PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 22 | 171-183
Tytuł artykułu

Zarządzanie wiedzą proceduralną w podmiotach administracji publicznej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Implementation Aspects of the Procedural Knowledge Management in Public Administration
Języki publikacji
PL
Abstrakty
System zarządzania wiedzą (SZW) powinien wspierać swoich użytkowników usługami bazującymi na trzech, wzajemnie uzupełniających się rodzajach wiedzy {stanowiących schemat wiedzy): wiedzy strukturalnej, wiedzy deklaratywnej oraz wiedzy proceduralnej - kodyfikującej procesy organizujące dany zakres działalności oraz zwiększającej wiedzę wykonawców procesów o kontekście wykonywanych przez nich czynności (np. co było wykonywane przedtem i przez kogo oraz co się będzie działo w przyszłości). Można założyć, że naturalne środowisko realizacyjne zarządzania wiedzą proceduralną powinna stanowić technologia zarządzania procesami pracy (workflow technology). W ramach modułu zarządzania procesami pracy jako istotnej składowej systemu zarządzania wiedzą urzędu administracji publicznej proponuje się wyróżnienie dwóch grup procesów: - procesów merytorycznych, ukierunkowanych na wypracowanie konkretnego rezultatu lub wydanie odpowiedniej decyzji w konkretnej sprawie, - procesów, które stanowić będą środowisko uruchamiania procesów merytorycznych (procedur urzędowych). Działania adaptacyjne zrealizowane w odniesieniu do standardów WfMC umożliwiają - ważną z punktu widzenia procesów zarządzania wiedzą proceduralną - elastyczność definiowania procesów. (abstrakt oryginalny)
EN
This paper describes conceptual framework to represent procedural knowledge. It proposes to implement the workflow management systems and makes its more flexible by introducing modifications to process definitions. This proposal extends the process definitions by dynamic constraints and rules (instead of static ones present in the existing WfM systems). (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
171-183
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu
Bibliografia
  • A Multi-Paradigm Integrated Knowledge Schema, The IST-2001-32429 ICONS Consortium, January 2003.
  • Garvin D.A., 1993, Building a Learning Organization, "Harvard Business Review", July-August.
  • Interface 1: Process Definition Interchange Process Model, WfMC-TC-1016, 1999.
  • Jonassen D.H., Beissner K., Yacci M., 1993, Structural knowledge: techniques for representing, conveying, and acquiring structural knowledge, Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale.
  • Nęcka E., Orzechowski J., Szymura В., 2006, Psychologia poznawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla zespolonej administracji rządowej w województwie - Dz.U. z dnia 29 grudnia 1998 r.
  • Tambouris E., Tarabanis K., Izdebski W., Momotko M., 2006, Life-events revisited: Conceptualization and Representation using Generic Workflows, Workshop Proceedings of the 5th EGOV conference.
  • Terminology & Glossary, WfMC-TC-1011, 1999.
  • The Workflow Reference Model, WfMC-TC-1003, 1995.
  • W. M. P. van der Aalst, 2001, How to Handle Dynamic Change and Capture Management Information: An Approach Based on Generic Workflow Models, "Computer Systems Science and Engineering" 15(5).
  • White S., 2004, Process Modeling Notations and Workflow Patterns, w: L. Fischer, ed., Workflow Handbook 2004, Future Strategies Inc.
  • Workflow Process Definition Interface - XML Process Definition Language, WfMC- TC-1025, 2002.
  • Zhao J.L., 1998, Knowledge Management and Organizational Learning in Workflow Systems, w: Proceedings of Americas Conference on Information Systems {AIS 98), Baltimore.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000167870524
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.