PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2003 | Przedsiębiorczość, konkurencyjność oraz kondycja małych i średnich przedsiębiorstw w obliczu integracji z Unią Europejską | 451-458
Tytuł artykułu

Uwarunkowania myślenia strategicznego w małych i średnich przedsiębiorstwach

Warianty tytułu
The Prerequisites for Strategic Thinking in SME's
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Już od kilkudziesięciu lat możemy mówić o okresie wzmożonego zainteresowania tematyką zarządzania strategicznego. Trudno sobie wręcz dzisiaj wyobrazić nowoczesną firmę bez strategii i podstaw zarządzania strategicznego. Mimo jednak swej ogromnej popularności, a może właśnie dzięki niej, łatwo zauważyć, że nie udało się jak dotąd doprowadzić do jednej powszechnie akceptowanej definicji i wypracowania wspólnego, precyzyjnego poglądu na zasady strategicznego zarządzania. W efekcie strategiczne zarządzanie można bardziej uważać za sposób myślenia niż standardową procedurę postępowania. Owe spostrzeżenie odnosi się szczególnie do małych i średnich przedsiębiorstw, gdyż brak w tego typu przedsiębiorstwach przelanych na papier dyrektyw planistycznych wcale nie musi oznaczać, że takie zarządzanie w przedsiębiorstwie nie istnieje. (abstrakt oryginalny)
EN
For many decades one can observe a growing interest in the field of strategic management. To date, it is difficult to imagine a contemporary organization without a strategy of fundamentals or strategic management. Despite the huge popularity, or maybe thanks to it. it is easy to notice, that the attempts to introduce a unified, commonly accepted definition, or to work out a precise framework of strategic management issues have failed. As a result, strategic management can be treated as a way of thinking rather than a standardized procedure of action. This remark refers especially to small and medium - sized companies, since in these firms well - formulated organizational planning directives do not exist. This, however, does not have to mean that such directives do not exist in a company at all. (original abstract)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
  • Allaire Y., Firsirotu M.E.: Myślenie strategiczne. PWN, Warszawa 2000.
  • Baker M.: Marketing Strategy and Management. Macmillan, London 1992.
  • Carter S., Evans DJ.: Enterprise and Small Business. Principles, Practice and Policy. Prentice Hall, England 2000.
  • Gajdzik B.: Małe i średnie przedsiębiorstwa w perspektywie członkostwa Polski w Unii Europejskiej. Rola samorządów lokalnych w rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. "Przegląd Organizacji" 2001, nr 12.
  • Grzeganek-Więcek B.: Rynkowe uwarunkowania rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w procesie transformacji polskiej gospodarki. W: Małe i średnie przedsiębiorstwa jako stymulatory rozwoju gospodarczego. Red. B. Grzeganek-Więcek, W. Jacher, J. Słodczyka. amp, Katowice-Kraków 1996.
  • Kubik M., Maciejewski W., Morawski L.: Rynek, kondycja, wzrost. Małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce. WNE UW, Warszawa 1997.
  • Lasher W.R.: Strategic Thinking for Smaller Businesses and Divisions. Blackwell Publishers Ltd., Oxford 1999.
  • Limański A.: Rola małych i średnich przedsiębiorstw w restrukturyzacji i integracji polskiej gospodarki z Unią Europejską. "Przegląd Organizacji" 2002, nr 5.
  • Pene J.: Strategie zarządzania. Perspektywiczne myślenie. Systemowe działanie. Placet, Warszawa 1994.
  • Porter M.: How Competitive Shape Strategy. "Harvard Business Review" 1979, marzec.
  • Poznańska K., Schulte-Zurhausen M.: Kryteria klasyfikacji małych i średnich przedsiębiorstw. "Przegląd Organizacji" 1994, nr 2.
  • Rakowski J.: Rozwój małych i średnich przedsiębiorstw handlowych w Polsce. "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstw" 2002, nr 2.
  • Romanowska M.: Rozwój analizy strategicznej przedsiębiorstwa. "Organizacja i Kierowanie" 1993, nr 4.
  • Safin K.: Strategie małych i średnich przedsiębiorstw. W: Zarządzanie strategiczne. WAE, Wrocław 1997.
  • Stabryła A.: Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy. PWN, Warszawa 2000.
  • Strużyna J., Orman D.: Zarządzanie strategiczne w małych firmach. W: Metody zarządzania strategicznego. Red. R. Krupski. Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości. Wałbrzych 2000.
  • Strużyna J.: Doskonalenie jakości zarządzania zasobami ludzkimi w małych firmach. WAE, Katowice 2002.
  • Wawrzyniak B.: Polityka strategiczna przedsiębiorstwa. PWE, Warszawa 1989.
  • Zasadzka J.: Sektor małych przedsiębiorstw w Gdyni - lata 1990-1993. "Przegląd Organizacji" 1995, nr 7.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000167950278
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.