PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | 25 | nr 83 | 237-255
Tytuł artykułu

Rodzaje gier menedżerskich. O rubieżach klasyfikacji

Autorzy
Warianty tytułu
Types of Management Games. The Classifications' Outskirts
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedstawiono wybrane typologie gier menedżerskich. Wykazano, że niektóre rodzaje gier nie mieszczą się w powszechnie akceptowanych klasyfikacjach. Wyizolowano w dziedzinie przedmiotu obszar pewności terminologicznej oraz podano przykłady symulacji należących do rubieży klasyfikacyjnych. Podjęto próbę wyjaśnienia niektórych kontrowersji klasyfikacyjnych i wskazano na ich negatywny wpływ na rozwój wiedzy o grach symulacyjnych serio.(abstrakt oryginalny)
EN
Selected typologies of management games were presented. Some types of management games are beyond the limits of the widely accepted classifications. This study attempts to explain some sources of terminological controversies in the domain of simulation serious gaming. Due to the lack of integrated framework and fixed definitions there is a loss of coherence in management gaming research. Most of research and studies concerns a “typical management game” while games from outskirts of the domain are often neglected.(original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • ADOBOR H., DANESHFAR A. 2006. Management simulations: determining their effectiveness; [w:] Journal ofManagement Development (25/2); ss. 151-168.
  • ARMSTRONG R.H.R. 1995. Gaming-Simulation in Perspective; [w:] Simulation and Gaming across Disciplines and Cultures. Sage Publication; ss. 213-224.
  • ARMSTRONG R.H.R., HOBSON M. 1974. „Where All Else Fails” - An Approach to Defining the Possible Uses of Gaming-simulation in the Decision-making Process; [w:] Simulation and Gaming. Proceedings of the 12th Annual Symposium National Gaming Council and the 4th Annual Conference International Simulation and Gaming Association; ss. 204-217.
  • BARCZAK A. 1996. Komputerowe gry wojenne. Bellona, Warszawa.
  • BARRETEAU O. 2003. The joint use of role-playing games and models regarding negotiation processes: Characterization of associations; [w:] Journal of Artificial Societies and Social Simulation vol. 6, no. 2. <http://jasss.soc.surrey.ac.uk/6/2/3.html>.
  • BARRETEAU O., BOUSQUET F., ATTONATY J.-M. 2001. Role-playing games for opening the black box of multi-agent systems: method and lessons of its application to Senegal River Valley irrigated systems; [w:] Journal of Artificial Societies and Social Simulation, vol. 4, no. 2, <http://www.soc.surrey.ac.uk/JASSS/4/2/5.html>.
  • BIELECKI W. 1999. Przedsiębiorczość w wirtualnym środowisku. Aspekt dydaktyczny. Wydawnictwa Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • BONK C.J.,GRAHAM C.R. 2005. The Handbook of Blended Learning: Global Perspectives, Local Designs. Pfeiffer - Wiley, San Francisco.
  • CAILLOIS R. 1997. Gry i ludzie. Oficyna Wydawnicza VOLUMEN, Warszawa.
  • CARSE J. 1987. Finite and infinite games. A vision of life as play and possibility. Penguin Books.
  • COHEN K.J., RHENMAN E. 1961. The role of management games in education and research; [w:] Management Science, 7 (July); ss. 131-166.
  • CORE M., TRAUM D., LANE H.C., SWARTOUT W., GRATCH J., VAN LENT M., MARSELLA S. 2006. Teaching Negotiation Skills through Practice and Reflection with Virtual Humans; [w:] SIMULATION 82/11; ss. 685-701.
  • CROOKALL D., OXFORD R., SAUNDERS D. 1987. Towards a reconceptualization of simulation: From representation to reality; [w:] Simulation/Games for Learning 17/4; ss. 147-170.
  • DICKINSON J.R., GENTRY J.W., BURNS A.C. 2004. A seminal inventory of basic research using business simulation games; [w:] Developments in Business Simulation and Experiential Learning (31); ss. 345-351.
  • ELLINGTON H., ADDINALL E., PERCIVAL F. 1982. A handbook of game design. Kogan Page, London.
  • ETIENNE M. 2003. SYLVOPAST a multiple target role-playing game to assess negotiation processes in sylvopastoral management planning; [w:] Journal of Artificial Societies and Social Simulations 6.
  • FARIA A.J., WELLINGTON W.J., 2005. Validating business gaming: Business game conformity with PIMS findings; [w:] Simulation & Gaming, 36/2; ss. 259-273.
  • FEINSTEIN A.H., MANN S., CORSUN D.L. 2002. Charting the experiential territory. Clarifying definitions and uses of computer simulation, games, and role play; [w:] Journal of Management Development 21/10; ss. 732-744.
  • GREENBLAT C. 1988. Designing Games and Simulations. Sage Publications, London.
  • GUYOT P., HONIDEN S. 2006. Agent-Based Participatory Simulations: Merging Multi-Agent Systems and Role-Playing Games; [w:] Journal of Artificial Societies and Social Simulation vol. 9, no. 4.
  • JÄRVINEN A. 2007. Games Without Frontiers. Theories and Methods for Game Studies & Design. Praca doktorska. University of Tampere.
  • JONES K. 1998. Simulations: Reading for action; [w:] Simulation & Gaming 29; ss. 326-327. (Reprint z Reading 14, 1980).
  • KEYS B., WOLFE J. 1990. The Role of Management Games and Simulations in Education and Research; [w:] Yearly Review, Journal of Management (16/2); ss. 307-336.
  • KLABBERS J.H.G. 2003. The gaming landscape: A taxonomy for classifying games and simulations; [w:] M. Copier i J. Raessens (red.) LEVEL UP: Digital Games Research Conference University of Utrecht; ss. 54-68.
  • KLABBERS J.H.G. 2006. The Magic Circle: Principles of Gaming & Simulation. Sense Publishers, Rotterdam - Taipei.
  • KWIATKOWSKI T. 1987. Klasyfikacja; [w:] Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny. Zakład Narodowy im. Ossolińskich; ss. 283-297.
  • LAW-YONE H. 2005. Is Unification possibile? Towards a Reconstruction of Simulatin Gaming. Referat na konferencji ISAGA 2005. www.isaga05.gatech.edu/pap/p001.
  • LEIGH E., SPINDLER L. 2004. Simulations and games as chaordic learning contexts; [w:] Simulation & Gaming, 35/1; ss. 53-69.
  • LEOPOLD M. 1990. Wprowadzenie do problematyki gier ekonomicznych; [w:] R. Bannink, M. Leopold, J. Mizerka, J. Polowczyk, R. Trębacz, Z. Żynda Komputerowe gry ekonomiczne. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań; ss. 9-22.
  • LOVELUCK C. 2005. Games, society and culture; [w:] International Simulation and Gaming Association, 2005 Conference; www.isaga05.gatech.edu/pap/p058 (23.09.2005).
  • MAIER F.H., GRÖßLER A. 2000. What are we talking about? - A taxonomy of computer simulations to support learning; [w:] System Dynamics Review 16/2; ss. 135-148.
  • MARSHEV V.,POPOV A. 1983. Element of a theory of gaming; [w:] I. Ståhl (red.) Operational Gaming. Pergamon Press, Oxford.
  • METERA A., PAŃKÓW J., WACH T. 1983. Teoretyczne i metodyczne zagadnienia symulacyjnych gier kierowniczych. Instytut Organizacji, Zarządzania i Doskonalenia Kadr, Warszawa.
  • NIKEL H., KOZIŃSKI J., WUDARZEWSKI W. 1989. Gry kierownicze. Wydawnictwo Uczelniane Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • RUBEN B.D. 1974. The What and Why of Gaming. A Taxonomy of Experiential Learning Systems; [w:] Simulation and Gaming. Proceedings of the 12th Annual Symposium National Gaming Council and the 4th Annual Conference International Simulation and Gaming Association; ss. 40-55.
  • STERMAN J.D. 2000. Business Dynamics. System Thinking and Modeling for Complex World. Irwin McGraw-Hill.
  • SUMMERS G.J. 2004. Today’s Business Simulation Industry; [w:] Simulation & Gaming 35/2; ss. 208-241.
  • ŚWITALSKI W. 1982. Gry symulacyjne; [w:] Symulacja Systemów Gospodarczych – Trzebieszowice’82; TNOiK, Wrocław; ss. 187-205.
  • THAVIKULWAT P. 2004. The architecture of computerized business gaming simulations; [w:] Simulation & Gaming, 35/2; ss.242-269.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000163645082
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.