PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | nr 2 | 123-133
Tytuł artykułu

Organizacyjne uczenie się a efektywność funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw

Autorzy
Warianty tytułu
Organizational Learning and Performance of Small and Medium-Sized Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł zwiera analizę dotychczasowych badań naukowych w obszarze dotyczącym organizacyjnego uczenia się. Skoncentrowano się przede wszystkim na badaniach empirycznych, dotyczących przebiegu procesów organizacyjnego uczenia się w małych i średnich przedsiębiorstwach. (abstrakt oryginalny)
EN
The development of scientific research in the area of organizational learning makes the current state of knowledge of organizational learning worth considering, the focus being on empirical research concerning the processes of organizational learning in small and medium-sized enterprises. This article tries to critically collate the existing scientific achievements in this field. The directions of further research are also indicated in that paper. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
123-133
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
  • 1. Argyris C., Schön D.A., (1978), Organizational learning: A theory of action perspective, Reading, Mass: Addison-Wesley Publishing Company.
  • 2. Berthoin Antal A., Dierkes M., Marz L., (1999), Organizational Learning in China, Germany and Israel, "Journal of General Management" no. 25 (1).
  • 3. Chaston I., Badger B., Mangles T., Sadler-Smith E., (2001), Organizational learning style, competencies and learning systems in small, UK manufacturing firms, "International Journal of Operations & Production Management" vol. 21, no. 11.
  • 4. Chaston I., Badger B., Sadler-Smith E., Organizational learning: an empirical assessment of process in small U.K. manufacturing firms, "Journal of Small Business Management" no. 39 (2).
  • 5. Covin J.G., Slevin D.P., (1988), The influence of organizational structure on the utility of an entrepreneurial top management style, "Journal of Management Studies" vol. 25, no. 3.
  • 6. Davis D., Daley B., (2006), The Learning Organization and its Dimensions as Kay Factors in Firm Performance, AHRD - Academy of Human Resource Development International Conference, Ohio.
  • 7. DiBella A., Nevis E., Goud J., (1996), Understending organizational learning capability, "Journal of Management Studies" vol. 33, no. 3.
  • 8. Ellinger A.D., (2005), Contextual Faxtors Influencing Informal Learning in a Workplace Setting: The Case of "Reinverting Itself Company", "Human Resource Development Quarterly" vol. 16, no. 3.
  • 9. Huber G.P., (2004), The necessary nature of future firms. Attributes of survivors in a changing World, Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • 10. Lund R., (2004), The manager interaction between innovation and learning, XVIII RENT - Research in Entrepreneurship and Small Business Conference, Kopenhaga.
  • 11. Marsick V.J., Watkins K.E., (2003), Demonstrating the value of an organization's learning culture: the dimensions of the learning organization questionnaire, "Advances in Developing Human Resources" vol. 5, no. 2.
  • 12. Michna A., (2005), Sprzeczności organizacyjnego uczenia się a przewaga konkurencyjna w gospodarce opartej na wiedzy, [w:] M. Moszkowicz (red.), Współczesna konkurencja i wielopłaszczyznowe przewagi strategiczne - problemy i polskie wyzwania, "Prace Naukowe Instytutu Organizacji i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej" nr 76, t. I.
  • 13. McHargue S., (2003), Learning for performance in nonprofit organizations, "Advances in Developing Human Resources", no. 5.
  • 14. Moszkowicz M., (2003), Zarządzanie strategiczne - system założeń, "Przegląd Organizacji" nr 2.
  • 15. Perez Lopez S., Montes Peron M.J., Vazquez Ordas J.C., (2005), Human Resource Practices, organizational Learning and business performance, "Human Resource Development International" vol. 8, no. 2.
  • 16. Sadler-Smith E., Gardiner P., Badger B., Chaston I., Stubberfield J., (2000), Using collaborative learning to develop small firms, "Human Resource Development International" no. 3.
  • 17. Sadler-Smith E., Hampson Y., Chaston I., Badger B., (2003), Managerial behavior, entrepreneurial style, and small firm performance, "Journal of Small Business Management" no. 41 (1).
  • 18. Sadler-Smith E., Spicer D.P., Chaston I., (2001), Learning orientations and growth in smaller firms, "Long Range Planing" vol. 34.
  • 19. Selden G., (2003), Dimensions of the learning organization in family-run businesses, unpublished doctoral dissertation, University of Georgia, Athens, [w:] K.E. Watkins, V.J. Marsick, (2003), Demonstrating the value of an organization's learning culture: the dimensions of the learning organization questionnaire, "Advances in Developing Human Resources" vol. 5, no. 2.
  • 20. Senge P.M., (2003), Piąta dyscyplina, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • 21. Tsang E.W.K., (1997), Organizational learning and the learning organization: a dichotomy between descriptive and prescriptive research, "Human Relations" no. 50 (1).
  • 22. Van Gelderen M., Van der Sluis L., Jansen P., (2005), Learning opportunities and learning behaviors of small business starters: relations with goal achievement, skill development and satisfaction, "Small Business Economics" no. 25.
  • 23. Wiklund J., Shepherd D., (2005), Entrepreneurial orientation and small business performance: a Configurational approach, "Journal of Business Venturing" no. 20.
  • 24. Wolff J.A., Pett T.L., (2005), Innovation, new product development, and internationalization: SME performance implications, Paper accepted for presentation to the Entrprenership division, Academy of Management Conference, Honolulu, Hawaii.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000163204396
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.