PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | 1 | nr 64 Stosunki międzynarodowe | 38-49
Tytuł artykułu

Strategie internacjonalizacji przedsiębiorstw i ich występowanie na poszczególnych poziomach firmy

Warianty tytułu
Strategies of the Company Internationalization and the Company Levels they May be Used
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedsiębiorstwa wchodzą w relacje z partnerami zagranicznymi poprzez formułowanie różnych strategii. Niniejsza praca przedstawia model obrazujący trzy główne poziomy, na których definiowane są strategie umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstwa. Autorka przedstawia takie poziomy, jak: a) poziom korporacji - na tym poziomie definiowane są strategie określające główne kierunki działalności przedsiębiorstwa, misję oraz główne cele, b) poziom strategicznych jednostek biznesu - strategie określające sposoby wejścia na rynki zagraniczne oraz sposoby utrzymania konkurencyjności na nich, c) poziom funkcjonalny - strategie określające sposoby realizacji strategii określonych na poziomach korporacji oraz strategicznych jednostek biznesu na poszczególnych obszarach działalności operacyjnej przedsiębiorstw, takich jak m.in.: marketing, zakupy czy kadry. Należy podkreślić konieczność zależności i jednego kierunku strategii definiowanych na różnych poziomach. (abstrakt oryginalny)
EN
Company enters into business relations with foreign markets in many different ways by using different strategies. The author presents a model consisting of three levels on which the company may define its strategies and points out what strategies may be defined there. The following strategies are defined on the following levels: a) corporate level the strategies which define the main directions of the company approach, its mission, goals and standards, b) strategic business units level - strategies which define the ways to enter into foreign market and how to be competitive there, c) level of operations - strategies defining the way to execute the corporate and strategic business units strategies on the areas of operations such as e.g. marketing, supply chain or HR. It is crucial to underline that all strategies defined by a company must be interrelated and the strategies defined on a higher level imply the direction of strategies defined lower. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Budnikowski A., Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa 2001.
  • Fabiańska K., Szaflarski K., Firma na rynku globalnym, Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa, Katowice 1991.
  • Fonfara K., Gorynia M., Najlepszy E., Schroeder J., Strategie przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym, AE, Poznań 2000.
  • Gierszewska G., Strategie przedsiębiorstw w dobie globalizacji, Wyższa Szkoła Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego, Warszawa 2003.
  • Gorynia M., Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2007.
  • Kiełczewski S., Zarządzanie strategiczne, AE, Wrocław 1997.
  • Nizielska A., Strategie marketingowe korporacji transnarodowych, AE, Katowice 2005.
  • Porter M.E., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa 2006.
  • Rymarczyk J., Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2004.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000168075660
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.