PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 3/1 | 49-63
Tytuł artykułu

Rola społecznej autoregulacji w zarządzaniu kryzysem bankowym

Warianty tytułu
The Role of Social Autoregulation of Bank Crises Management
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W sytuacjach kryzysów bankowych aktywnym podmiotem i jednocześnie największym beneficjentem strat są klienci. Poprawa edukacji finansowej i systemu informacji dla klientów oraz oddziaływanie instytucji publicznych na postawy wobec kryzysów stanowią podstawę tworzenia systemu społecznej autoregulacji zachowań kryzysowych. Efektem powinno być ograniczanie akceleracji kryzysu i jego szybsze wygaszanie. Nieliczne badania w Polsce dotyczące stosunku do kryzysu i możliwych zachowań klientów w warunkach kryzysowych wskazują na niską wiedzę finansową klientów i wysoką podatność na panikę. Rozwiązania instytucjonalne nie zapewniają edukacji antykryzysowej. Warto wykorzystać rozwiązania w zakresie edukacji finansowej stosowane w krajach wysokorozwiniętych. Potrzebny jest program działań banku centralnego i innych instytucji publicznych dla stworzenia systemu społecznej autoregulacji kryzysu. (abstrakt oryginalny)
EN
Clients of banks are active bodies and f1 parallel the biggest beneficiaries of loss in banks crisis situation. Correction of the financial education and information system for clients and influence of public institution to crisis behavior - are ground of social autoregulation system in crisis. Reduction of crisis acceleration and its quick put out can be effect of this system. Activity program of central bank and another public institutions for building social autoregulation system of crisis are required. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
49-63
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Amery P. (2008) Lose the Safety Net and Banks Might Find Balance, Financial Times, 23.07.08
  • Bank Northern Rock zostanie znacjonalizowany, (2008) Gazeta Wyborcza.pl, 2008-02-17
  • Braverman M. (2009), Are You Crisis Prepared? w: Article on Workers Compensation Claims, CMG Associates, www.cmgassociates.com
  • Coombs W.T., Holladay S.J. (2006), Unpacking the Hallo Effect: Réputation and Crisis Management, Journal of Communication Management, vol. 10. No. 2.
  • Czerwonka M., Gorlewski B. (2008), Finanse behawioralne, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Dobiegała Korona B. (2008) Migracja klientów - szansa i zagrożenie dla wartości przedsiębiorstwa, w: Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa w warunkach zakłóceń na rynkach finansowych, Bieliński J., Czerwińska M. (red.), Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot.
  • Freeland Ch. (2009) Wysoko postawieni negują społeczne niezadowolenie, Financial Times, 27.03.09 - http://ft.onet.p1/l0,24250,wysoko-postawieni-negują.
  • Globalny kryzys finansowy i jego konsekwencje w opiniach ekonomistów polskich (2009), Szambelańczyk J. (red.), Wyd. Związek Banków Polskich i Ernst & Young, Warszawa.
  • Hilsenrath J. (2009) Szef Fed zmienia strategię informacyjną, The Wall Street Journal, dodatek, Dziennik Finansowy, 17.04.09r.
  • Jamrozik-Kierc K. (2008) Badanie poziomu wiedzy wśród klientów i pracowników banków na temat systemu gwarantowania depozytów - postrzeganie BFG w latach 1998-2008, Bezpieczny Bank nr 2.
  • Iwanicz-Drozdowska M., Nowak A.K. Kitala R. (2009), Produkty finansowe i edukacja finansowa w Polsce na tle wybranych krajów wysoko rozwiniętych, w: Gospodarka Polski: system funkcjonowania i zarządzania w dobie globalizacji i internacjonalizacji procesów ekonomicznych, R. Bartkowiak, J. Ostaszewski (red.), Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Kaczmarek T.T., Ćwiek G. (2009), Ryzyko kryzysu a ciągłość działania. Business Continuity Management, Difin, Warszawa.
  • Łęcicki G. (2009) Edukacja medialna jako istotna cecha nowoczesnego społeczeństwa, referat na konferencji: Media a nowoczesne społeczeństwo, WWSH im. B. Prusa, Warszawa, 9.06.09r.
  • Masiukiewicz P. (2009), Panika jako przyczyna migracji klientów w kryzysie finansowym, w: Migracje klientów a wartość przedsiębiorstwa, B. Dobiegała-Korona B. (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Masiukiewicz P. (2008), Crises in Banks Versus State Intervention, Ekonomika: probierni teorii ta praktiki. Zbirnik naukowych prac. Wipusk 244, Tom W, Dniepropietrowskij Nacionalnyj Uniwersytet, Dniepropietrowsk, Ukraine, November.
  • Międzynarodowe bankructwa i afery bankowe (2009), Masiukiewicz P. (red.), Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Rudny W. (2009) Zachowania stadne i kaskady informacyjne na rynkach finansowych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego - Finanse, Rynki finansowe, Ubezpieczenia nr 16
  • Stefański M. (2008) Klienci banków o systemie gwarantowania depozytów - wyniki badań własnych, Bank i Kredyt, nr 3.
  • Szambelańczyk J. (2009) Kapitał społeczny jako warunek stabilności systemu bankowego, w: Globalny kryzys finansowy i jego konsekwencje w opiniach ekonomistów polskich, Szambelańczyk J. (red.), Wyd. Związek Banków Polskich i Ernst & Young, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000164705038
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.