PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 48 Zarządzanie finansami firm : teoria i praktyka | 913-920
Tytuł artykułu

Wartość dla akcjonariuszy - wartość wytworzona a wartość zrealizowana

Warianty tytułu
Shareholders' Value Versus Shareholders' Wealth
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule zostały przedstawione badania, których wyniki pozwoliły na stwierdzenie, czy istnieje różnica pomiędzy wartością tworzoną przez przedsiębiorstwa a wartością realizowaną przez akcjonariuszy. Badaniami objęto spółki (8 podmiotów reprezentujących branżę chemiczną) notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. (fragment tekstu)
EN
Firms raise funds by selling ownership interest to shareholders. The funds raised in this way become the pool of funds, which are invested in the fixed and current assets. It means that there are two phases of investments. The first one is when the shareholders buy the company's securities. The second one is when the company buys assets to run business. These two phases of investment mean that it is necessary to make out the difference between shareholders' wealth and shareholders' value. The shareholders' wealth is created on the financial market and consists of dividends and raise in the price of stocks (Total Shareholder Return ratio). The shareholders' value is created by the company and depends on cash flow (Free Cash Flow to Equity to Equity ratio). It is possible that shareholders' wealth and shareholders' value would differ. The aim of this article is to describe the research carried out on the subject of the difference between TSR ratio and FCFE/ E ratio. The research is done in 8 public limited companies. The outcome of this research shows that TSR differed considerably from FCFE/E and that TSR was much higher than FCFE/E.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Bibliografia
  • Cwynar A., Cwynar W., Zarządzanie wartością spółki kapitałowej. Koncepcje - systemy - narzędzia, FRRwP, Warszawa 2002.
  • Duliniec A., Finansowanie przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2007.
  • Michalski M., Metody podwyższania wartości przedsiębiorstwa dla akcjonariuszy, [w:] Wartość przedsiębiorstwa - z teorii i praktyki zarządzania, red. J. Duraj, NOVUM, Płock 2001 a.
  • Michalski M., Zarządzanie przez wartość. Firma z perspektywy interesów właścicielskich, WIG Press, Warszawa 200lb.
  • Sobczyk M., Statystyka - aspekty praktyczne i teoretyczne, Wyd. UMCS, Lublin 2006.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000165082990
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.