PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2010 | nr 2 | 9-16
Tytuł artykułu

Możliwe sposoby kształtowania oraz utrwalania pozytywnego kierunku marketingowej postawy pracowników

Autorzy
Warianty tytułu
Possible ways of forming and consolidating a positive direction of the marketing attitude of employees
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Pojęcie marketingowej postawy pracownika (lub pojęcia do niego zbliżone) od lat pojawia się w licznych opracowaniach nawiązujących do problematyki marketingowej i rynkowej reorientacji organizacji. Mimo to nadal pozostaje terminem bez jednoznacznie określonej definicji. Autorzy rzadko definiują obiekt tej postawy, jej wymiary (w tym kierunek i siłę) oraz odpowiadające im mierzalne wyróżniki. Brakuje też konkretnych propozycji metod i narzędzi ich pomiaru. W konsekwencji trudno jest porównywać uzyskiwane przez badaczy wyniki, a także budować zdecydowane wnioski na temat wpływu kierunku i siły marketingowej postawy pracowników na proces implementacji reguł marketingowej koncepcji oraz prawdziwych źródeł kształtowania się tych wymiarów. Trudno w związku z tym proponować konkretne rozwiązania sprzyjajace zmianie negatywnego kierunku rozważanej postawy (i związanych z nim zachowań pracownika) czy też wzmacniania jej kierunku pozytywnego. Tematyka prezentowanego artykułu nawiązuje przede wszystkim do ostatniej z zasygnalizowanych kwestii. (abstrakt oryginalny)
EN
The term of the marketing attitude of employee (or similar terms) have been existed for many years in the elaborations related to the issue of the process of marketing or market reorientation of organization. Despite the importance of the aforementioned variable, its meaning has not been yet unanimously agreed upon definitions. Individual researchers rarely define its object, its dimensions (especially its direction and intensity) and empirical indicators related to them. Also there have not been yet offered specific, particular methods and instruments of their measurement. As a consequence, it is very difficult to compare the results obtained by different investigators and to draw a firm conclusion about real influence of the direction and intensity of the marketing attitude of employee on the course of implementation of marketing concept in organizations. As well, it is impossible to indicate sources of forming these two dimensions. In addition, it makes difficult to specify concrete solutions for creating and maintaining positive direction of the marketing attitude of employees and for changing its negative direction (and also related to them behaviours). The subject of this paper, first of all, refers to the last of the issues above mentioned. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
9-16
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
  • Ch. Argyris, Interpersonal barriers to decision making, "Harvard Business Review" 1966, No. 44.
  • E. Aronson, T.D. Wilson, R.M. Akert, Psychologia społeczna. Serce i umysł. Zysk i S-ka, Poznań 1997, s. 96-105.
  • B. Bojewska, Zaangażowanie pracowników jako czynnik sukcesu przedsiębiorstwa, "Marketing i Rynek" 2004, nr 2.
  • T. Mądrzycki, Psychologiczne prawidłowości kształtowania się postaw, PZWS, Warszawa 1970, s. 24-25.
  • S. Mika, Psychologia społeczna, PWN, Warszawa 1984, s. 118-121.
  • S. Nowak, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 1985, s. 246.
  • S.P. Robbins, Zasady zachowania w organizacji, Zysk i S-ka, Poznań 2001, s. 36.
  • B. Wojciszke, Postawy i ich zmiana. W: Psychologia. Podręcznik akademicki, pod red. J. Strelaua, t. III, GWP, Gdańsk 2001, s. 97.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000163643324
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.