PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | 16 | nr 5 | 72-83
Tytuł artykułu

Marketing jako element strategii niepublicznych szkół wyższych

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zderzenie twardych reguł marketingowych z tradycyjnymi wartościami obowiązującymi w środowisku akademickim dla wielu osób wciąż wydaje się dramatyczne. Dzieje się tak tym bardziej, że mechanizmy marketingu w polskich uczelniach zaczynają obecnie funkcjonować nie w związku z koniecznością ‘sprzedaży” uprzednio przygotowanej (często od lat niezmiennej) oferty, lecz już na etapie kreacji „portfela usług”. W związku ze zmianami zachodzącymi w otoczeniu wzrasta rola marketingu w uczelniach, gdzie zajmują się nim profesjonaliści, a nie chcący dorobić do stypendium studenci. O randze marketingu może świadczyć sukcesywne przesuwanie komórki zajmującej się działaniami marketingowymi w górę uczelnianej hierarchii organizacyjnej, co ma zagwarantować skrócenie drogi przepływu informacji między kierownikiem marketingu a osoba odpowiedzialną za ogólny kierunek rozwoju szkoły wyższej. (fragment tekstu)
Rocznik
Tom
16
Numer
Strony
72-83
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Antonowicz,D. (2005) Uniwersytet przyszłości. Wyzwania i modele polityki, Warszawa; Instytut Spraw Publicznych.
  • Buchner-Jeziorska, A. (2006) Konkurencja na rynku usług edukacyjnych na poziomie wyższym. W: Nowaczyk, G., Lisiecki, P. (red.) Marketingowe zarządzanie szkolą wyższą. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej.
  • Dietl, J. (2004) Czy potrzebne jest zarządzanie marketingowe w szkolnictwie wyższym. W: Nowaczyk, G., Kolasiński, P., Marketing szkół wyższych. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej.
  • Gordon, I.H. (2001) Relacje z klientem. Marketing partnerski, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Jones, J.J., Banyas, J., Buckman, C. (1996) Building Campus-wide Marketing Team: Education, Communication and Action, Proceedings from Symposium on Marketing Higher Education, Chicago: American Marketing Association (cyt. za: Mazur, J. (2006)).
  • Jóźwiak, J. (1999) Tradycyjne koncepcje instytucji akademickiej. W: Woźnicki, J. (red.) Modele zarządzania publiczną instytucją akademicką, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
  • Kaleta, A. (2001) Jakość kształcenia jako element strategii rozwoju uczelni. W: Dietl, J., Sapijaszka, Z. (red.) Podniesienie jakości studiów warunkiem przetrwania i rozwoju na rynku usług Mocji wyższej. Materiały konferencyjne, Łódź: Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości.
  • Kolasiński, M., Lisiecki, P. (2006) Konkurencja cenowa na rynku usług edukacji wyższej. W: Dietl, J., Sapijaszka, Z. (red.) Konkurencja na rynku usług edukacji wyższej, Łódź: Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości.
  • Koźmiński, A.K. (1999) Misje i strategie szkół wyższych. W: Woźnicki, J. (red.), Model zarządzania publiczną instytucją akademicką, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
  • Kraśniewski, A. (2005) Proces Boloński: dokąd zmierza europejskie szkolnictwo wyższe, MENIS. Dostępne: http://www.menis.gov. pl/proces_bolonski/aktualnosci/europejskie_szkolnictwo_wyzsze.pdf [5.09.05].
  • Lisiecki, P. (2006) Branding jako element marketingowego zarządzania szkołą wyższą na przykładzie uczelni polskich i amerykańskich. W: Nowaczyk, G., Lisiecki, P. (red.), Marketingowe zarządzanie szkołą wyższą. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej.
  • Mazur, J. (2006) Dylematy marketingu szkól wyższych. W: Nowaczyk, G., Lisiecki, P. (red.) Marketingowe zarządzanie szkołą wyższą. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej.
  • Minkiewicz, B., Sulejewicz, A. (2006) Reklama prasowa szkól wyższych. W: Nowaczyk, G., Lisiecki, P. (red.) Konkurencyjne zarządzanie szkołą wyższą. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej.
  • Olins, W. (2004) Wally Olins o marce. Warszawa: Instytut Marki Polskiej.
  • Ośrodek Rozwoju Studiów Ekonomicznych SGH (2004) Konkurencja czy partnerstwo na rynku usług edukacyjnych na przykładzie uzupełniających studiów magisterskich w zakresie ekonomii i zarządzania, grant KBN. Warszawa: SGH.
  • Pawłowski, K. (2006), Rola rektora w budowaniu długotrwałych relacji szkoły wyższej z otoczeniem. W: Nowaczyk G., Lisiecki P. (red.) Marketingowe zarządzanie szkołą wyższą. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej.
  • Romanowska, M., Macioł, S. (2006) Wybrane czynniki konkurencyjności na rynku edukacji wyższej. W: Dietl, J., Sapijaszka, Z. (red.) Konkurencja na rynku usług edukacji wyższej. Łódź: Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości.
  • Stachura, E. (2006) Elementy wizerunku szkoły wyższej. W: Nowaczyk G., Lisiecki P. (red.) Konkurencyjne zarządzanie szkołą wyższą. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej.
  • Tworzydło, D., Soliński, T. (2006) Rola i zadania komórek public relations w strukturach uczelni. W: Nowaczyk, G., Lisiecki, P. (red.) Marketingowe zarządzanie szkołą wyższą. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej.
  • Wojciechowski, T. (2006) Zmiany w oddziaływaniu czynników i możliwości osłabienia wpływu konkurencji na rynki edukacji wyższej. W: Dietl, J., Sapijaszka, Z. (red.) Konkurencja na rynku usług edukacji wyższej, Materiały konferencyjne, Łódź: Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000164791798
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.