PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 51 Projektowanie, ocena i wykorzystanie danych rynkowych | 106-113
Tytuł artykułu

Porównanie strategii klasyfikacji danych symbolicznych

Autorzy
Warianty tytułu
Comparison of Symbolic Data Clustering Strategies.
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedstawiono typy zmiennych w analizie danych symbolicznych, strategie klasyfikacji danych symbolicznych, transformację zmiennych symbolicznych, a następnie porównano, na przykładzie empirycznym, wyniki zastosowania transformacji zbioru zmiennych symbolicznych w klasyczne oraz obliczenia macierzy odległości ważoną miarą Ichino-Yaguchiego.
EN
In this paper two clustering strategies for symbolic data are presented: the first strategy which requires a transformation of symbolic variables to classical ones what causes looses of some information about objects and the classification is based on distance matrix; the second strategy, where the whole information from the symbolic data table is applied and the classification can be done either from a distance matrix or directly from a symbolic data table. In the empirical part the efficiency of those two strategies is compared to real data (with known cluster structure) regarding consumer credits of BGŻ bank clients in Kłodzko in 2004. The measurement of efficiency was done with Rousseeuw silhouette internal cluster quality index and also the number of correctly classified objects for each class. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Analysis of symbolic data. Explanatory methods for extracting statistical information from complex data, red. H.-H. Bock, E. Diday, Springer Verlag, Berlin-Heidelberg 2000.
  • Diday E., Introduction á l'approche symbolique en analyse des données, [w:] Actes des journées symboliques-numériquespour l'apprentissage de connaissances á partir des données, red. E. Diday, Y. Kodratoff, Ceremade, Université Paris IX Dauphine, Paris 1987, s. 21-56.
  • Malerba D., Esposito F., Giovalle V., Tamma V., Comparing Dissimilarity Measures for Symbolic Data Analysis, red. P. Nanopoulos, "New Techniques and Technologies for Statistcs and Exchange of Technology and Know-how" (ETK-NTTS'01) materiały konferencyjne, 2001, s. 473-481.
  • Malerba D., Esposito F., Monopoli M., Comparing dissimilarity measures for probabilistic symbolic objects, [w:] Data Mining III, red. A. Zanasi, CA. Brebbia, N.F.F. Ebecken, P. Melli, "Series Management Information Systems", vol. 6, WIT Press, Southampton 2002, s. 31-40.
  • Walesiak M., Metody analizy danych marketingowych, PWN, Warszawa 1996.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000164664122
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.