PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 42 Społeczna odpowiedzialność biznesu : uwarunkowania, kontrowersje, dobre i złe praktyki | 72-82
Tytuł artykułu

Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw - państwo - społeczeństwo : przykład Wielkiej Brytanii i Francji

Autorzy
Warianty tytułu
Corporate Social Responsibility - Society - Country : France and Great Britain Example
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest wykazanie, iż ewolucja społecznej odpowiedzialności biznesu związana jest z przewartościowaniem relacji pomiędzy państwem, gospodarką a społeczeństwem. W referacie zastosowano metodę komparatystyczną, odnosząc analizę porównawczą do Wielkiej Brytanii oraz Francji. W części drugiej referatu omówiono sposób instytucjonalizacji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw działaniami państwa na przykładzie Wielkiej Brytanii. W części trzeciej wskazano na odmienność kształtowania się koncepcji zaangażowania się biznesu w realizację postulatów społecznych na podstawie analizy czynników ustrojowych oraz kulturowych Francji, z jej tradycyjnie zhierarchizowaną strukturą społeczno-polityczną oraz niskim zaufaniem wobec prospołecznej aktywności przedsiębiorstw. (fragment wstępu)
EN
This article presents the impact of the political factors as well as the cultural-social factors on the character of Corporate Social Responsibility (CSR) in selected European countries. The interest was directed at the comparison of the concept development in France and in Great Britain due to the differences in the formation of these two types of countries, their legal systems and the social structures. However, it is also very important that both countries, which derive from the same civilization circle, are characterized by a similar level of material culture development and social institutions development, which made their comparison and analysis considerably easier. The specificity of the social factors, illustrated with an example of France and Great Britain, poses a question how political, social and economical differences influence the defining of the corporation's role and their socially responsible activities. The article indicates what way the relations between the country and the society - which are based on formal and informal principles, values and traditions - determine the level of the institutionalization of activities with socially responsible quality. (original abstract)
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Beaujolin F., Capron M., Balancing between Constructive Harassment and Virtuous Intentions, [w:] A. Habisch, J. Joker, M. Wegner, R. Schmidpeter, Corporate Social Responsibility across Europe, Springer, Berlin 2005.
  • Dziewięcka-Bokun L., Systemowe determinanty polityki społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wroclaw 2000.
  • Habisch A., Joker J., Wegner M., Schmidpeter R., Corporate Social Responsibility across Europe, Springer, Berlin 2005.
  • Hampden-Turner C., Trompenaars A., Siedem kultur kapitalizmu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2007.
  • Huntington S.R., Zderzenie cywilizacji, Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2000.
  • Klimczak В., Mikroekonomia, AE, Wrocław 2003.
  • Kraus K., Geisen T., Piątek K., Państwo socjalne w Europie. Historia - Rozwój - Perspektywy, Wydawnictwo Mikołaja Kopernika, Toruń 2005.
  • Lenssen G., Vorobey V., The Role of Business in Society in Europe, [w:] A. Habisch, J. Joker, M. Wegner, R. Schmidpeter, Corporate Social Responsibility across Europe, Springer, Berlin 2005.
  • Leś E., Działalność dobroczynna w Europie i Ameryce. Tradycje i współczesność, cz. III. Od pozycji podwładnego w opiekuńczym przedsięwzięciu do współdziałania w sektorze publicznym: Organizacje pozarządowe po II wojnie światowej, Fundusz Współpracy, Warszawa 1999.
  • Moon J., An Explicit Model of Business-Society relations, [w:] A. Habisch, J. Joker, M. Wegner, R. Schmidpeter, Corporate Social Responsibility across Europe, Springer, Berlin 2005.
  • Turowski J., Socjologia. Wielkie struktury społeczne, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1994.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000163564814
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.