PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 4 | 218-229
Tytuł artykułu

Fanfiction jako świadectwo odbioru

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W nowej sytuacji badanie literatury musi uwzględniać jej związki z innymi współczesnymi formami komunikowania. Istotne jest pytanie, czy literatura przejęła z nich cechę interaktywności. Za jej odmianę można uznać omawianą przez A. Martuszewską praktykę dopisywania do bestsellerów ich literackich kontynuacji. Cykliczność, seryjność, kłączowatość jest charakterystyczna dla literatury fantastycznej. Naturalnym forum tej twórczości jest internet. Zasadne jest pytanie, czy twórczość fanów (fanfiction omawiam na podstawie twórczości fanów A. Sapkowskiego) nosi znamiona hipertekstu. Analizowane teksty fanowskie nie spełniają kryteriów hipertekstualności, co więcej - potencjalną we wzorcowej względem nich prozie Sapkowskiego hipertekstualność (w postaci mott -jakby linków) odrzucają. W zamian realizują na szeroką skalę relacje architekstualne oraz intertekstualne. Jest to zatem literatura w sieci, a nie - literatura sieci. Jej powstawanie motywowane jest ludycznie i agonicznie. Można te fanowskie praktyki umieszczać w obszarze Ongowskiej wtórnej oralności. Jednak, ze względu na wykorzystywane przez nie tradycyjne formy piśmienne, sądzę, że reprezentują raczej tzw. wtórną piśmienność. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
218-229
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Pedagogiczna w Krakowie
Bibliografia
  • Balcerzan E., W stronę geno logii multimedialnej, [w:] Genologia dzisiaj, "Z Dziejów Form Artystycznych w Literaturze Polskiej", t. LXXXII, (red.), W. Bolecki, I. Opacki, Wydawnictwo IBL, Warszawa 2000, s. 86-101.
  • Braiter R, Ukryte skarby, "Fenix" 2000, nr 11 (99), s. 106-108.
  • Czerski P., Netgrunt, [w:] Liternet.pl, (red.), P. Marecki, Rabid, Kraków 2003, s. 268-275.
  • Eco U., Lector in fabula. Współdziałanie w interpretacji tekstów narracyjnych, tłum. R Salwa, PIW, Warszawa 1994, r. 11: Zastosowanie: 'Un drame bien parisien', s. 286-321.
  • Fiske J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, tłum. A. Gierczak, Astrum, Wrocław 1999.
  • Gemra A., Literatura popularna. Literatura gatunków?, [w:] Retoryka i badania literackie. Rekonesans, red. nauk. J. Z. Lichański, Wydawnictwo UW, Warszawa 1998, s. 55-74.
  • Genette G., Palimpsesty, [w:] Współczesna teoria badań literackich zagranicą. Antologia, oprać. H. Markiewicz, t. IV, cz. 2, wyd. 2 zm. i popraw., Wydawnictwo Literackie, Kraków 1996, s. 317-366.
  • Głowiński M., Świadectwa i style odbioru, [w:] tegoż, Style odbioru. Szkice o komunikacji literackiej, Kraków 1977, s. 116-137.
  • Hopfinger M., Powtórzenie wędrujące przez media, [w:] Między powtórzeniem a innowacją. Seryjność w kulturze, (red.) A. Kisielewska, Rabid, Kraków 2004, s. 11-22.
  • Huizinga J., Homo ludens. Zabawa j ako źródło kultury, tłum. M. Kurecka, W. Wirpsza, Czytelnik, Warszawa 1985, r. III : Zabawa i współzawodnictwo jako funkcja kulturotwórcza, s. 73-114.
  • Jakubowska M., Teoria kina Gillesa Deleuze 'a. Filozoficzna diagnoza kultury wizualnej XX wieku, r. I, 3: Deleuzjański model świata i myślenia, s. 30-35.
  • Kraska M., Problem odbioru i odbiorcy współczesnej kultury popularnej, [w:] "Acta Universitatis Wratislaviensis" No 2381, "Literatura i Kultura Popularna" X, Wrocław 2002, s. 37-49.
  • Lipszyc J., Raczej Poświatowska, [w:] Liternet.pl, (red.), R Marecki, Rabid, Kraków 2003, s. 248-253.
  • Marecki R, Stokfiszewski I., Internet a dziedzictwo kulturowe, [w:] Liternet.pl, (red.), R Marecki, Rabid, Kraków 2003, s. 254-255.
  • Martuszewska A., Światy (nie)możliwe powieści, Wydawnictwo UG, Gdańsk 2001, cz. III, r. 2: " 'Kontynuacje' jako rzekome światy możliwe czytelnika", s. 194-207.
  • Ong J.W., Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, tłum. J. Japola, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1992.
  • Pisarski M., Kartografowie i kompilatorzy. Pół żartem, półserio o praktyce i teorii hiperjikcji w Polsce, [w:] Liternet.pl, (red.), R Marecki, Rabid, Kraków 2003, s. 16-44.
  • Roszczynialska M., Nowa baśń. 'Strzyga' Romana Zmorskiego i 'Wiedźmin', Andrzeja Sapkowskiego, [w:] "Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis" 15, "Studia Historicolitteraria" III, red. B. Faron, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2003, s. 257-266.
  • Roszczynialska M., O mottach w cyklu wiedźmińskim Andrzeja Sapkowskiego. Wprowadzenie, [w:] "Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis" t. 20, "Studia Historicolitteraria" IV, red. B. Faron, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2004, s. 139-155.
  • Sapkowski A., Rękopis znaleziony w smoczej jaskini. Kompendium wiedzy o literaturze fantasy, SuperNowa, Warszawa 2001, r. IV: Terminy i pojęcia, s. 28-34.
  • Śmiałkowski K., Kulturowy recykling, http://serwisy.gazeta.pl/kultura/2029020,34791,1790764.html.
  • Sztokfisz M., W upał i słotę, wywiad z Andrzejem Sapkowskim, "Magazyn PLUS" 2001 nr 38, www.sapkowski.pl.
  • Tykwer T., Biegnij Lola biegnij, 1998.
  • Wilk E., Nawigacje słowa. Strategie werbalne w przekazach audiowizualnych, Rabid, Kraków 2000.
  • Wolff K., Literatura popularna w czytelnictwie powszechnym, czyli lektury nasze codzienne, [w:] Retoryka i badania literackie. Rekonesans, red. nauk. J. Z. Lichański, Wydawnictwo UW, Warszawa 1998 , s. 245-254.
  • www.sapkowski.pl
  • Zemeckis R., Forrest Gump, 1994.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000167875482
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.