PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2010 | nr 4 | 16-20
Tytuł artykułu

Etnocentryzm konsumencki w Polsce - aspekty marketingowe

Autorzy
Warianty tytułu
Consumer Ethnocentrism Effect in Poland and its Evolution During Last Few Years
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł poświęcony jest zjawisku etnocentryzmu konsumenckiego w Polsce i jego ewolucji w ostatnich latach. Jest to zjawisko stosunkowo nowe w polskiej rzeczywistości i nieopisane szeroko w literaturze. W warunkach gospodarki otwartej i silnych procesach integracji Polski z Unią Europejską aktualne pozostaje pytanie na ile istotny jest dla konsumentów kraj pochodzenia produktu i jego szczególny przypadek jakim jest etnocentryzm konsumencki. Czy przynależność do europejskiej wspólnoty powoduje mniejsze zainteresowanie krajem pochodzenia nabywanych dóbr? Czy też konsumenci świadomie preferują rodzime wyroby, a jeśli tak, to czy postawy etnocentryczne widoczne są we wszystkich branżach? W opracowaniu podjęto próbę odpowiedzi na tak postawione pytania. Analizowana jest także tematyka sposobu określania kraju pochodzenia produktu przez współczesnego konsumenta, co może być szczególnie trudne na silnie globalizującym się rynku bądź w przypadku dóbr wysokoprzetworzonych. W opracowaniu poruszony został także temat kampanii społecznych mających na celu propagowanie postaw etnocentrycznych w społeczeństwie. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the study is to describe consumer ethnocentrism effect in Poland and its evolution during last few years. This is relatively new phenomena and number of publications in polish professional literature describing it is not significant. The study tries to answer how important the country of origin is for present polish consumer. The paper analyses evolution of consumers’ attitudes during the integration with European Union process. Special attention is given to the methods of defining the country of origin of goods what may be problematic on global market. The last part of article focuses on public campaign promoting ethnocentrism attitude in community. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
16-20
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, doktorantka
Bibliografia
  • A. Błaszczak, Dobre, bo europejskie, "Rzeczpospolita", 11.02.2004, http://new-arch.rp.pl/artykul/472922_Dobre_bo_europejskie.html
  • A. Błaszczak, Kupujemy patriotycznie, "Rzeczpospolita", 30.03.2006, http://new-arch.rp.pl/artykul/607496.html
  • E. Duliniec, Marketing międzynarodowy, PWE, Warszawa 2009, s. 279.
  • A. Figiel, Etnocentryzm konsumencki. Produkty krajowe czy zagraniczne, PWE, Warszawa, 2004, s. 15-17.
  • GFK Polonia, Style życia w Polsce, 16.09.2004, http://www1.gfk.pl/podstrona.php
  • P. Jagiełło, Polak - konsument czy patriota?, "Gazeta Wyborcza", 22.12.2008, http://gospodarka.gazeta.pl-/gospodarka/1,94425,6092089,Polak_konsument_czy_patriota_.html
  • Koszyk biało-czerwony, "Newsweek", 03.10.2004, http://www.newsweek.pl/artykuly/koszyk-bialo-czerwony,18744,1
  • D. Maison, Utajone postawy konsumenckie. Analiza możliwości wykorzystania metody IAT, GWP, Gdańsk 2004, s. 110.
  • R. Matysik-Pejas, Globalizacja konsumpcji a postawy etnocentryczne konsumentów, http://www.seria.home.pl/2009_zeszyt5/35_matysik.pdf
  • K. Milota, Badanie etnocentryzmu konsumenckiego Polaków na przykładzie wybranych branż, "Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu" 2006, nr 1110.
  • K. Monkiewicz-Świecicka, A. Szczygielska, Patriota z koszykiem, "Tygodnik Przegląd" 2004, nr 18, http://www.przeglad-tygodnik.pl/index.php?site=artykuł&id=6540
  • T.A. Shimp, S. Sharma, Consumer Ethnocentrism: Construction and Validation of the CETSCALE, "Journal of Marketing Research" 1987, August.
  • T. Sikora, Efekt kraju pochodzenia w marketingu międzynarodowym. W: Marketing międzynarodowy. Uwarunkowania, instrumenty, tendencje, pod red. E. Duliniec, PWE, Warszawa 2007, s. 117-118.
  • T. Sikora, Narodowa tożsamość marki jako czynnik wpływający na zachowanie konsumentów w Polsce. W: Instrumenty kształtowania wizerunku marki, pod red. A. Grzegorczyka, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2005, s. 76.
  • S. Smyczek, Etnocentryzm konsumencki na rynku usług finansowych. W: Zachowania konsumentów a marketing, Zeszyty Naukowe AE im. Karola Adamieckiego "Studia Ekonomiczne", Katowice 2001, s. 107-108.
  • Strony internatowe kampanii: http://www.kupujnasze.pl/sa-powody-do-dumy/
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000164875503
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.