PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 46 Gospodarka lokalna i regionalna w teorii i praktyce | 147-157
Tytuł artykułu

Rola i znaczenie klastrów w rozwoju regionu świętokrzyskiego

Warianty tytułu
The Role and Meaning of Clusters in the Development of Świętokrzyskie Region
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Klastry są to skupiska na niewielkiej przestrzeni - np. na terytorium powiatu - przedsiębiorstw w podobnej branży. Rola klastrów polega na równoczesnej rywalizacji i współpracy, co w wypadku wsparcia działaniami organizacji wyspecjalizowanych, jak organizacje zajmujące się handlem, zbieraniem danych ekonomicznych czy technicznych, generuje pewien efekt dodatkowy, jak wzrost produkcji, zysku, sprzedaży - korzystny dla każdego z przedsiębiorstw klastra, jak i dla całego klastra, a tym samym wzrost produkcji sprzedaży, zysku i tak dalej na całym terytorium działania klastra, co wyznacza ich znaczenie na tym terytorium. Przeprowadzone obliczenia wskazują, że dzięki działaniu w klastrze przedsiębiorstwa osiągają wzrost o kilka punktów procentowych wyższy, niż gdyby działały oddzielnie. (fragment tekstu)
EN
The article presents methods of cluster development level generated by the co-operation of groups of enterprises operating in the same line of business within a given region. The research conducted by the team of the Institute of Management of the Jan Kochanowski University in Kielce identified seven groups of enterprises co-operating within a network of mutual relations, which promotes the formation of clusters, what increases the role (function) and meaning (hierarchical level) of clusters in the region. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach
  • Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach
Bibliografia
  • Dobija D., Metodyka szacowania wiedzy, [w:] Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, red. B. Wawrzyniak, Polska Fundacja Promocji Kadr i Wyższa Szkoła Przedsiębiorczość i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2001.
  • Drucker P., Post-capitalist Society, Harper-Business, New York 1993.
  • Jahanson U., Eklor G., Holmgren M., Martensson M., Human Resource Costing and Accounting versus the Balanced Scorecard (A Report to OECD) School of Business, Stockholm University 1996.
  • Nahapiet J., Goshal S., Social Capital, Intellectual Capital, and the Organizational Advantage," Academy of Management Review" 1998 no. 23 (2).
  • Olesiński Z., Predygier A., Sabat A., The Końskie-Opoczno-Przysucha-Tomaszów Mazowiecki Tile Cluster, [w:] The Emergence and Development of Clusters in Poland, red. E. Bojar, Z. Olesiński, Difin, Warsaw 2007.
  • Olesiński Z., Sabat A., Diagnoza i szczegółowa analiza stanu i potencjału konkurencyjnego klastrów w województwie świętokrzyskim, "Gazeta Wyborcza" Kielce z dnia 28 grudnia 2007a.
  • Olesiński Z., Sabat A., Kształtowanie relacji sieci globalnych z lokalnymi na przykładzie koneckiego klastra odlewniczego i ceramicznego, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków 2008.
  • Olesiński Z., Sabat A., The Piotrków Trybunalski-Końskie-Kielce-Starachowice-Ostrowiec Świętokrzyski Foundry Cluster, [w:] The Emergence and Development of Clusters in Poland, red. E. Bojar, Z. Olesiński, Difin, Warsaw 2007b.
  • Predygier A. Wskaźniki konkurencyjności mikroprzedsiębiorstw na przykładzie województwa świętokrzyskiego, nie publikowana praca doktorska, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego 2008.
  • Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego na lata 2007-2013, Zarząd Województwa Świętokrzyskiego, Kielce 2007.
  • Reich R.B., The Work of Nations, Knopf, New York 1991.
  • Stachowicz J. (kierownik projektu), Zarządzanie kapitałem intelektualnym w regionalnych sieciach innowacyjnych, Raport merytoryczny, Instytut Badań Systemowych PAN, maszynopis powielany, Warszawa 2006.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000164670747
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.