PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | 25 | nr 83 | 167-186
Tytuł artykułu

Motywacja do aktywnego uczestnictwa w grze kierowniczej - wyniki badań ankietowych

Warianty tytułu
Motivation to Active Participation in a Business Simulation Game - Results of the Questionnaire Research
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W pracy omówiono rodzaje motywacji oraz czynniki wpływające na motywację według teorii samookreślenia Ryana oraz Deciego, a następnie - uwzględniając elementy teorii zainteresowań rozwiniętej przez tzw. szkołę monachijską - przedstawiono czynniki wpływające na motywację do nauki. W dalszej części zaprezentowano wyniki własnych badań ankietowych, dotyczących problematyki motywacji do nauki w grach kierowniczych. Badania dotyczyły następujących obszarów: 1) poziom motywacji a czynniki kształtujące motywację, 2) poziom motywacji a realizacja celów dydaktycznych.(abstrakt oryginalny)
EN
In the paper the types of motivation as well as the factors influencing motivation - according to the Self-Determination Theory (Ryan & Deci) - are discussed. Basing on this knowledge and on the elements of the Theory of Interests, developed by the group of Munich scientists, the factors influencing the motivation to learn are presented. Furthermore the results of the questionnaire research dealing with the two following problems of motivation to learn in business simulation games are discussed: 1) the level of motivation versus the factors influencing motivation, 2) the level of motivation versus the fulfillment of didactic aims.(original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • BALCERAK A. 2004. Motywacja zewnętrzna w dydaktycznych grach kierowniczych. Problem oceniania wyników rozgrywki; [w:] Symulacja systemów gospodarczych. Część II. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław; ss. 317-331.
  • DECI E., RYAN R. 1985. Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Plenum, New York.
  • DECI E., RYAN R. 2002. Handbook on self-determination research. Rochester: University of Rochester Press.
  • DECI E., VALLERAND R., PELLETIER L., RYAN R. 1991. Motivation and education: the self-determination perspective; [w:] Educational Psychologist, 26 (3,4), ss. 325-346.
  • GAGNE M., DECI E. 2005. Self-determination theory and work motivation; [w:] Journal of Organizational Behavior, 26, ss. 331—362.
  • KERN M. 2003. Planspiele im Internet. Deutscher Universitaetsverlag, Wiesbaden.
  • KRAMER K. 2002. Die Foerderung von motivationsunterstuetzendem Unterricht - Ansatzpunkte und Barrieren. Dissertation zur Erlangung des Doktorgrades der Philosophischen Fakultaet der Christian-Albrechts-Universitaet zu Kiel.
  • KRAPP A. 2003. Interest and human development: An educational-psychological perspective; [w:] Development and Motivation. BJEP Monograph Series II, 2, ss. 57-84.
  • MUELLER F. 2006. Interesse und Lernen; [w:] REPORT - Zeitschrift fuer Weiterbildungsforschung, 29 (1), ss. 48-62.
  • MUELLER F., LOUW J. 2003. Conditions of university student’s motivation and study interest. Paper presented at the European Conference of Educational Research, University of Hamburg, Germany, 17-19 Sept. 2003.
  • PRENZEL M. 1993. Selbstbestimmt motiviertes und interessiertes Lernen in der kaufmaennischen Erstausbildung: Projektantrag an die DFG. Universitaet Regensburg, Regensburg.
  • PRENZEL M., DRECHSEL B. 1996. Ein Jahr kaufmaennische Erstausbildung: Veraenderungen in Lernmotivation und Interesse; [w:] Unterrichtswissenschaft, 24, No 3, ss. 217-234.
  • PRENZEL M., DRECHSEL B., KLIEWE A., KRAMER K., ROEBER N. 1998. Lehrermaterialien: Informationen zu Lernmotivation, Autonomieunterstuetzung und Kompelenzunterstuetzung. IPN Kiel.
  • PRENZEL M., DRECHSEL B., KLIEWE A., KRAMER K., ROEBER N. 2000. Lernmotivation in der Aus- und Weiterbildung: Merkmale und Bedingungen; [w:] Harteis H., Heid H., Kraft S., (red.) Kompendim Weiterbildung - Aspekte und Perspektiven betrieblicher Personal- und Organisatiosentwicklung. Leske&Budrich, Opladen.
  • REYKOWSKI J. 1992. Psychologia ogólna. T. 2, Procesy emocjonalne, motywacja, osobowość. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1992.
  • RYAN R., DECI E. 2000a. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being; [w:] American Psychologist, Vol. 55, No 1, ss. 68-78.
  • RYAN R., DECI E. 2000b. Intrinsic and extrinsic motivations: classic definitions and new directions; [w:] Contemporary Educational Psychology, 25, ss. 54-67.
  • RZOŃCA W. 2000. Nauczanie interaktywne - ogólna charakterystyka gry kierowniczej; [w:] Symulacja systemów gospodarczych, Prace Szkoły Antałówka ‘2000, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania, Politechnika Wrocławska, Warszawa.
  • VALLERAND R ., BISSONNETTE R. 1992. Intrinsic, extrinsic, and amotivational styles as predictors of behavior: a prospective study; [w:] Journal of Personality 60:3, September; ss. 599-620.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000163644781
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.