PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | nr 4 | 75-83
Tytuł artykułu

Specyfika kultury organizacyjnej w instytucjach usług publicznych na tle kultury przedsiębiorstw produkcyjnych

Warianty tytułu
Corporate culture specificity in the public organization
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule omówiono uwarunkowania kształtowania się wzorców kulturowych w organizacjach sektora publicznego. Zaprezentowano diagnozę kulturową dużych przedsiębiorstw produkcyjnych Warmii i Mazur oraz przedstawiono analizę przypadku przedsiębiorstwa działającego w sektorze usług publicznych. (abstrakt oryginalny)
EN
The notion of corporate culture is one of the most interesting modern management concepts. The ability of analysis, modification and shaping the culture become the key competence of XXI manager. There is no agreement in the literature what corporate culture means. In the article the definition of Schein was used. It is described as a group of pattern of shared basic assumptions that was learned by a group to solve its problems of external adaptations and integral integrations, which were so effective that passed in the process of socialization to the next generation of employees as a modern tool of thinking and performance in solution the organization problems. The main objective of the article was the process presentation of shaping the desired pattern of corporate culture, with particular acknowledgement of culture specification in the public organization. To achieve this objective the literature studies were used and the case study of public hospital in the city X. To diagnose the cultural profile the Zbiegień-Maciąg questionnaire was used. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
75-83
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • 1. Czerska M., (2003), Zmiana kulturowa w organizacji. Wyzwanie dla współczesnego menedżera, Difin, Warszawa.
  • 2. Hofstede G., (2000), Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, PWE, Warszawa.
  • 3. Jarosz M., (2001), Słownik wyrazów obcych, Wydawnictwo Europa, Wrocław.
  • 4. Kostera M., (1996), Postmodernizm w zarządzaniu, PWE, Warszawa.
  • 5. Kożuch B., (2004), Zarządzanie publiczne w teorii i praktyce polskich organizacji, Placent, Warszawa.
  • 6. Pimpicki K., Kulturotwórcza rola przywódcy, http://krzysztof.pimpicki.nf.pl/Artykul/8676/ Kulturotworcza-rola-przywodcy/lider-menedzer-przywodztwo-szkolenia/ [ostatni dostęp: 13 maj 2009 r.].
  • 7. Schein E.H., (2004), Corporate Culture. Survival Guide, Jossey-Bass, San Francisco.
  • 8. Schein E.H., (1997), Organizational Culture and Leadership, Jossey-Bass, San Francisco.
  • 9. Sowa K.Z., (2006), Współczesne motywacje działań publicznych i prywatnych [w:] G. Prawelska-Skrzypek (red.), Zarządzanie w sektorze publicznym i obywatelskim. Wybrane problemy, Fundacja Współczesne Zarządzanie oraz Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • 10. Trocki M., (1998), Kultura przedsiębiorstwa. Materiały szkoleniowe dla kadry kierowniczej telekomunikacji, TP S.A., CDK, Warszawa.
  • 11. Walkowiak R., (2000), Kultura organizacji. Materiały szkoleniowe dla kadry menedżerskiej Telekomunikacji Polskiej S.A., TP S.A. GOS, Olsztyn.
  • 12. Wiatrak A.P., (2006), Sektor publiczny jako system [w:] B. Kożuch (red.), Problemy zarządzania organizacjami publicznymi, Fundacja Współczesne Zarządzanie oraz Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000162960824
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.