PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | z. nr 12 | 235-243
Tytuł artykułu

Odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstwa w obszarze pracowniczym

Warianty tytułu
Corporate Social Responsibility on the Employees' Sphere
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jednostki gospodarcze funkcjonujące w zmiennym otoczeniu podejmują coraz to nowe próby zwiększania konkurencyjności. Działaniom tym towarzyszy jednak rosnący poziom wykształcenia, świadomości, a zarazem i aspiracji społeczeństwa. Przedsiębiorstwa w dążeniu do maksymalizacji zysku muszą być zatem jednocześnie odpowiedzialne społecznie, czyli uwzględniać też inne niż ekonomiczne aspekty rozwoju gospodarczego, w tym: minimalizować zanieczyszczenie środowiska naturalnego, przeciwdziałać nadużyciom, uwzględniać dobro społeczeństwa. Istotnym obszarem odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw jest dbałość o warunki pracy, klimat organizacyjny, a zwłaszcza umożliwienie rozwoju pracownikom. Warto wprowadzać praktyki odpowiedzialności społecznej zdobywając tym samym niezbędną dla działalności akceptację społeczną, a jednocześnie zapewnić sobie lojalną i kompetentną kadrę, utożsamiającą się z celami przedsiębiorstwa. Aktywne działania kierownictwa przedsiębiorstwa w tym zakresie są wyrazem poszanowania godności pracownika i pozytywnej odpowiedzi na ich potrzeby wyższego rzędu, a jednocześnie sprzyjają rozwojowi ekonomicznemu jednostki gospodarczej. Ważne jest zatem, aby w polskich przedsiębiorstwach aktywnie podchodzić do oczekiwań pracowników, a realizując strategie rozwoju zauważać efekty powstające zarówno w sferze ekonomicznej, jak i społecznej. (abstrakt oryginalny)
EN
The corporations functioning in changing environment attempt to improve their competitive strategy. These efforts are in line with higher level of education attained, awareness of society as well the society's aspiration. To maximize profit, the corporations should commit to social responsibility in such a way as to consider the other aspects of the economic development, i.e. reducing ihe effects of environmental contamination, counteracting abuse and finally considering the common good. On the ground of corporate social responsibility, the organizations are supposed to meet workplace standards, create organizational climate and facilitate a training and development of their employees. It is worthy to provide these practices of social responsibility in order to gain social acceptation which is necessary for corporate activity, and guarantees the loyal and competent staff identifying with corporation aims. The active effort of corporation's managers to treat their employees with dignity and respect and to answer to employees' needs of a higher order may have a great impact on the economic growth of business entity. Hence, it is very important to take into account the employees' expectation in Polish companies, and while implementing the development strategies, the managers should look into the effects which are provided both in the economic and social sphere. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
235-243
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • Gableta M., Człowiek i praca w zmieniającym się przedsiębiorstwie, Wydawnictwo AE, Wrocław 2003.
  • Griffin W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2000.
  • Kostera M., Czym jest etyka zarządzania?, "Przegląd Organizacji" 1992, nr 2.
  • Lichtarski J., Cele stakeholders a cele przedsiębiorstwa, [w:] Kategoria wartości a cele przedsiębiorstwa, Jaremczuk K. (red.), Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 1999.
  • Malinowski A., Piskor S., Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) w Unii Europejskiej a doświadczenia polskie, [w:] Zarządzanie zasobami ludzkimi: teraźniejszość i przyszłość, Borkowska S. (red.), Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2006.
  • Oleksyn T., Przedsiębiorstwo a bezrobocie, "Polityka Społeczna" 1992, nr 11/12.
  • Paliwoda-Matiolańska A., Teoria interesarinszy w procesie zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, [w:] Zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa a relacje z interesariuszami, Brdulak H., Gołębiowski T. (red), SGH, Warszawa 2005.
  • Raport Odpowiedzialny biznes w Polsce 2005, Forum odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2006, www.odpowiedzialnybiznes.pl (stan na dzień 22.07.2007).
  • Raport Odpowiedzialny biznes w Polsce 2006, Forum odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2007, www.odpowiedzialnybiznes.pl (stan na dzień 22.07.2007).
  • Rok B., Odpowiedzialność społeczna biznesu w kontekście przemian rynkowych, [w;] Zarządzanie zasobami ludzkimi: teraźniejszość i przyszłość, Borkowska S. (red.), Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2006.
  • Santorski J., Emigranci wrócą do Polski, gdy nabiorą zaufania do państwa i pracodawców, "Dziennik" 10.07.2007, nr 157/2007.
  • Stoner J., Freeman R. E., Gilbert D., Kierowanie, PWE, Warszawa 2001.
  • Zaborek M., Etyka i wartości w działalności firm, [w:] Zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa a relacje z interesariuszami, Brdulak H., Gołębiowski T. (red), SGH, Warszawa 2005.
  • Zimniewicz K., Współczesne metody i koncepcje zarządzania, PWE, Warszawa 1999.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000165006125
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.