PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 2/3 | 1132-1138
Tytuł artykułu

Kultura organizacyjna - moda czy czynnik sukcesu przedsiębiorstwa?

Warianty tytułu
Organizational Culture - Fashion or Success Factor of an Enterprise?
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule podjęto próbę odpowiedzi na pytanie, czy kultura organizacyjna to tylko przemijająca moda w nauce i praktyce zarządzania, czy też czynnik sukcesu przedsiębiorstwa? Dokonano przeglądu badań empirycznych. Szczególną uwagę zwrócono na badania przeprowadzone wśród 6 europejskich przedsiębiorstw. Wykazano zbieżność otrzymanych wyników z rezultatami badań przeprowadzonymi w naszym kraju nad zdolnością uczenia się przedsiębiorstw. Ujawniły one, że otwarta kultura organizacyjna jest najważniejszym czynnikiem kształtującym tę zdolność, rozumianą jako gotowość przedsiębiorstwa do zmiany jego wiedzy. (abstrakt oryginalny)
EN
The article makes an attempt to answer the question, if an organizational culture is only a short-lived fashion in the science and management practice or is a factor of enterprise's success. A review of empirical researches was accomplished. A particular attention was paid to researches carried out by S.A. Sackmann among 6 European enterprises. It proved a convergence on received results with researches on an organizational learning ability carried out in our country. They revealed that open organizational culture is the most important factor that forms that ability, understood as an enterprise readiness to change its knowledge. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
1132-1138
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych imienia generała Tadeusza Kościuszki
autor
  • Politechnika Wrocławska
  • Politechnika Wrocławska
Bibliografia
  • Bayer H., Fehr U., Nutzinger H. (1995), Unternehmenskultur und innerbetriebliche Kooperation, Gabler, Wiesbaden.
  • Boerner S. (1994), Die Organisation zwischen offener und geschlossener Gesellschaft: Athen oder Sparta?, Duncker und Humblot, Berlin.
  • Hilmer F.G., Donaldson L. (1997), Jenseits der Management Mythen: Kontinuität statt Trendhopping, Moderne Industrie, Landsberg am Lech.
  • Kieser A. (1996), Moden & Mythen des Organisierens, "Die Betriebswirtschaft" nr 1.
  • Kotter J.P., Heskett J.L. (1992), Corporate culture and performance, Free Press, New York.
  • Nohria N., Berkley J.D. (1994), Whatever Happened to the Take-Charge Manager, "Harvard Business Review" nr 1.
  • Pascale R.T. (1991), Managen auf Messers Schneide. Spannungen im Betrieb kreativ nutzen, Rudolf Haufe Verlag, Freiburg im Breisgau.
  • Pascale R.T., Athos A.G. (1981), The art of Japanese management, Simon & Schuster, New York.
  • Peters T.J., Waterman R.H.jr. (1982), Auf der Suche nach Spitzenleistungen. Was man von den bestgeführten US-Unternehmen lernen kann, Verlag moderne industrie, Landsberg am Lech.
  • Sackmann S. A. (2004), Erfolgsfaktor Unternehmenskultur, Gabler, Wiesbaden.
  • Simon H. (1999), Tajemniczy mistrzowie, PWN, Warszawa.
  • Wawrzyniak В. (1995), Zarządzanie na rozdrożu, "Organizacja i Kierowanie" nr 4.
  • Zgrzywa-Ziemak A., Hopej M., Kamiński R. (2008), Raport końcowy z realizacji projektu badawczego nt. "Rozwój zdolności uczenia się przedsiębiorstw funkcjonujących w Polsce", Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000164660142
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.