelligence (BI) systems arc a common element of the IT architecture in large and medium sized organizations, but BI is also a very important challenge for small businesses. The main goal of the article is to point to some possibilities in terms of BI implementation in small businesses. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Beaver G., Jennings P., Managerial competence and competitive advantage in the small business: an alternative perspective, [w:] Developing core competencies in small business for the 21st century. University of Vaasa, 1996, s. 182-196.
  • http://www.just4business.eu/2006/05/sme-turn-attention-to-business-intelligence/ (18.11.2008).
  • IPSOS, Internet w firmach sektora małych i średnich przedsiębiorstw (raport z badań), IPSOS 2001: http://www.ipsos.pl/3_l .html.
  • Jastrzębska W., Bobrecka-Jamro D., Tobiasz-Salach R., Innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw w procesie globalizacji i integracji europejskiej, Międzynarodowa Konferencja "Przemiany rynkowe w procesie integracji europejskiej", Krynica Górska 2006.
  • Piątkowski W., Bariery rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, http://mikro.univ.szczecin.pl (15.05.2008).
  • Poe V., Klauber P., Brobst S., Tworzenie hurtowni danych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2000.
  • Pysiak B., Sytuacja małych i średnich przedsiębiorstw po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, XI Konferencja Naukowa Młodych Ekonomistów, Sopot 2005.
  • Rao S., Swarup S., Business intelligence and logistics, www.wipro.co.in (15.01.2005).
  • Simon A., Shaffer S., Hurtownie danych i systemy informacji gospodarczej, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
  • Sitarska M., Zygała R., Podstawowe narzędzia marketing intelligence, [w:] Informatyka w gospodarce globalnej. Problemy i metody, t. 1, red. J. Kisielnicki, J.K. Grabara, J.S. Nowak, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa-Szczyrk 2003, s. 403-428.
  • Sitarska M., Zygała R., Wybrane problemy decyzyjne w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw, [w:] Wiedza i technologie informacyjne w biznesie, red. A. Nowicki, D. Jelonek, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2008.
  • Sobieska-Karpińska J., Kotwica A., Organizacja fraktalna dla małych średnich przedsiębiorstw, XX Konferencja SWO, Katowice 2004.
  • Zygała R., Business intelligence, [w:] Generowanie wiedzy dla przedsiębiorstwa, red. M. Nycz, AE, Wrocław 2004.
  • Zygała R., Leszczyńska M., Łopaciński K., Wybrane narzędzia business intelligence w obszarze finansów i rachunkowości, [w:] Informatyka Ekonomiczna nr 10, red. A. Nowicki, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej nr 1144, AE, Wrocław 2006.
  • Zygała R., Zastosowanie business intelligence w logistyce, [w:] Informatyka Ekonomiczna nr 12, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej nr 23, AE, Wrocław 2008.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000168076153
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.